הצטרף: 21 ינו' 11
הודעות: 321
מיקום: ארץ הקודש
פורסם: שלישי 09 אפר',13 09:31
Hola Amigos,
Que Tal?
הגיע זמן מיוחד מאד מבחינתי!
זמן למיקס הראשון ללקוח פרטי שלי ולהלן מספר שאלות:
השיר שלו הוא בז'אנר בלדת רוק מדובר במספר ערוצים כגון שירה, גיטרה אקוסטית, גיטרה בס, גיטרה חשמלית, תופים: הייהט, אוברהדס, סנר, 2 פלור, קיק, ערוץ אחד של טומ'ס, פדים, פסנתר וכ'ו.
מי מהתותחים מוכן לנדב את המידע שאסף לאורך הנסיון מלימודיו ושנותיו?
לדעתי מדובר בפוסט שיוכל לשמש אנשי מיקס צעירים ואותי כנ'ל.
מה שמעניין אותי באופן הראשוני הוא:
מיקום הכלים בתמונת הסטריאו, מדובר בערוצים שהלקוח ביקש כDRY באופן יחסי, קרוב, זו גם ההעדפה שלי ולכן אשמח לשמוע מה האופציות.
היכן היית ממקם את גיטרת הבס בתמונת הסטריאו? אני הורגלתי שלרוב ממקמים אותה ביחד עם שני המוסקטרים בMiddle עם השירה והקיק, השאלה אם לסגנון הספציפי הזה שלצערי לא אוכל להעלות לכאן בגלל דרישת הלקוח יש אפשרות אחרת, לא רוצה חלילה ריבים על נוכחות.
לגבי הגיטרות האקוסטית והחשמלית כנ'ל, איך אתה אוהב לערוך בכדי שיישמעו הכי נעים, טבעיות וחדות, כביכול שבן אדם בא ומנגן ליד האוזן?
אם יש כנ'ל המלצות על עניין עריכות מסויימות לתופים אשמח מאד, מסתבר שהלקוח פנה לבחור שניגן עם מיקרופונים מעט צמודים מדי ככל הנראה אחד לשני ושומעים בהם מעט מוגזם גם את התופים האחרים.
Muchas Gracias
הצטרף: 21 ינו' 11
הודעות: 321
מיקום: ארץ הקודש
פורסם: שלישי 09 אפר',13 10:21
עצם הסיוע המפורט מצידך מבחינתי החשיב אותך כתותח.
רשמתי את ההערות ואתה צודק, לחלוטין אין נכון או לא נכון והכל לפי האוזן.
העניין הוא שבמיקס הראשון שלי אעדיף 'ללכת' לפי 'נורמה מסויימת' ולאחר שעשיתי זאת משם לתת את הטאץ' שלי.
Lay it on me guys.
הצטרף: 24 יול' 09
הודעות: 230
מיקום: ירושלים
פורסם: שלישי 09 אפר',13 11:33
HPF כמעט על הכל, זאת אחת העצות הטובות שקיבלתי.
בגיטרה בס יש דברים משמעותיים שקורים מתחת ל100, גם בקיק(לאו דווקא בו זמנית). חוץ מזה, תקצץ לכולם בנמוכים, ואחד ואחד שוואיה שוואיה עד שתרגיש בהבדל.
נ.ב.
לא תותח בשום צורה
תומך
הצטרף: 26 נוב' 03
הודעות: 1009
פורסם: שלישי 09 אפר',13 16:13
+1 לבערך כל מה שנאמר מעלי...
אני לא איש מיקסים, ולמעשה אם כבר אני בדיוק בשלב הזה של להתחיל אולי גם כן לעשות בעצמי... ככה שמאד מענין אותי מה שנאמר כאן בשרשרת.
אבל כן מנקודת מבט של מוסיקאי/מפיק:
אחרי שהערוצים נקיים, ויש איזון כללי.
שים MUTE על הכל.
תקשיב לשירה, עם כלי אחד שיתמוך בה. (פסנתר/גיטרה/בס...)
ולאט לאט תתחיל להוסיף כלים.
(לא מתכוון לעשות מיקס על כל ערוץ בנפרד - לא זו הכוונה, זו מתודה שבמקרה אני לא מסכים איתה..)
הכוונה לזהות מוסיקלית איך אתה שומע את השיר.
בהתאם לזה כבר תבוא התפיסה של הסאונד המיקומים והאפקטים לכל אחד מהכלים בכל שלב בשיר.
ובהתאם לזה גם ייתכן ויהיו תפקידים שברגע שתפתח אותם תרגיש "או, זה מיותר כאן" ולחלופין תוכל לזהות את הכלי והתפקיד שברגע שהכנסת אותו, דווקא הוא זה שהוסיף צבע ועניין, ויש טעם להתעכב עליו.
חפש למצוא את האיזון שבין להישמע "נכון" ולכוון לסאונד שהתעשייה התרגלה לשמוע (בקיצור שיחתוך עורך תחנת רדיו מסחרי ),
ויחד עם זה לתת נגיעה ייחודית עם טביעת אצבע משלך.
בהצלחה!
Act Compatible
הצטרף: 17 אוק' 09
הודעות: 552
פורסם: שלישי 09 אפר',13 20:02
אני אוסיף רק טיפ אחד, שארז כספי מבארדו אמר:
תתחיל בבאלאנס.
לפני שאתה עושה קומפרסיה מקבילה, לפני האקיו, לפני השליחות - תרים פיידרים ותעשה פאנינג (נקרא "לפתוח שולחן" בז'רגון המקצועי).
זה לא אומר שלא תצטרך להמשיך לתהליכים הנוספים, וגם כנראה תצטרך לתקן את הבאלאנס כאשר ישתנה בגללם - אבל עם מחסור קל ב-50 הרץ אפשר להסתדר, כשלא שומעים שירה (או ששומעים רק שירה) זה כבר הרבה יותר קריטי.
"פתח שולחן", תתחיל מלעשות נטו באלאנס ופאנינג בין הכלים - וזה אחלה של מקום להתחיל ממנו
_________________
יאיר כהן, jah studios
__________________________________
"הפיתוי ליצור תיאוריות ראשוניות על סמך מידע חלקי הוא קללת המקצוע שלנו" - שרלוק הולמס