תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 22:04
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
בוקסה, ראש, פרהאמפ, מגבר כח - מה זה מה?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (150) ›
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מתחילים - Newbies
  groomage  
הצטרף: 20 אוק' 10
הודעות: 310
בוקסה, ראש, פרהאמפ, מגבר כח - מה זה מה?
הודעה פורסם: ראשון 14 נוב',10 13:04   
קודם כל אני חייב להגיד תודה רבה לתותחי העל בפורום הזה שמשקיעים מזמנם ומקלים עליי את החיים...
אשמח מישהו יתמצת בפשטות את המושגים הבאים - (אני מנגן 10 שנים ואני עדיין לא סגור..)

מגבר, מגבר כח, פרהאמפ, ראש, בוקסה, קומבו, טרנזיסטור, רסיבר, רמקול, מוניטור
ועוד דבר - הרבה פעמים אני רואה נתונים טכניים של מגבר/רמקול ורואה משהו כזה - 12", או 12*10
מה המספרים האלה מציינים?

תודה רבה!
איתיסהר
הצטרף: 01 יול' 07
הודעות: 97
מיקום: אשקלון
הודעה פורסם: ראשון 14 נוב',10 14:56   
התשובה פה תהיה מנוסחת בהקשר של מגברי גיטרה. לפי הניסוח אני מניח שעל זה השאלה. אני גם לא כותב "חפש בפורום" למרות שזה בדיוק מה שאתה צריך לעשות כדי להבין לעומק כל יחידה.

התשובה הזו היא מעט (מאוד) כללית, ולכן היא גם חוטאת לדרך האולטרה מקצועית שחלק מהכותבים בפורום נוהגים ויודעים לענות בה (מה שייקח עשרות עמודים, שלמעשה נכתבו כבר, ואתה רק צריך לחפש). על כך אני מתנצל #sorry .

אני עונה בכל זאת רק כדי לעשות לך סדר כללי במושגים בהקשר של מגברי גיטרה ואיפה כל אחד מהרכיבים בא בשרשרת. לטובתך - חפש בהרחבה בפורום על כל מושג:

מגבר: בהקשר של גיטריסטים - שם כולל ליחידה שכוללת גם פרה-אמפ (עיין ערך...) גם מגבר כוח (פאוור-אמפ, ע"ע) ובמקרה של מגברי קומבו (ע"ע) גם בוקסה (ע"ע). בהקשרים אחרים, יש לזה לפעמים משמעויות קצת שונות (למשל בהגברת PA ואולפן, קולנוע ביתי ועוד).

פרה אמפ: החלק ב-"מגבר" (ע"ע) שמקבל ראשון את האות שיוצא מהגיטרה - ומגביר אותו. עיקר הצליל שאנחנו קוראים לו דיסטורשן קורה בחלק הזה של המגבר (במגברי ערוץ אחד, כשאתה מרים את הווליום [גיין] ומגביר את הסיגנל עד לקבלת עיוות [חפש בפורום ותמצא הסברים מאלפים ללמה ואיך זה קורה] ובמגברים עם כמה ערוצים, על ידי העברת האות של הגיטרה דרך מעגלים שעושים עבודה דומה, אבל בדרך אחרת).

גם בהקשר הזה, פרה-אמפ ביחס לעבודת אולפן הוא מושג טיפונת שונה, אבל באחוז גבוה מהמקרים הכוונה תהיה ליחידת ההגברה שמגבירה בפעם הראשונה את הסיגנל שיוצא מהמקור (גיטרה/מיקרופון או כל כלי אחר). חפש בפורום ותמצא טון וחצי חומר.

מגבר כוח (פאוור אמפ): החלק ב-"מגבר" (ע"ע) שמקבל את הסיגנל שהוגבר ונצבע על ידי הפרא-אמפ (ע"ע) ושולח אותו לבוקסה (ע"ע). הבוקסה, במגברי גיטרה, היא אלמנט "פאסיבי", ומגבר הכוח, למעשה, מניע אותה (בלי מגבר, הבוקסה לא תעבוד). חלק שני ממה שאנחנו קוראים דיסטורשן קורה באמצעות דחיפה של הבוקסה, על ידי מגבר הכוח, אל מעבר ליכולת ה-"טבעית" שלה, מה שנותן עוד גוון של דיסטורשן (מכונה באנגלית "ברייקאפ") שאותו אתה מכיר כמעט מכל שיר שהוקלט במאה הקודמת וגם מאלה המוקלטים היום. חיסרון: בחלק גדול של המקרים דיסטורשן כזה מתקבל, כמובן בהתאמה לגודל המגבר והבוקסה - בווליומים מאוד גבוהים.

בוקסה (גם: "קבינה"): אותו חלק ב-"מגבר" שמוציא את הצליל שאתה שומע (ובתקווה, גם מזיז הרבה אוויר בדרך). הבוקסה מקבלת את האות ממגבר הכוח (ע"ע), ובתוכה יש מספר רמקולים (ע"ע) בהתאם לסוג וגודל הבוקסה.

רמקול: במגברי גיטרה - האלמנט שנמצא בתוך הבוקסה (ע"ע; לכן מכונה גם "אלמנט". בדרך כלל עגול, והקוטר שלו נמדד באינטשים). התנועה של הרמקול, על מרכיביו השונים, היא שמייצרת את הצליל שאתה שומע, ושיוצא "כאילו" כיחידה אחת מתוך הבוקסה.

המספרים אליהם התייחסת והמופיעים ליד נתונים של מגברים ובוקסות מתייחסים למספר הרמקולים ביחידה (המספר השמאלי) ולקוטר הרמקולים (המספר הימני). בוקסה של 4X12 היא בוקסה שיש בה ארבע אלמנטים של שתיים עשרה אינטש. ככלל אצבע, הקוטר של הרמקולים רלוונטי לטווח התדרים שהם יודעים להוציא, ועוד (חפש בפורום).

מגבר ראש: יחידה הכוללת פרא-אמפ (ע"ע) ומגבר כוח (ע"ע), אך ללא בוקסה (ע"ע; הנרכשת בנפרד במיטב כספך).

מגבר קומבו: יחידה הכוללת פרא-אמפ, מגבר כוח ובוקסה, מחוברים יחד. כלומר, להבדיל ממגבר ראש (ע"ע), מגבר קומבו אתה מחבר לחשמל ויכול להתחיל לנגן (אם הספיק לך הכסף לקנות גם גיטרה).

טרנזיסטור: בהקשר של שומרים בבתי-ספר - מכשיר באמצעותו קולטים שידורי רדיו. בהקשר של מגברי גיטרה ישנן שלוש שיטות "הגברה": מנורות - חפש בפורום, DSP - הדמיה דיגיטלית של מגברים ומרכיבים אחרים בשרשרות הגברה שונות, וטרנזיסטורים, שהיא שיטה להגברת גיטרה שעושה את העבודה, ללא מנורות. מגברי טרנזיסטור הם בדרך כלל זולים יותר ממגברי מנורות וגם קלים יותר מבחינת משקל, ולכן זו שיטה שכיחה במגברים הפחות יקרים שתמצא.

רוב הגיטריסטים נוטים להתייחס למגברי טרנזיסטור כאל "נחותים" ממגברי המנורות מבחינת צליל ותחושה. הכל, כמובן, עניין של טעם.

בנוסף - קיימים מגברים המשלבים בין שתי הטכנולוגיות האלה בדרכים שונות (למשל, מנורה בשלב הפרה-אמפ).

רסיבר: לא קשור להגברת גיטרה. למיטב נסיוני, בדרך כלל מתייחסים בשם הזה למגבר במערכות קולנוע ביתי ואני מניח שגם בהקשרים נוספים.

מוניטור: באולפן: רמקולים המיועדים לעבודה באולפן, מכיוון שהם (בשאיפה) לא צובעים ולא מייפים את הצליל שהם משמיעים (חפש בפורום). על במה ובהקלטות: האמצעי שבעזרתו הנגן שמופיע שומע את עצמו מנגן (למשל, באמצעות רמקולים המכוונים אל הנגן או באמצעות אוזניות רגילות או באמצעות אוזניה המוכנסת אל תוך האוזן, מה שנקרא "אין איר מוניטור").

אין מזלג מספיק קטן כדי לתאר לך עד כמה על קצה המזלג מה שנכתב כאן למעלה. תקרא בפורום, ותקרא הרבה. לא תמצא עוד מאגר מידע כזה בעברית, ואחרי עשר שנים - הגיע הזמן לחפור חביבי...
  groomage  
הצטרף: 20 אוק' 10
הודעות: 310
תודה רבה!
הודעה פורסם: ראשון 14 נוב',10 16:54   
כמה שאלות...

למה מגבירים גיטרה עם בוקסה ולא עם מוניטורים? מה ההבדל הטכני בין השניים?
ogeva
Act Compatible
הצטרף: 15 אפר' 06
הודעות: 1213
מיקום: כפר סבא
הודעה פורסם: ראשון 14 נוב',10 16:56   
היסטורית, מגבי הגיטרה הראשונים נוצרו בשנות השלושים פחות או יותר, והם נבנו עפ"י הטכנולוגיה שהיתה קיימת אז במטרה להגביר את הגיטרה.
הסאונד שהתקבל הפך להיות הסאונד שאנחנו מצפים לו...
בגדול, רמקול/בוקסה של גיטרה לא נותן סאונד "שקוף". הוא חזק במיד, ונופל בגבוהים (באופן טיפוסי מסביב ל-4.5 - 5 קילוהרץ).
אבל זה הסאונד גיטרה שאנחנו מכירים. מוניטור יישמע לנו צווחני ורזה (בשילוב עם פיקאפים סטנדרטיים ומאפייני EQ כפי שמקובל במגברי גיטרה).
_________________
אורן
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מתחילים - Newbies

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון