Expert
הצטרף: 05 יול' 05
הודעות: 2516
מיקום: ת"א
פורסם: שישי 17 פבר',12 01:29
אין חוקים בעניין הזה ,
המולטיבאנד הוא עוד כלי עבודה בארגז ויתן לטכנאי קצת יותר שליטה על החומר מאשר קומפרסור רגיל כאשר צריך לתקן בעיות , מצד שני , הוא לא בהכרח " ידביק " את המיקס טוב יותר,
מי שמשתמש הרבה במאנלי פשוט אוהב את הצבע שלו ואת מה שהוא עושה למיקס ,
בדרך כלל הטכנאי יגיע למולטיבאנד כשירצה לקמפרס תדרים מסויימים יותר מאחרים מאלף סיבות שונות כמו למשל ,
אם זה כי הזמר קצת משתולל בפזמון והוא רוצה להנחית קצת את ה דינאמיקה של ה- 1K עם הפרעה מינימאלית לשאר המיקס או לסולו שאחריו ,
כדי לתקן הברות שורקניות מסויימות,
לקמפרס קצת יותר את הנמוכים ולהדביק רק אותם מבלי לפגוע בטופ,
לקמפרס את כל התדרים ברמות עצמה שונות כדי לעצב את הצליל ...
את כל אלה לא תוכל לעשות עם קומפרסור רגיל , מצד שני אם המיקס כבר נשמע טוב, אז קומפרסור איכותי רגיל שאתה חפץ בצבעו יעשה עבודה לא פחות מנפלאה וידביק את המיקס היטב.
בדרך כלל יהיה לטכנאי את שניהם , ברוב המקרים זה יהיה קומפרסור חיצוני רגיל , והמולטיבאנד בתוכנה , בחדרים היותר רציניים בעולם אתה תמצא יותר גרסאות ברזל של המולטיבאנד .
מולטי באנד קומפרסור ברזלי , הרבה פחות נפוץ מקומפרסור רגיל ברזלי ואין הרבה חברות שמייצרות אותם וכשיש , הטובים עולים הון , ( כי זה ממש כמו שלושה קומפרסורים במכשיר אחד ) לעומת הקומפרסורים הברזלים הרגילים שיש בכמויות.
חשוב גם לציין שיש שתי גרסאות ברזל חיצוניות של מולטיבאנד , אנלוגיות ודיגיטליות , כל אחת ואופיה.
הצטרף: 22 אוק' 11
הודעות: 143
מיקום: רחובות
פורסם: שישי 17 פבר',12 07:25
שכנעת אותי.
רק הערה אישית
רשמת - "משתמשים במולטי כאשר ישנם בעיות במיקס"...
*לפי דעתי - כאשר ישנם בעיות במיקס = עושים מיקס חדש...!
הדבר הכי מעצבן הוא: לשמוע מאסטרינג שיש בו הרבה "משחק" על הסאונד
שמאבד את "האמת" של המיקס.
לפי תחושתי - ברגע שאתה צריך להתחיל להזיז כפתורים (יותר מידי) בתהליך המאסטר
תעצור...! - תחזור למיקס.
הצטרף: 07 מאי 08
הודעות: 75
מיקום: מישור החוף
פורסם: שישי 17 פבר',12 09:31
ישנם מקרים בהם אי אפשר לחזור לתהליך המיקס מטעמים של תקציב ודד-ליין. לטכנאי המאסטרינג אמורים להיות כל הכלים והידע לפתור בעיות שונות (לא את כולן כמובן) במידה ואי אפשר לתקן את המיקס.
בינינו, היום מיקסים רבים נעשים בסביבה לא מטופלת במיוחד ומציגים בעיות רבות בעיקר בתחום הנמוך, אז היום יותר מתמיד המאסטרינג משמש גם כסוג של QC לפני השחרור של יצירת המופת לאויר העולם.
הצטרף: 22 אוק' 11
הודעות: 143
מיקום: רחובות
פורסם: שישי 17 פבר',12 09:43
מהניסיון והיגיון בריא - אין שום טענה שמצדיקה את המשפט
"אי אפשר לחזור למיקס מבחינה תקציבית...!"
אז לא להקליט מלכתחילה.
Act Compatible
הצטרף: 19 מרץ 07
הודעות: 287
מיקום: רמת גן
פורסם: שישי 17 פבר',12 10:13
בסופו של דבר זו בחירה שלך האם לקבל או לא לקבל את הטענה...
אבל זוהי המציאות...
ישנם לא מעט מקרים שבהם ישנו פרט קטן שפוגם במיקס, כמו שאף אמרו פה אפילו הברה אחת שטיפה שרקה יתר על המידה...
אז מה? ילכו ויפתחו את המיקס מחדש בשביל צ סוררת? אין פה הגיון, בייחוד עם בעזרת כלי עבודה כזה או אחר (מולטיבאנד קומפרסור הוא רק אחד מהם) ניתן לתקן את הבעיה במהירות ובצורה טובה ולהמשיך בעבודה...
ומה עם המיקרים הרבים שבהם טכנאי המיקס הוא לא טכנאי המאסטרינג? (שזו האופציה העדיפה אך היום לא תמיד הכי נפוצה), לך תחזור אליו וכו...
בקיצור, זה עוד כלי עבודה, טוב לדברים מסוימים ונכון להשתמש בו כשצריך אותו...
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2977
מיקום: תל אביבה
פורסם: שישי 17 פבר',12 11:42
אני חייב לומר לך משהו,
אנחנו עושים הרבה מאוד מאסטרינג (עם דיסקוגרפיה עשירה הרבה דברים עכשיו גם ברדיו ומתנהגים יפה מאוד לשמחתי).
לא תמיד טכנאי מיקס מסוגל לדייק הכל.
יש מקרים בהם מיקסים שמגיעים לא צריכים כלום כמעט והנגיעות אפסיות. (יש הרבה מקרים כאלה).
ומאידך, הרבה מיקסרים עובדים בחדרים פחות מדוייקים מאלה של המאסטרינג.
דוגמא מרכזית היא נמוכים,
לפעמים המיקסר לא לגמרי היה מודע לאיזור הזה בשל בעיות אקוסטיות. בעזרת מולטיבנד ואיקיו נכון אפשר לשדרג את השירים וגם להרוויח אנרגיה נכונה יותר לכל הקטע.
המולטיבנד הוא פשוט עוד כלי בארסנל בדיוק כמו קומפרסיה כללית שמאפשרת לתת למיקס יותר פאנץ' או קצת לשנות את ההתנהגות ההתקפית שלו.
וכאן רצוי להדגיש,
זה לא "ככה עושים".
כטכנאי מאסטרינג האמן/המיקסר/מפיק מסביר לך מה הוא מחפש ואתה מנסה לעזור לו.
אז להגיד כמה המיקס גרוע בגלל שבחדר של הטכנאי היה קצת יותר loudness ועם קצת טיפול המיקס שלו ישודרג? תפיסה קצת אוטופית.
במקביל מאסטרינג זה קצת כמו חו"ד נוספת. אדם שמגיע אובייקטיבי יותר לתהליך נותן עליו את האוזן..
S.Supporter
הצטרף: 25 יונ' 01
הודעות: 5210
מיקום: רעננה
פורסם: שישי 17 פבר',12 13:02
אין נכון ולא נכון בבאלאנס טונאלי, אנחנו עדייין עוסקים פה באומנות. "תיקון" יכול להיות למשל השוואה לקטע אחר למטרת האזנה רצופה (אלבום) , ודברים שאינם שקופים כל כך לטכנאי המיקס.
יש סיבה שמערכת החדר והמוניטורינג באולפן מאסטרינג היא השקעה גדולה לכשעצמה. גם התקנים האקוסטיים הגבוהים באולפן מאסטרינג אמיתי וגם הרמקולים עצמם שבד"כ יהיו יקרים מאוד, והכל ביחד מכוון לאיזון ושקיפות כזו, שהטכנאי שם יכול לקבל רפרנס הרבה יותר טוב דווקא לדברים הקטנים ש"סוגרים" את השיר והמיקס.
כשבמאסטרינג אומרים "בוא נרגיע מה1K הזה" זה לא שמדובר בטעות, אלא מדובר בשיקול של הטכנאי ש"רואה" קצת יותר חד וממוקד מהטכנאי במיקס, שהיה צריך להתמודד עם 40 ערוצים.
זה לא שהוא השאיר שם את האזור הזה בכוונה ו"נתקן במאסטרינג", אלא שיש לו דברים חשובים יותר במיקס והניואנס הזה נדחה החוצה מעט. אם הוא היה צריך לחתוך את התדר הזה, גם אם הוא קיים בצורה מובהקת רק בחצי מהערוצים, עדיין מדובר ב20 נגיעות איקיו שונות, וצריך לזכור שמול זה, במאסטרינג מדובר לרוב על נגיעות עדינות של די.בי. בודדים.
זה אגב, מה שהופך מיקס מלא וייב, למיקס מת, כבד ו"ממוחשב", כאשר כל ניואנס עובר ניתוח כזה שסוחט כל טיפת חיים מהשיר, ומוביל לשיר אנמי וחסר חיים.
יש סיבה שמדובר בשני תהליכים שונים, באולפנים שונים וע"י טכנאי שונים (לא רק שונים אחד מהשני, אלא שונים בפעולה הטכנית שלהם). אם היינו רוצים לעשות את הליטוש הזה כבר במיקס, לא היו לנו אולפני מאסטרינג נפרדים.