Supporter
הצטרף: 20 מאי 01
הודעות: 1707
מיקום: ירושלים
פורסם: שישי 08 נוב',02 18:29
עבדתי פעם בתחנת רדיו אוניברסיטאית שנוהלה בשיתוף פעולה עם קול ישראל. הקומפרסור היה dbx סטנדרטי וכוון לgain reduction של 2-4 db. הדיסקים הושמעו בקומפקט מקצועי של טאסקם דרך קונסולת שידור של Soundcraft. בדרך כלל יש בקונסולות האלה EQ מאד פשוט ואנחנו לא נהגנו להשתמש בו. בקיצור, לדעתי, בתחנת רדיו מקצועית כמו 88 משתמשים בקונסולה איכותית, לא משתמשים כמעט בEQ ואני מסופק אם יש קימפרוס אגרסיבי. מה שכן יכול להיות זה ששימוש בלימיטר דיגיטלי כמו L1 העלה את עוצמת הקטעים בדיסק בצורה לא אחידה וכמה מהם קומפרסו קצת יותר בשידור. נסה לבדוק עוצמה אחידה של הקטעים ע"י שעון VU וע"י האוזן ולא ע"י peak meter.
Act Compatible
הצטרף: 06 אוק' 01
הודעות: 1104
פורסם: שישי 08 נוב',02 18:44
אישית לא שמעתי על סטנדרטים. אבל הקומפרוסור, עד כמה שאני יודע וראיתי. נשאר אותו הדבר מקום התחנה. לאף אחד לא אכפת שהסנר או השירה מעט חתוכים- הקומפרסור הוא כלי שבכלל לא מתיחסים אליו, הוא פשוט שם. ממש פשע. אני לא חושב שאפשר לדמות את זה, או לנסות לעקוף את זה. הרי גם אם יש סטנדרט, מאיפה לנו לדעת באיזה עוצמות הם עובדים כך שנוכל לכייל את עצמנו בהתאם?
לגבי 88. שפתחו תחנה בב"ש לאזור הדרום היו שמועות באזור(רק שמועות, לא יותר) שהם מעבירים את הL-R דרך מכשיר אפקטים, ו"פותחים" מעט מעט מעט , ממש טיפונת ריוורב, אני לא יודע עד כמה זה נכון. זה נשמע אדיוטי מצד אחד ומהצד השני הייתי נותן לזה צ'אנס.
בלי שום קשר- יופי של תחנה, אולי היחידה שראויה להאזנה.
_________________
Sartre knows it
S.Supporter
הצטרף: 30 דצמ' 01
הודעות: 2058
פורסם: שישי 08 נוב',02 18:51
צריך להבדיל בין הקומפרסור על מיקרופון השדרן , וקימפרוס כללי של L/R או מוזיקה בילבד
ברור לכל מאזין עם רקע בסאונד שברוב התחנות השדרנים מקומפרסים בצורה אכזרית (ביחוד ששומעים את הלומות הלב של השדרניות בגלגל"צ)
אין לי מושג לגבי היתר (למרות שאני מניח שתחנות רדיו משתמשות בטריקים נבזים כדי להגדיל את העצמה הנשמעת ביחס לתחנות אחרות)
הצטרף: 25 נוב' 01
הודעות: 36
מיקום: down on the upside
פורסם: שבת 09 נוב',02 12:48
בקשר להצעה שהועלתה קודם על ידי ASIO DEST - לכוון שהעוצמה של השיר תהיה נמוכה יותר וכך השיר יקומפרס פחות... יש לקחת בחשבון כי בהרבה תחנות רדיו מכוונים את ה-GAIN (עוצמת הכניסה) לפי ה-VU של הקונסולה, אפילו בכל שיר, או כאשר מי שמפעיל את הקונסולה (בד"כ השדר עצמו) שם לב שהעוצמות נמוכות פתאום והוא מפצה על זה עם GAIN, כך שהפתרון הזה הוא לא פרקטי כל כך...
בקשר למסטרינג ביתי או לא, בד"כ (בלי להישמע טוטאלי ולהגיד "תמיד"), באולפן מאסטרינג יש ציוד אנלוגי יקר וטוב מלבד PLUGINS של WAVES למאסטרינג (שגם הם טובים מאוד), כך שקיים הבדל (בלי להישמע טוטאלי ולהגיד "משמעותי") בין מאסטרינג ביתי למאסטרינג אולפני.
אני מציע לא לשנות את יחסי הקימפרוס או העוצמות לפני שליחה לרדיו, כי בכל מקרה הסאונד שמתקבל אצל המאזין בבית הוא יחסי לשירים אחרים שמושמעים לפני ואחרי השיר הנ"ל, וכך גם מתבטאת האיכות שלו ע"י המאזין. כאשר אתה, בתור היוצר/טכנאי של הקטע, שומע אותו ברדיו, אתה אוטומטית שם לב לשינויים בצורה דרמטית מבלי שום קשר לקטעים שבו לפני / אחרי השיר, רוב המאזינים אינם אנשי סאונד והם רגילים לסאונד רדיו בתחה האהובה עליהם...
ואם כבר לגעת , במחשבה מהירה על העניין, אני הייתי מעדיף לקמפרס דווקא יותר את הקטע, לפני שהוא מגיע לרדיו:
נניח שיש לנו בייס-דראם מאוד חזק בשיר, הקומפרסור של התחנה כנראה יופעל ממנו, השיר כ-ו-ל-ו יושפע מהבייס דראם הזה ומהכיוונים של הקומפרסור בתחנת הרדיו עצמה, מה שאנחנו לא רוצים... נניח שהמעטפת לא מכוונת נכון, והיא איטית ביחס לשיר, אנו נשמע את זה בבירור על השיר עצמו, הנחתות ברורות של ווליום.
אם נקמפרס יותר בבית, בכיוונים שאנחנו קובעים ולא קבועים מראש בתחנת הרדיו עצמה, אנו זוכים ליותר שליטה שלנו בדינמיקה של הקטע כאשר הוא יושמע דרך הרדיו.
בקיצור, אם בכל מקרה הקטע יהיה מקומפרס OVER, אז לפחות תזכה להיות זה שיקבע את המעטפת שלו, לדוגמא...
S.Supporter
הצטרף: 05 נוב' 01
הודעות: 2949
מיקום: אשדוד ו גן-יבנה
פורסם: ראשון 29 דצמ',02 08:22
פורסם: שבת 09 נוב',02 12:36
--------------------------------------------------------------------------------
לגבי שאלתך על השוני בין תחנה לתחנה,
אז ברמת העיקרון,ככל שאתה תעלה בסולם התחנות,נניח מ88FM ל99FM ועד ל-106FM
אז זאת האחרונה תשמע יותר איכותית,וזה לא בגלל שהטכנאים שם יותר מקצועיים אלא בגלל העובדה הפשוטה שככל שתעלה בסכלת השידור כך גם איכות השמיעה\שידור תעלה.
לעומת זאת ככל שתרד בסכלה האיכות תהיה יותר רדודה.וזה נובע בגלל אופיו של תדר ה-FM.
וודו ידידי, למרות האיחור של חודשיים בקריאת תשובתך, ישנם דברים שעדיף היה שלא יועלו על הכתב...........