תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 21:57
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
החידה השבועית #8: האם F# = Gb? (חלק א')
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (90) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי
  אסף  
S.Supporter
הצטרף: 05 יונ' 03
הודעות: 4448
מיקום: רחובות
החידה השבועית #8: האם F# = Gb? (חלק א')
הודעה פורסם: חמישי 17 ספט',09 14:20   
בחידות הבאות שאפרסם כאן באקט נסתכל מעט על סולמות (מערביים בעיקר), ונתהה מאין באו חלק מהמוסכמות עליהן מושתתים העקרונות התיאורטיים שלנו.

השבוע נתחיל בחידה "פשוטה" כדי להיכנס לכושר. רובכם ודאי שמתם לב שהמרווחים בין הסריגים (FRETS בלעז) בצוואר הגיטרה אינם שווים, אלא הולכים ומתקצרים ככל שמטפסים לאורך המיתר:

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

מבחינת הנגן מדובר בחוסר נוחות בולטת, מפני שבסריגים הגבוהים כבר אין מקום לשים את האצבעות בנוחות.

החידה השבועית היא: מדוע המרווחים בין הסריגים הולכים ומתקצרים ככל שמטפסים בצוואר הגיטרה?

חג שמח ושנה טובה לכל חברי אקט הסקרנים! #guitarist
_________________
שיעורי פסנתר שלי ברשת (יוטיוב):
http://www.youtube.com/user/MangoldProject
yarin
הצטרף: 04 אוק' 01
הודעות: 209
רמז גדול לחידה לא קשה
הודעה פורסם: חמישי 17 ספט',09 15:55   
יחס המרחק בין שני סריגים עוקבים (מעבר של חצי טון) = השורש ה12 של 2. (למה 12?)
זוהי גם מנת הסדרה ההנדסית לאורך הסאקלה.


 
ds-sound
תומך
הצטרף: 28 מרץ 05
הודעות: 5324
מיקום: אולפני בלנד
הודעה פורסם: חמישי 17 ספט',09 18:32   
ועוד רמז גדול:

מה עשה פיתגורס כדי לעלות באוקטבה?
_________________
Blend Studios | אולפני בלנד | הפורטל שלי | המאמרים שלי | פייסבוק
so much is there to be discovered.
kimchy
S.Supporter
הצטרף: 28 מאי 01
הודעות: 7919
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: חמישי 17 ספט',09 18:34   
ציטוט:
מה עשה פיתגורס כדי לעלות באוקטבה?

לחץ חזק על הביידות ? #redface

#wink
ds-sound
תומך
הצטרף: 28 מרץ 05
הודעות: 5324
מיקום: אולפני בלנד
הודעה פורסם: חמישי 17 ספט',09 18:55   
כמה חזק? #biggrin
_________________
Blend Studios | אולפני בלנד | הפורטל שלי | המאמרים שלי | פייסבוק
so much is there to be discovered.
  אסף  
S.Supporter
הצטרף: 05 יונ' 03
הודעות: 4448
מיקום: רחובות
הודעה פורסם: חמישי 17 ספט',09 19:55   
יש יותר רמזים מנסיונות פתרון, כך שנראה לי שרוב האנשים יודעים את התשובה ... #smile

טוב, אמרתי שזו רק לחימום. ובכל זאת ניתן עוד יום-יומיים לאלה שעוד לא חשבו על זה לנסות את כוחם.
_________________
שיעורי פסנתר שלי ברשת (יוטיוב):
http://www.youtube.com/user/MangoldProject
רועי גבע
Act Compatible
הצטרף: 01 מאי 03
הודעות: 1253
מיקום: ראשל"צ
הודעה פורסם: חמישי 17 ספט',09 23:13   
ישר כוח. רק מה הקשר לכותרת השרשור?
_________________
http://www.TheMusicBox.co.il
  אסף  
S.Supporter
הצטרף: 05 יונ' 03
הודעות: 4448
מיקום: רחובות
הודעה פורסם: חמישי 17 ספט',09 23:51   
התשובה לשאלה שבכותרת די ארוכה ומתישה ולכן יש לתת אותה בחלקים (סולמות, תוים, כיוונים מושווים וכו'). בחלק הראשון בחרתי להכניס את הקוראים להלך המחשבה על ידי התבוננות באחד האספקטים של התשובה הסופית. בחלקים הבאים נבנה לאט לאט את כל אוצר המושגים הנחוץ.
_________________
שיעורי פסנתר שלי ברשת (יוטיוב):
http://www.youtube.com/user/MangoldProject
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שישי 18 ספט',09 10:56   
כאוהד ותיק של נשיא המדינה שמעון פרס, אני כבר מוכן לתת את התשובה לשאלה שבכותרת

כן ולא...
#yes #nono
  אסף  
S.Supporter
הצטרף: 05 יונ' 03
הודעות: 4448
מיקום: רחובות
הודעה פורסם: שישי 18 ספט',09 13:00   
פתרון החידה

נתחיל בשתי אבחנות.

הראשונה היא פסיכואקוסטית: נסתכל בתוים על הפסנתר. לכל תו של תדר. העניין הוא, שגם אם נשמע לנו שאנחנו עולים בצעדים קצובים וקבועים עם כל תו, התדר עולה בצורה מעריכית. ציירתי ציור קטן שאמור להמחיש את זה:

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

השנתות מתחת לחץ מציינות תדר (בהרץ) וכל שנתה מציינת עלייה ב-100 הרץ. האם הן מזכירות לכם משהו? כמו, נאמר, סריגים בגיטרה? ... #smile כן, זה לא מקרי, אבל אנחנו עדיין לא מסוגלים לבצע את הקישור. הציור לעיל מרמז על עובדה מאד מעניינת: תפיסת התדר שלנו היא לוגריתמית. זה אומר שבכל פעם שהתדר מכפיל את עצמו אנחנו עולים באוקטבה אחת. הכפלת התדר פי 4 פירושה 2 אוקטבות וכן הלאה. למשל, E2 (המיתר הפתוח הנמוך ביותר בגיטרה) רוטט בכ-80 הרץ. מכאן:
80 הרץ: E2
פי 2: 160 הרץ: E3
פי 4: 320 הרץ: E4
פי 8: 640 הרץ: E5
פי 16: 1280 הרץ: E6
וכו'. האוזן שלנו מתרגמת חזקות לחיבור. (שכן 4 = 2 בחזקת 2, 8 = 2 בחזקת 3, 16 = 2 בחזקת 4 וכו').

האבחנה השנייה היא פיסיקלית: התדר בו מיתר רוטט עולה ככל שהמיתר קצר יותר. יתרה מכך, אורך המיתר מתכונתי-הפוך לתדר שאנחנו שומעים:



כלומר, כל קיצוץ של אורך המיתר בחצי פירושו הכפלת התדר שאנחנו שומעים.
מה זה אומר?

בוני הכלים המוזיקליים של פעם "תפסו את הטריק" - אם כי במשך זמן רב התפיסה הייתה אינטואטיבית בלבד - והבינו שעל מנת לחלק את האוקטבה ל-12 תוים במרווחים שווים, כאשר פירוש המילה "שווים" היא "שווים מבחינת האוזן שלנו" (ולא התדר!), עליהם לרווח את התוים לפי חזקות. חלוקה שווה לפי מרחק פשוט לא תפעל:

הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

כך, למשל, ברור שאי אפשר לרווח את הסריגים באופן שווה, משום שהמרחק בין אוקטבה לאוקטבה מתקצר, ולכן כדי לדחוף 12 תוים עלינו להתחיל לדחוס את הסריגים יותר ויותר.

מדוע המרחקים נבחרו כפי שהם בדיוק - על כך בחידה אחרת. בינתיים שתהיה שנה טובה ומבורכת לכל חברי אקט. #flowers
_________________
שיעורי פסנתר שלי ברשת (יוטיוב):
http://www.youtube.com/user/MangoldProject
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » SoundBoard - סאונד מקצועי

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון