Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
פורסם: ראשון 14 יול',02 03:11
איך זה בדיוק זה עובד?
_________________
music and mathematics interelate like beauty and truth
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
פורסם: ראשון 14 יול',02 03:35
רינג מודולטור הינו התקן המקבל שני מקורות תדר ובתוצאה נותן סיכום והפרש של שניהם.
הוא הגיע לתחום המוסיקה האלקטרונית מאוד מוקדם, וכמו מרכיבים נוספים בתחום, הושאל או נורש מתחום הרדיו. ברדיו נעשה בזה שימוש לאיפנון אותות על גבי תדר נושא (carrier).
כיוון שהתוצאה המוסיקלית היא דיסהרמונית, הצליל הוא מיוחד במינו, חריף לרוב, מתכתי משהו,וניתן להפיק מהתקן זה שפע של צלילים השונים לגמרי אחד מהשני, כמספר האפשרויות השונות של תדרי הכניסה, והעוצמה של כל אחד מהם (למרות שהיא 'אמורה' להיות זהה).
מקור הכינוי "רינג" לא ברור , אך לפחות יש שני מועמדים:
אחד - זו צורת החיבור המקורית שהביאה ליצירת מאפנן (מודולטור) זה, היכן שארבע דיודות (diodes) חוברו בתצורה של ראש לראש וגב אל גב, מה שיוצר צורה של טבעת, ושני התדרים נכנסו לנקודות מתאימות בצמתים.
שני - תוצאת הצליל יוצרת גוון הדומה מאוד לצלצול פעמון (רינג), אם מכוונים נכון את התדרים. למעשה, יצירת צליל פעמון מקורה ברינג מודולטור, כאשר התוצאה מוכנסת למעטפת עם התקף חד ודעיכה איטית יחסית.
איפנון תדר מהסוג שעושה רינג מודולטור נעשה פעם באמצעות שנאים, צמתי דיודות ומגברי איפנון. כיום זה יכול להסתכם באלגוריתם של מעבד אות.
שימוש יעיל לרינג מודולטור, חוץ מהשימוש הישיר בתוצאה, יהיה העשרה הרמונית של מקור צליל, ובמיוחד היכן שדרוש "חומר גלם" רב עבור סינטוז פיסולי.
דוגמא טובה תהיה כל האפקטים הקשורים בדיבור, כמו ווקודר, אשר כניסת אות עשירה הרמונית תעזור לפילטרים ואפיקי התדר השונים להפיק תוצאה מענינת יותר.
דוגמא שניה היא כמובן הגיטרה, שהיתה בין הראשונות לנצל אפקט זה (בצורת פדל) ליצירת קול אנושי משהו, או - בתצורה ה'סודית' של כמה נגנים ידועים: רינג מודולטור-> וו'א, ולעתים קורוס בשרשרת, מה שמעניק את הוו'א-וו'אה האולטימטיבי. כן.
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
פורסם: ראשון 14 יול',02 03:41
מאחר ואני עובד על וירוס כמו תומר - טראנס בדיוק...
מה הם המקורות האפשריים?
אפשרות א. שניים או שלושת שאוסילטורים?
אפשרות ב. מקור חיצוני + גל המופק מהסינטי?
_________________
music and mathematics interelate like beauty and truth
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
פורסם: ראשון 14 יול',02 03:52
כל מקור צליל - תדר, אודיו, לא-מכוון - כל מקור שהוא מעל 0 הרץ. בתחום הנמוך יותר (0-25~ הרץ) זה יתפקד (כמעט) כמו LFO, ומעל זה, כשמקור הצליל נכנס לתחום השמע, מתחילה התוצאה האופינית.
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
פורסם: שישי 16 אוג',02 03:33
הפעולה הרבה יותר פשוטה ממה שזה נראה.
התוצאה פחות פשוטה.
קח הסבר אחר (אולי פשוט יותר):
איפנון משרעת = איפנון 'עוצמה' = AM = A = Amplitude Modulation. זה אנחנו יודעים?
איפנון עוצמה עם מתנד נמוך (LFO) על כלי מסוים, נגיד גיטרה או סינטי, יעניק אפקט של טרמולו, כלומר: רעידת עוצמה, או עוצמה עולה ויורדת במהירות.
כל זה כשהצליל המאפנן בתדר מאוד נמוך, של בערך 2-12 הרץ, בלתי שמיע כמעט.
בתחום כזה אתה תשמע רק את הגיטרה או הסינטי, ואילו התדר הנמוך רק 'מנסר' את העוצמה של הכלי הנשמע.
עכשיו.
במקום התדר הנמוך הזה, השתמש בתדר שמיע יותר לשם אפנון, (או אפילו בצליל של כלי אחר), נאמר.. מ-20 הרץ ועד 25 קה"ץ.
שינויי העוצמה של הכלי (גיטרה או סינטי או כל צליל אחר), יהיו כל כך מהירים, ולמעשה הצליל יחתך כמו מסרק העובר בשיערו המשוח בג'ל של ארס ממוצע.
מה קיבלנו?
תדר אחר שמיע = הסינטי
תדר שני שמיע = הצליל המאפנן
תדר שלישי שמיע = חלקי הסאונד המבצבצים מבין החריצים שמאפשר הצליל המאפנן (בזמנים שצורת הגל מעל האפס).
תדר רביעי שמיע = חלקי הסאונד המושתקים מבין החריצים שלא מאפשר הצליל המאפנן (בזמנים שצורת הגל מתחת לאפס).
חגיגה!
שני התדרים החדשים מכונים תדרים צידיים, ובתחום הרדיו טכנלוגיה זו היתה קיימת מאז ומתמיד, ונעשה בה שימוש לשידור: גל אחד שימש כאודיו (דיבור למשל), ואילו גל אחר שימש כנושא (תדר גבוה - המאפנן).
שימוש נוסף הוא למטרות מודיעין, היכן שתצורת אודיו זו מרבבת את האודיו עד לבלי הכר (אם בצד השני יש מערכת הפוכה, היא 'מנקה' את הליכלוך והכל חוזר להיות שמיע).
קשה אולי לדמיין מה קורה, אבל עקרונית התהליך פשוט, ובו תדר אחד משמש לפילוח תדר אחר, והתוצאה היא הסיכום וההפרש שלהם (אם תדמיין את הפעולה, תראה שזה הפוזיטיב והנגטיב של הפעולה).
הצטרף: 28 ספט' 01
הודעות: 188
מיקום: צפון
פורסם: שישי 16 אוג',02 04:26
כן...אוקי...ההסבר הנ"ל התחבר לי עם הגרפים שם.
אז למה הם משתמשים במושג Multiply ?
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
פורסם: שישי 16 אוג',02 16:45
כדי להיות בטוח שכולם הבינו, אחזור לציור:
דמיינו שדה חיטה רחב.
במבט כללי רואים גוש אחד יציב וזהוב.
עכשיו נעביר מקצרה שתקצץ פסים לרוחב, ותשאיר שבילים או שורות חיטה - תלוי איך מסתכלים על זה (מה שנחתך או מה שנשאר).
כעת, במבט כללי נמשיך לראות את גוש החיטה, אך אליו יתווסף מרקם בדוגמא (תדר) של שבילי המקצרה
ומרקם של שורות החיטה שנשארו.
אם היינו רואים את זה בזמן פעולת הקיסוח, גם המחזוריות של המקצרה החוצה שוב ושוב הלוך וחזור את השדה היתה נכנסת לנו לתמונה.
התמונה היתה חלקה בבסיסה, וקוצצה כדי לקבל מרקם מורכב.
תומך
הצטרף: 16 יונ' 01
הודעות: 1511
מיקום: מגדים
פורסם: ראשון 25 אוג',02 07:36
עוד שאלה בנוגע לרינג מוד:
יכול להיות שהתוצאה הסופית תהיה הדגשה היסטרית של הצלילים העיליים (overtones), כלומר אני מנגן דו ולמעשה שומע סול, מי וכן הלאה, או שהאוזן שלי זקוקה לניקוי דחוף ?