הצטרף: 19 נוב' 08
הודעות: 170
מיקום: ירושלים
פורסם: חמישי 15 מרץ,12 13:08
שאלה בקשר לפריסה פנורמית של כלים במהלך מיקס.
במהלך המיקס אני יכול לצדד כלים שונים ימינה ושמאלה - זו לא בעיה.
השאלה שלי היא איך אני יוצר תחושה של קדימה /אחורה במיקס ?
הצטרף: 19 נוב' 08
הודעות: 170
מיקום: ירושלים
פורסם: חמישי 15 מרץ,12 13:54
ריוורב אני מבין (לפחות כך נדמה לי) - יש פרמטר שמאפשר לשלוט כביכול בגודל החדר - תוך כמה זמן גל הקול פוגע בקיר - לפי זה קרוב יקבל ערכים נמוכים ורחוק גבוהים, האם זה הכיוון?
בעוצמה אתה מתכוון לווליום?
הצטרף: 17 פבר' 08
הודעות: 49
מיקום: זכרון יעקוב
פורסם: חמישי 15 מרץ,12 13:54
זה נכון שמימד העומק במיקס נקבע בעיקר ע"י מכשירי הדהוד (REVERB) ועוצמה. ככל שהסורס נשמע יותר רטוב, ככה הכלי מרגיש יותר רחוק. ככל שמקור הצליל יותר יבש, הכלי מרגיש יותר קרוב. זה כלל אצבע.
אבל בפועל הדהוד ועוצמה הם לא הדבר היחיד שהאוזן שלנו תופשת כמרחק. כדי ליצור הרגשה שהכלי שבמימד הראשון באמת הכי קרוב צריך להתאמץ קצת יותר.
כל מימד בפנורמה של המיקס נקבע ע"י מספר פרמטרים פסיכואקוסטיים:
* כמות החדר ביחס למקור הצליל. (REVERB)
* אופי הצליל. (TIMBRE)
* דינמיקה. (TRANSIENTS)
בוא נעשה ניסוי. נסה להקליט את אותו כלי נגינה בשני מיקרופונים.
מיקרופון אחד שיהיה קרוב לכלי וייקרא SOURCE, ומיקרופון אחר שיהיה רחוק וייקרא ROOM.
עכשיו תשווה עוצמות, תשמע את שני המיקרופונים אחד אחרי השני ותנסה לנתח את ההבדלים לפי מה שרשום למעלה.
לרוב, מרחוק אתה תשים לב לחוסר התקפיות וסאונד פחות מפורט מבחינה דינאמית, ופחות תדרים גבוהים מהצליל הישיר.
אם בא לך לחפור קצת על עניין המימדים, אני ממליץ לקרוא את הספר ART OF MIXING של DAVID GIBSON, שנותן גישה ארכאית ומשעשעת לעולם המיקס, או להירשם ללימודי סאונד מסודרים.
Act Compatible
הצטרף: 28 פבר' 06
הודעות: 538
מיקום: ברלין
פורסם: חמישי 15 מרץ,12 18:04
תנסה גם איקיו וקומפרסור - באיקיו כמעט בכל כלי שאתה מוסיף 3-5KHZ זה יביא את הכלי קדימה במיקס ושאתה מוריד את התדרים האלה זה יקח אותו אחורה.
עם קומפרסור זמן ATTACK ו RELEASE ארוך יחד עם הרבה קומפרסיה יביא את הכלי קדימה וATTACK וRELEASE קצרים (עם הרבה קומפרסיה) יקחו את הכלי אחורה...
תומך
הצטרף: 06 אוק' 04
הודעות: 2944
מיקום: אלפי מנשה
פורסם: חמישי 15 מרץ,12 18:09
תחשוב רגע:
אתה יושב בחדר ובנאדם מדבר אליך:
פעם ראשונה הוא מדבר לך לתוך האוזן, פעם שניה 50 ס"מ מולך,
פעם שלישית הוא בקצה של החדר צמוד לקיר, ואתה בצד השני.
ככל שהוא יותר קרוב אליך לאוזן, הקול שלו יותר בהיר, מלא פיקים, יבש, ובמרכז.
ככל שהוא יותר רחוק, הקול שלו פחות בהיר (EQ), מעט פיקים (קומפרסור) מסוכם עם החדר (ריוורב) ויותר רחב בסטראו (צידוד)
זה הכל.
עכשיו תעשה אותו דבר לתפקידים במיקס.
_________________
א. אוהל
ב. בית
ג. גרנולר סינת'סיס