אהלן כולם, עברתי לדירה חדשה ויש לי חדר למטרות סטודיו
פורסם: שלישי 09 יול',13 14:42
שלום לכולם
כמו שכתבתי בכותרת, עברתי השבוע לדירה חדשה בדרום ת"א,ולשמחתי הרבה יש לי חדר שמיועד להיות חדר עבודה עבורי. לפני הכל, הנה נתוני החדר:
נתוני החדר שלי הם -
אורך החדר: 3.70 מ'
רוחב החדר: 2.07
גובה החדר: 3.05
מטרה (חדר בקרה, סטודיו, וכו'): חדר סטודיו למטרות מיקס והפקה, כולל הקלטת שירה, גיטרה אקוסטית וחשמלית
מערכת שמע (רמקולים): אין עדיין
סביבת החדר (מגורים, כפרי, מסחרי כו'): פלורנטין (דרום ת"א) - קצת רועש ביום (לא רציני), שקט בלילה
האם החדר טופל? איך? עדיין לא
כפי שניתן להבין, החדר הוא מלבני, די צר, אבל עם תקרה גבוהה יחסית. לאורך החדר (בצלע של ה-3.70) יש דלת כניסה מצד אחד, ובדיוק מולה ישנו חלון בגודל סטנדרטי.
מטרת החדר היא כאמור חדר סטודיו למטרות הפקה - פרה-פרודקשן, הקלטות יוטיוב וכו'. אני לא מצפה להוציא תוצאות כמו בבארדו אבל אני כן רוצה להוציא תוצאות ברמה טובה. החדר יכיל מוניטורים (מן הסתם) ושולחן מחשב, אבל כיוון שזו דירה לא-גדולה, כנראה שתהיה שם גם כוננית ספרים ולפחות עוד ארונית אחת שתשמש לאכסון ציוד.
עכשיו תראו, המחשבה המקורית שלי היתה להשקיע 4000-4500 במוניטורים. במקום זאת, החלטתי לפצל את התקציב באופן הבא: 2000-2500 למוניטורים, ו-2000 ש"ח בערך לאקוסטיקה (חומרים בלבד, לא כולל עלות עבודה במידת הצורך).
לגבי מוניטורים אני אפתח שרשור נפרד בפורום המיועד, אבל אתם יכולים שבסה"כ מדובר כאן בסטודיו שהוא entry level, וזה בסדר מבחינתי. אני מתכנן ללמוד מהעבודה לא פחות משאני מתכנן "להוציא תוצאות".
השאלה שלי, אם כן, היא האם 2000 ש"ח פלוס-מינוס זה סכום סביר לטיפול אקוסטי בסיסי בחדר מעין זה? (לא פוסל ואפילו מעדיף לקנות חומרים יד-שניה; יש כאן בזאר אנשים שמוכרים דברים שנראים לא רעים).
ובמידה וכן - מה בדיוק לקנות? איך בדיוק לבנות את האקוסטיקה בחדר? איפה לשים מלכודות/ סופגים/ דיפיוזרים? אני חדש בנושא ואשמח לכל הארה.
תודה!
עידן _________________ אושייניק - רוק אלטרנטיבי מלודי:
מכיוון שברור לנו שזה רחוק מאידיאל ולגמרי בעייתי, השאלה היא למה אתה מצפה, בלי קשר למחיר, ואפילו אם היה לך מאה אלף, כי שום תנאי מינימלי לחדר בקרה לא קיים כאן, ועליך לחשוב בצורה הפוכה, מ-100% פשרות ומטה.
כדי לא להישמע לגמרי שלילי, אספר לך שראית מוסיקאי מוכשר בגרמניה שעבד בדיוק באותן מידות 'מסדרון', ועסק בפרסומות והרוויח הון. אבל הוא ידע היכן הוא, וכיצד הוא שומע. אצלו הקירות היו מלאים סינתים ומעבדי אודיו. מלאים.
כעת, קח את המלבן הצר הזה וגם כאן לך הפוך; סדר נקודת עבודה נוחה, לפחות על זה יש לך שליטה, ארגן את הציוד והתחל לעבוד. הקשב לבעיות, בלום החזרים כמה שתוכל עם אמצעי ספיגה וצא לדרך.
תלוי במיקום הרמקולים והמרחק מהקיר שאליו הם מופנים, זה ציר הפגע וברח של גלי הקול שבקצהו צריך בלימה, לפחות. אז תוכל להתחיל בהשגת ספוגים אקוסטיים בהדרגה ולפי הצורך. אקוסטיקה לא נמדדת במידה כספית, אלא בצרכים שידרשו בהתאם למצד ואופי העבודה.
לגבי נמוכים, תלוי בווליום שתעבוד בו, נסה לראות לאן וכיצד הם מתגלגלים, סביר שתצטרך בלימת קרנות (האקוסטיקאיים קוראים לזה בארץ "קורנרים"...) והבן שלגלי הקול במצב הנתון אין הרבה לאן לצאת/להתפזר בווליום גבוה.
אבל בכל מצב אפשר להוציא תוצאות. על כשרון על תתפשר. _________________ Facebook של אקט ::: חפש לפני שתשאל ::: התקנון! ::: אינדקס ::: האינפו
כמו שראובן אמר גם אם תשקיע 20000$ זה לא יהיה חדר
מתאים לאולפן.
בהצעה בסיסית שאני מציע אתה צריך לא מעט דיפיוזרים
של 20-30 ס"מ עומק כדי להפחית את אפקט ה "בואינג"
או " פלאטר אקו" בין הקירות הצרים וכמובן חומרי ספיגה
עמוקים ודחוסים כדי לטפל בבעית ה LOW MID שקיימת
בחדר. _________________ יורם לב - יעוץ אקוסטי, ציוד אנלוגי, 050-4295458
תודה על התגובות, קודם כל. אני חייב להגיד שהתבאסתי מאוד לקרוא שהחדר לא מתאים לאולפן. כשחיפשנו דירה (אני ובת-הזוג) חיפשתי במיוחד דירה עם חדר נוסף שיתאים לי לאולפן. עכשיו כבר מאוחר מדי אמנם, אבל אני חייב להבין - מדוע החדר לא מתאים?בגלל שהוא מלבני? בגלל החלון? הרי אני יכול לשים רהיטים לרוחבו של החדר (בצלע הצרה), ועל-ידי כך "להקטין" אותו כך שיהיה יותר ריבוע ופחות מלבן. האם זה יעזור?
דבר שני שאולי כדאי שאדגיש זה תיאום ציפיות - אין לי שום ציפיות להוציא בשנה-שנתיים הקרובות תוצאות ברמה מקצועית לפרסומות, סרטים "רציניים" או "חצי-רציניים" (אולי רק סרטי סטודנטים או משהו כזה), או אפילו ללהקה שלי. סאונד זה דבר שחשוב לי מאוד אבל לצערי מפאת חוסר זמן הוא תופס מקום נמוך יחסית בסדר העדיפויות שלי (אחרי שירה, נגינה וכתיבת שירים).
כפי שציינתי, המטרה שלי באולפן הזה היא קודם כל ללמוד עד כמה שאני יכול באמצעות התנסויות hands-on (בניגוד לצפייה פסיבית בלבד), ולעשות פרה-פרודקשן על-מנת להבשיל רעיונות בבית ולא בהכרח בחדר החזרות או באולפן מקצועי. ראיתי אנשים עובדים בתנאים ירודים עוד יותר משלי ועדיין הוציאו תוצאות שמתאימות למטרות האלו. כפי שאמר ראובן: "על כשרון אל תתפשר."
לגופו של עניין, תודה על ההצעה הקוקרטית להתרכז בדיפיוזרים וחומרי ספיגה. אני אשאל ברשותכם כמה שאלות ממש ממש בסיסיות:
1. מה הכוונה ב"חומרי ספיגה"? צמר סלעים וכדומה בלבד, או שגם ספוגי תבנית ביצים ומלכודות בס נחשבים חומרי ספיגה במובן הזה?
2. האם יהיה צורך בטיפול גם בתקרה? ברצפה?
אציין שבחדר כנראה יהיו 1-2 ארוניות אכסון לפחות. האם לדאוג שיהיו ללא דלתות כדי שיהיו גם הן סופגות? או, אם יהיו להן דלתות, האם עלי להדביק חומרים אקוסטיים עליהן?
3. אני מבין שהדרך הטובה ביותר זה ללמוד מהניסיון, להקשיב להחזרים ולהתקין אקוסטיקה בהתאם. הבעיה היא שאני לא מנוסה מספיק בשביל לדעת אילו תדרים יהיו בעייתיים. האם ישנה דרך ללמוד את נושא האקוסטיקה מקריאה/ הדרכות באינטרנט ואז ליישם בחדר, או שאין ברירה ועלי להביא יועץ אקוסטיקה חיצוני?
תודה שוב! _________________ אושייניק - רוק אלטרנטיבי מלודי: