תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 22:41
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
סטנדרט לעוצמת שידור
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (90) ›
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי
  LOTEMSADE  
הצטרף: 22 אוק' 11
הודעות: 143
מיקום: רחובות
סטנדרט לעוצמת שידור
הודעה פורסם: שבת 13 דצמ',14 20:24   
הערה: השרשרת פוצלה מהשרשרת ב: http://www.act.co.il/forums/viewtopic.php?t=59825
השרשרת מתייחסת לנאמר ב: http://www.class-a-studio.co.il/waves.php לגבי EBU128

אני בכל מקרה מבין כמה לא ידעתי בנושא זה.
אגב, שאלה
במאמר אחר קראתי ש-EBU R128 BS.1770 =
הסטנדרט החדש לעוצמת שידור בטלויזה ורדיו.

אם הבנתי נכון -
במידה ויש לי קטע עם מאסטרינג בעוצמה של: 0DBFS
צריך להוריד לו את העוצמה ל: מינוס 23 DB?

ומדוע בחרו להוריד את העוצמה כל כך הרבה?

זה מרגיש כאילו לא צריך להשתמש ב-LIMITER כלל?

אשמח לדעות בנושא
DrDataMiner
Expert
הצטרף: 26 מרץ 05
הודעות: 1944
מיקום: מכרות המידע האינסופיים של הנט
הודעה פורסם: שבת 13 דצמ',14 21:14   
פתח טופיק חדש. זה לא קשור לקומפרסיה (בצורה ישירה). היות והתעללו בקומפרסיה
נוצר התקן החדש.... אבל מה שהזכרת נוגע לתקן ה-Loudness החדש בחומרים
שהולכים ל-Broadcast.
_________________
שימו קוף בחדר עם הציוד שלי ונראה אותו ממקסס.
שימו אותי בחדר עם מה שיש ואני אספק לכם מיקס מעולה.
ציוד מועט או מיקס ITB הם לא תירוץ.
מיקס זה מיקס, אתם מיקסרים או שאתם קוף.
פשוט.
(מייקל בראואר)
shaharv
S.Supporter
הצטרף: 25 יונ' 01
הודעות: 5210
מיקום: רעננה
הודעה פורסם: חמישי 18 דצמ',14 01:47   
ציטוט:
במידה ויש לי קטע עם מאסטרינג בעוצמה של: 0DBFS
צריך להוריד לו את העוצמה ל: מינוס 23 DB?


וואו לא, יש שם טעות מאוד רצינית בניסוח.

dBFS מתייחס לעוצמה מתוך מקסימום מוגדר. זה יכול להיות מלוא המילה הדיגיטלית או ביחס לנקודת שיא אפשרית אחרת - למשל אם יש לך הקלטה שמגיעה לעוצמה X, כל סיגנל (Y) שיהיה מתחת לשיא הזה יתייחס אליו כאל האפס, הקצה העליון המוחלט ויקבל ערך במינוס: X-Y=?
בלי קשר לכמה ״ווליום״ יש לשיא הזה.
כאן מדובר במדידה רגעית

התקנים החדשים (שנמדדים בLevel Units, קיימים למיטב זכרוני גם אוסטרלי ויפני בנוסף לארופאי והאמריקאי, ולדעתי יש נוספים ספציפיים למדינות אחרות) מתייחס לממוצע. להבדיל מRMS שהוא ממוצע של האות עצמו, המדידה כאן נותנת ממוצע שמתייחס למגוון פרמטרים שנוגעים לעוצמה הנתפסת של הקול,
כל תקן אזורי/מקומי מתייחס לצורת המדידה (אורכי דגימה עבור מה שנקרא ״עוצמה רגעית״ למשל)

אין קשר בין שתי שיטות המדידה, הנחתה של 23 דיבי לא תביא סיגנל בלשהו מ0dBFS אל 23dBLU-
פעולת הTRIM של פלאג הWLM נקבעת לפי חישוב בהתאם לתקןו והיא לא שרירותית,
אחרת פשוט היינו מנרמלים את הסיגנל לאפס פול-סקייל ומורידים את הפיידר לפי המספר שאליו מכוונים #think

אגב, תקני המדידות האלה מתיחסים לשידור ולא להפקת מוזיקה, הם מיועדים למלחמת העוצמות בין פרסומות ותוכניות, ולא בין שירים ברדיו/מיסטור מוזיקה.
כשאני ממקסס פסקול מוזיקלי מול קריינות בהתאם לתקן, אני מוצא שישנם הבדלים בעוצמה הנתפסת בינהם גם אם הקריאה בהתאם לתקן EBU מראה קריאה זהה, ויש צורך בעבודה ידנית נדג מה שהמיטר מראה.
למזלנו, תקני השידור דורשים עמידה ״לטווח ארוך״, ככה שהתוכנית כולה נמדדת וממוצעת למספר אחד, וזו עוד סיבה שאין קורלציה ישירה ביןFS דיגיטלי ו-LU, למרות שגם לLU יש תקרת FS משלה.
כמובן שגם במדידת LU יש פיקים רגעיים, ויש להם הגדרה משלהם וגם הם אסורים.

אם זה באמת מעניין אותך אני מציע לך להתנסות בWLM PLUS בעצמך ולקרוא את התיעוד שלו. שים חומר ״קריינות״ מול מוזיקה ותראה איך זה עובד.
  LOTEMSADE  
הצטרף: 22 אוק' 11
הודעות: 143
מיקום: רחובות
אולי לא הסברתי נכון...
הודעה פורסם: חמישי 18 דצמ',14 20:09   
הכוונה שלי:
אם יש לי שיר לאחר מאסטרינג הוא מגיע ל-0DBFS
(כמובן 0DBFS לא מעיד על העצמה - רק על מקסימום CLIP).

עכשיו,
אם אני רוצה לשחרר את השיר עבור הטלוויזה - הוא צריך להיות לפי מדד LUFS בעוצמת רעש/קול אשר תאמת את הפורמט - ותונמך עד למדד זה לפי הצורך.
אני רק רשמתי (עד 23DB פחות).

הפלאג של WAVE מחשב את כמות ה-TRIM שצריך לבצע על הקטע לפי ממוצע.

אם (לצורך הדיון) אני שולח כיום מאסטר לשידור בטלוויזה -
הוא אמור להיות מונמך לפי תקן זה?
ומדוע לתחנות הרדיו זה לא?
tomerak
הצטרף: 13 אפר' 05
הודעות: 21
מיקום: ramat gan
הודעה פורסם: חמישי 18 דצמ',14 20:30   
אתה יכול לשלוח את לטלוויזיה ב0 והטכנאי של הערוץ יוריד את זה

או אם זה נמוך יגביר את זה

אני לא יודע אם בטלוויזיה בארץ היום עובדים ככה

לפחות לא בערוץ שאני עובד בו

יש ערוצים שאני מכיר שעדין עובדים מונו

אז סטנדרט EBU R128 לא ניראה לי שהם מתעסקים בזה

אבל יכול להיות שאני טועה

הסרטון הזה יעשה לך קצת סדר בבלגן לפחות לפחות לי זה עשה

https://www.youtube.com/watch?v=BPUdiHEJ0EU
shaharv
S.Supporter
הצטרף: 25 יונ' 01
הודעות: 5210
מיקום: רעננה
הודעה פורסם: שישי 19 דצמ',14 09:37   
ציטוט:

אם (לצורך הדיון) אני שולח כיום מאסטר לשידור בטלוויזה -
הוא אמור להיות מונמך לפי תקן זה?
ומדוע לתחנות הרדיו זה לא?


לצורך הדיון כן, חומר שנשלח לטלויזיה צריך להיות לפי התקן. זה נעשה בשלב ההורדה בפוסט.
ז״א שאחרי שערכת את הקליפ, סיימת לערוך והעורך מצמיד את המוזיקה לוידאו, ההצמדה נעשית לפי התקן.

בתאוריה זה תופס גם לגבי רדיו, אבל במציאות הרדיו מקבל עותקים מסחריים או קד״מים של השיר ולכן אין התיחסות לנושא, והעבודה נופלת על טכנאי השידור (ראה בהמשך)

הכל כמובן בהנחה שהתחנה שואפות לעבוד בתקן #think

ציטוט:

אתה יכול לשלוח את לטלוויזיה ב0 והטכנאי של הערוץ יוריד את זה

או אם זה נמוך יגביר את זה


לא לגמרי נכון. תחנות מקצועיות ורציניות יתנו לך (אם תבקש או אם תברר איתם מראש) מסמך תקני שידור, שכולל גם הגדרות וידאו וכו׳.
בתחנה החומר יעבור בדיקה, אבל לא יותר מזה. אם לא עמדת במדידה הם ישלחו לך ריג׳קט.
תחנות לא ששות להתעסק ולעבד מחדש חומר, ומדובר גם בעניין אינטנסיבי מבחינת כח אדם. תחשוב שיש לך שיר אחד בודד, אבל יש תוכניות ארוכות יותר שמגיעות מגורמים חיצוניים, פרסומות וכו׳
מאחר והתקן למדידה מגדיר לא רק מדידה רגעית אלא גם ממוצע לכל אורך התוכנית, אי אפשר לבצע מיקס חי בלבד על חומר מוקלט, והוא חייב לעבור מדידה מראש.
התקן גם מגדיר מסמך שאמור להיות מוצמד לחומר, ומפרט את העוצמות שנמדדו, ככה שלא חייבים לבצע מדידה מחדש בתחנה אם גם המפיק וגם התחנה עובדים בתקן.

טכנאי השידור (אגב גם בהמלצת הEBU) אמור לבצע מיקס סופי (בעיקר במעבר בין סורסים שונים למשל תוכניות שונות, מיקרופונים אחרים או אינסרטים מוזיקלים) תוך שימוש בשמיעה וללא הסתמכות מלאה על המיטרים. וריאציה של עד9LU (בחלוקה מעל ומתחת לנורמל, למשל מינוס 4 עד פלוס5) נחשבת לסבילה מבחינת המאזין,
התקן עצמו נותן לסטות עד חצי LU (כדי לכסות על טעויות כיול ושוני בין מיטרים של יצרנים שונים) ואפילו מאפשר מיקס חזק יותר ב1-2LU אם מדובר בתוכניות חיות (ובמיוחד מוזיקה)

לגבי מוזיקה, מאחר ומתבצעות 3 מדידות שונות (400 מ״ש, 3 ש, והתחלה-סוף) והמדידה עצמה נעשית דרך פילטרים, המדידה תראה לעיתים תוצאות שלא עומדות בקנה אחד עם מבחן השמיעה.

יש סרטון עם טכנאי בכיר וחביב בEBU שמספר איך הוא נותן לטכנאים חדשים למקסס חומר בהתלמדות על סמך שמיעה בלבד, וכבר בנסיון הראשון הם מגיעים למיקס אחיד למדי עם וריאציה של 1-2LU. המיטר רק מודד את המטרה.

כל מה שקשור תחנות ישראליות, זה נושא לטופיק נפרד לגמרי. #think
karma200
הצטרף: 19 יול' 03
הודעות: 120
הודעה פורסם: שישי 19 דצמ',14 12:05   
מנצל את ההזדמנות להכניס קצת שפיות במלחמת ה - Loudness למי
שלא מכיר, ולהזכיר למי שכן.

רק 2 דקות = לראות וללמוד!

The Loudness War
  LOTEMSADE  
הצטרף: 22 אוק' 11
הודעות: 143
מיקום: רחובות
אז נשאלת השאלה:
הודעה פורסם: שישי 19 דצמ',14 12:26   
האם בתהליך שליחה לפי הפורמט הזה - כמות ה-limiting בתהליך המאסטרינג יהיה ממש מינימליסטי?
או
לעשות מאסטרינג באופן הרגיל ורק אז לעשות TRIM ל-עצמה לפי מדד (לדוגמא) של WAVES?
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון