Act Compatible
הצטרף: 31 מאי 01
הודעות: 610
מיקום: ת"א
פורסם: שישי 04 אוק',02 14:37
סוף סוף מצאתי לי מקום מעולה לאולפן קטן.
אם יש פה מומחה לאקוסטיקה שמוכן להגיע ולייעץ לי (בתשלום כמובן)
נא לשלוח לי הודעה לפרטי.
אשמח גם לקבל עצות מאנשים מבינים (ויש כאלה פה).
מדובר בחדר של 12 מ"ר, בצורת ריבוע עם קירות ותקרת בטון.
אומנם עברתי על כל פורום אקוסטיקה,
אבל אשמח לקבל עצות או רעיונות חדשים.
Act Compatible
הצטרף: 31 מאי 01
הודעות: 610
מיקום: ת"א
פורסם: שישי 04 אוק',02 19:52
החדר הוא מחסן עם קירות בטון שנמצא בבניין מגורים בקומת מרתף.
יש חלון ארוך וצר, שאותו צריך לאטום.
האולפן מיועד למוסיקה אלקטרונית ודאנס ולכן הדבר היחיד שיוקלט בו
חי הוא ווקאלס מדיי פעם, אבל לא יהיו מחיצות. כל השאר בנוי על
מחשב, מיקסר, סיטיסייזרים, מקלדות, אפקטים וכו'.
ההשקעה שלי הולכת להיות רצינית (כנראה שסופגי SONEX), שטיח עם
הקצפה מתחתיו,מלכודות בס (אם צריך) ,מיזוג וכו'.
יש לי את הידע איך לשים את החומרים, השאלה שלי היא
איך וכמה לשים.
האם לשים על כל הקירות כולל תקרה?
האם רק לשים רק על חלק מהקירות?
איפה למקם מלכודות בס (גובה???) כו'...
להזכירם, מדובר בחדר ריבועי, 12 מ"ר.
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
פורסם: שישי 04 אוק',02 23:41
"מומחה לאקוסטיקה" זה תואר נזיל. ממש כמו שאקוסטיקה לתנאי האולפן עצמה.
אני שוב רוצה לחזור ולציין, יש להבדיל בין בידוד החדר לרעשים חיצוניים ומרעשים פנימיים החוצה, לבין טיפול אקוסטי שיעניק את אווירת השמיעה המתאימה.
בכל פעם ששמעתי בחיים שלי את המונח "מומחה לאקוסטיקה", הדם שלי התחיל להצהיב, ולא בגלל מי ששאל על אחד כזה, אלא בגלל שאנשים נטלו על עצמם את התואר הזה או שהעמיסו אותו עליהם.
זה אחד התחומים היותר מכוערים שראיתי בענף, שכן אותם 'מומחים' בעצמם (ואני לא מתכוון כאן למישהו ספציפי, שיהיה ברור, אלא ל"קסם השחור" בעצמו), אפילו תיקח רק את אלה מחו"ל, שבנו את האולפנים המפורסמים ביותר, יודעים בעצמם שהכל חארטה אחת גדולה, שיש לשמור אותה על אש קטנה כי זה מביא פרנסה.
זה כל כך חארטה, עד שאפילו לקוחות החלו לקלוט את זה, ואז ה"מומחה" היה צריך להצדיק את עצמו (המחיר) עם 'מכשירי מדידה' אקזוטיים, או שהקליינט לימים נהפך ליועץ אקוסטיקה.
במשך חיי האולפניים, שהם אולי הארוכים ביותר מכל חברי הפורום הזה, ראיתי הרבה בולשיט בנושא הזה, אז בוא נירגע מענין המומחים, אלא אם מישהו שאומר על עצמו דבר כזה מביא לך ביטחון עצמי.
אני בטוח שאתה בעצמך כבר יודע הרבה בתחום הספציפי הזה, רק חסר לך הביטחון, או הכיוון, או הכימות.
רוב ה"מומחים" הם אלה שקלטו מהר מאוד שלהיות מומחה צריך רק לדבר עם ביטחון עצמי (אסור לך לחזור בך, אפילו אם זה כרוך בהמצאת מונח חדש), ביחוד אם אתה גם מוכר את הסחורה, למסור את הכמות (אפילו שאי אפשר יהיה תמיד להוכיח אותה), ולהעמיד את הכיוון (למרות שברוב המקרים יתבקש "תיקונצ'יק" שאחרי).
במשך השנים ניסו בכל פעם לפתח "שיטה" כזו או אחרת שנחשבה (אפנתית) כנכונה ביותר, ולעתים זה היה קשור למוסיקה.
פעם היה "יבש קדימה, רטוב אחורה", פעם היה "רטוב קדימה, יבש אחורה", פעם היה יבש לגמרי, ופעם היה הכל נעשה באולפן מסחרי...
היום יש רמקול לשדה שמיעה קרוב. כמעט כולם עורכים עליו מיקס, וזאת בגלל הבונוס שתנאי החדר (הסבירים) פחות משפיעים בתצורה זו. הפרטים יותר טבעיים אמנם, אבל המחסור בהחזרים אפשר שיצור מועקה קטנה במוח, פסיכולוגית או אקוסטית. זה לא משנה איזו, אבל אפשרית עד כדי אי-נוחות, תלוי במידות החדר וסוג המוסיקה. כן - סוג המוסיקה.
לך על רמקול שיתאים לנמוכים שאתה רוצה להוציא (אני בטוח שאתה רוצה אותם), כמו גם שאר התדרים הקריטיים במוסיקה שלך, ודאג שזה יישמע כך במרחק האזנה (זה לא הולך להיות מועדון - לא?)
כן, חד וחלק. ללא בושה. דרוש מוניטור עם דינמיקה בת-__נה. זה יותר חשוב מהחדר.
2-WAY זה המקסימום בתצורה זו.
אם אתה הולך על רמקולים גדולים (אולפן הפקות 'חצי-מועדוני'), תצטרך סוג יקר יותר, בעל פיזור רחב יותר, בעל יותר דרייברים (3 או 4 פיצולי תדר. הסוד הכמוס של אנשי המסטרינג בחו"ל, אותו הם שומרים לעצמם כדי שהקליינטים חס וחלילה לא ירכשו כאלה... בדוק!).
לא צריך להיות מומחה גדול כדי לשמוע אם החדר נשמע כמו אמבטיה או יבש כמו חול.
דאג שהפיזור יהיה בכל כיוון, שגלי הקול יתרסקו במקום לחזור, שלא יהיו מחסומים בנתיב הקרינה, ושיהיה מספיק מקום להתפשטות גלי הקול.
אם קראת כל מה שנכתב כאן בפורום יש לך כמעט הכל - חוץ מהיישום האישי.
ובסופו של דבר - אם חוט אחד לא יהיה מחובר נכון, כל הנאמר מעלה לא יהיה שווה צליל אחד.
בהצלחה :wink:
Act Compatible
הצטרף: 31 מאי 01
הודעות: 610
מיקום: ת"א
פורסם: שבת 05 אוק',02 03:43
ראובן.. הארת את עיניי (ולא בציניות!!!).
אתה ממש צודק.
לגבי המוניטורים שלי אני אכן למדתי משהו ואני עובד עם שני
GENELEC NEARFIELD מדהימים,
שלהם הוספתי (שוב צדקת) סאבוופר של GENELEC
הסיבה שבגללה רציתי להתייעץ עם מישהו היא פשוט בגלל
שבאמת כבר התחלתי להתבלבל בין כל מה שנאמר פה.
אכן... ראיתי כבר אנשים מוציאים מיקסים מדהימים
ממקומת ש"אולפן ביתי" זה מושג ענק לידם.
רק שאלה אחת,
להכניס קודם את הציוד, לחבר ולהקשיב
ורק אחר כך ליישם אקוסטיקה?
האם זו הדרך לבדוק את טיב האקוסטיקה בחדר?
(אקוסטיקה, לא בידוד).
הצטרף: 15 אוק' 01
הודעות: 16
מיקום: ראשל"צ
פורסם: ראשון 06 אוק',02 01:17
ראובן,בהקשר לחוסר בטחון שלנו....
אמרת שרצוי לספןג כמה שיותר החזרים מהקירות-אמרו לי שהכי טוב זה לשים את כל הספוגים בקיר שעליו ממוקמיים המוניטורים-כי אז הגל מזנק מהרמקול לקיר האחורי-חוזר-ואז נספג שוב בקיר הקדמי של המוניטורים ולא חוזר אלינו לאוזן שוב.אמר לי את בואו נגיד מישהו "מומחה" באקוסטיקה...כמו שקראתם לזה...
אכן עשיתי ככה-ואני לא יודע אם בגלל זה או בגלל החדר-אבל שומעים פיצוץ.
יש משהו בדברים האלה אז? או שרצוי גם לשים קצת ספוג בקיר האחורי?
בצדדים ליד הרמקולים יש לי גם ספוגים .
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
פורסם: ראשון 06 אוק',02 01:43
תענה לי אתה:
כמה שנים חייבים לדעתך ללמוד, ו/או כמה שנים צריך להתמחות כדי לדעת שצריך לשים משהו בולם כנגד החזרים, נאמר ספוגים על הקיר?
5 שנים?
14.5 שנים?
חצי שעה?
דקה?!
או שבכלל צריך אוזניים בשביל כל הדברים האלה?