תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 14:49
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
ring modulator?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (140) ›
לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » סינתזה ומבנה צליל
  ezry2l  
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
ring modulator?
הודעה פורסם: ראשון 14 יול',02 03:11   
איך זה בדיוק זה עובד?

_________________
music and mathematics interelate like beauty and truth
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 14 יול',02 03:35   
רינג מודולטור הינו התקן המקבל שני מקורות תדר ובתוצאה נותן סיכום והפרש של שניהם.
הוא הגיע לתחום המוסיקה האלקטרונית מאוד מוקדם, וכמו מרכיבים נוספים בתחום, הושאל או נורש מתחום הרדיו. ברדיו נעשה בזה שימוש לאיפנון אותות על גבי תדר נושא (carrier).
כיוון שהתוצאה המוסיקלית היא דיסהרמונית, הצליל הוא מיוחד במינו, חריף לרוב, מתכתי משהו,וניתן להפיק מהתקן זה שפע של צלילים השונים לגמרי אחד מהשני, כמספר האפשרויות השונות של תדרי הכניסה, והעוצמה של כל אחד מהם (למרות שהיא 'אמורה' להיות זהה).
מקור הכינוי "רינג" לא ברור , אך לפחות יש שני מועמדים:
אחד - זו צורת החיבור המקורית שהביאה ליצירת מאפנן (מודולטור) זה, היכן שארבע דיודות (diodes) חוברו בתצורה של ראש לראש וגב אל גב, מה שיוצר צורה של טבעת, ושני התדרים נכנסו לנקודות מתאימות בצמתים.
שני - תוצאת הצליל יוצרת גוון הדומה מאוד לצלצול פעמון (רינג), אם מכוונים נכון את התדרים. למעשה, יצירת צליל פעמון מקורה ברינג מודולטור, כאשר התוצאה מוכנסת למעטפת עם התקף חד ודעיכה איטית יחסית.
איפנון תדר מהסוג שעושה רינג מודולטור נעשה פעם באמצעות שנאים, צמתי דיודות ומגברי איפנון. כיום זה יכול להסתכם באלגוריתם של מעבד אות.

שימוש יעיל לרינג מודולטור, חוץ מהשימוש הישיר בתוצאה, יהיה העשרה הרמונית של מקור צליל, ובמיוחד היכן שדרוש "חומר גלם" רב עבור סינטוז פיסולי.
דוגמא טובה תהיה כל האפקטים הקשורים בדיבור, כמו ווקודר, אשר כניסת אות עשירה הרמונית תעזור לפילטרים ואפיקי התדר השונים להפיק תוצאה מענינת יותר.
דוגמא שניה היא כמובן הגיטרה, שהיתה בין הראשונות לנצל אפקט זה (בצורת פדל) ליצירת קול אנושי משהו, או - בתצורה ה'סודית' של כמה נגנים ידועים: רינג מודולטור-> וו'א, ולעתים קורוס בשרשרת, מה שמעניק את הוו'א-וו'אה האולטימטיבי. כן.
  ezry2l  
Act Compatible
הצטרף: 30 ספט' 01
הודעות: 1075
מיקום: NARNIYA
הודעה פורסם: ראשון 14 יול',02 03:41   
מאחר ואני עובד על וירוס כמו תומר - טראנס בדיוק...
מה הם המקורות האפשריים?

אפשרות א. שניים או שלושת שאוסילטורים?
אפשרות ב. מקור חיצוני + גל המופק מהסינטי?


_________________
music and mathematics interelate like beauty and truth
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 14 יול',02 03:52   
כל מקור צליל - תדר, אודיו, לא-מכוון - כל מקור שהוא מעל 0 הרץ. בתחום הנמוך יותר (0-25~ הרץ) זה יתפקד (כמעט) כמו LFO, ומעל זה, כשמקור הצליל נכנס לתחום השמע, מתחילה התוצאה האופינית.
esoptron
הצטרף: 28 ספט' 01
הודעות: 188
מיקום: צפון
הודעה פורסם: שישי 16 אוג',02 02:53   
בעניין זה התעוררה אצלי שאלה, אחרי שקראתי את ההסבר של הרמוני סנטרל.
http://www.harmony-central.com/Effects/Articles/Ring_Modulation/

לפי הכתוב שם, האלגוריתם למעשה מבצע "הכפלה" של הגרפים ( כלומר כפל פונקציות ) - הם הרי משתמשים שם בבטוי Multiply לתאור הפעולה שמבוצעת על שני הגלים, ולתאור התוצאה - Product = מכפלה.

אבל - מה שקורה בתכלס זה כאמור חיבור פונקציות ולא הכפלה.
כך שמשהו פה לא ברור , לי לפחות, ואשמח לקבל איזה הסבר קטן.

ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שישי 16 אוג',02 03:33   
הפעולה הרבה יותר פשוטה ממה שזה נראה.
התוצאה פחות פשוטה.
קח הסבר אחר (אולי פשוט יותר):
איפנון משרעת = איפנון 'עוצמה' = AM = A = Amplitude Modulation. זה אנחנו יודעים?

איפנון עוצמה עם מתנד נמוך (LFO) על כלי מסוים, נגיד גיטרה או סינטי, יעניק אפקט של טרמולו, כלומר: רעידת עוצמה, או עוצמה עולה ויורדת במהירות.
כל זה כשהצליל המאפנן בתדר מאוד נמוך, של בערך 2-12 הרץ, בלתי שמיע כמעט.
בתחום כזה אתה תשמע רק את הגיטרה או הסינטי, ואילו התדר הנמוך רק 'מנסר' את העוצמה של הכלי הנשמע.

עכשיו.
במקום התדר הנמוך הזה, השתמש בתדר שמיע יותר לשם אפנון, (או אפילו בצליל של כלי אחר), נאמר.. מ-20 הרץ ועד 25 קה"ץ.
שינויי העוצמה של הכלי (גיטרה או סינטי או כל צליל אחר), יהיו כל כך מהירים, ולמעשה הצליל יחתך כמו מסרק העובר בשיערו המשוח בג'ל של ארס ממוצע.
מה קיבלנו?
תדר אחר שמיע = הסינטי
תדר שני שמיע = הצליל המאפנן
תדר שלישי שמיע = חלקי הסאונד המבצבצים מבין החריצים שמאפשר הצליל המאפנן (בזמנים שצורת הגל מעל האפס).
תדר רביעי שמיע = חלקי הסאונד המושתקים מבין החריצים שלא מאפשר הצליל המאפנן (בזמנים שצורת הגל מתחת לאפס).

חגיגה!
שני התדרים החדשים מכונים תדרים צידיים, ובתחום הרדיו טכנלוגיה זו היתה קיימת מאז ומתמיד, ונעשה בה שימוש לשידור: גל אחד שימש כאודיו (דיבור למשל), ואילו גל אחר שימש כנושא (תדר גבוה - המאפנן).
שימוש נוסף הוא למטרות מודיעין, היכן שתצורת אודיו זו מרבבת את האודיו עד לבלי הכר (אם בצד השני יש מערכת הפוכה, היא 'מנקה' את הליכלוך והכל חוזר להיות שמיע).

קשה אולי לדמיין מה קורה, אבל עקרונית התהליך פשוט, ובו תדר אחד משמש לפילוח תדר אחר, והתוצאה היא הסיכום וההפרש שלהם (אם תדמיין את הפעולה, תראה שזה הפוזיטיב והנגטיב של הפעולה).
esoptron
הצטרף: 28 ספט' 01
הודעות: 188
מיקום: צפון
הודעה פורסם: שישי 16 אוג',02 04:26   
כן...אוקי...ההסבר הנ"ל התחבר לי עם הגרפים שם.

אז למה הם משתמשים במושג Multiply ?
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שישי 16 אוג',02 16:45   
כדי להיות בטוח שכולם הבינו, אחזור לציור:
דמיינו שדה חיטה רחב.
במבט כללי רואים גוש אחד יציב וזהוב.
עכשיו נעביר מקצרה שתקצץ פסים לרוחב, ותשאיר שבילים או שורות חיטה - תלוי איך מסתכלים על זה (מה שנחתך או מה שנשאר).
כעת, במבט כללי נמשיך לראות את גוש החיטה, אך אליו יתווסף מרקם בדוגמא (תדר) של שבילי המקצרה
ומרקם של שורות החיטה שנשארו.
אם היינו רואים את זה בזמן פעולת הקיסוח, גם המחזוריות של המקצרה החוצה שוב ושוב הלוך וחזור את השדה היתה נכנסת לנו לתמונה.
התמונה היתה חלקה בבסיסה, וקוצצה כדי לקבל מרקם מורכב.
esoptron
הצטרף: 28 ספט' 01
הודעות: 188
מיקום: צפון
הודעה פורסם: שישי 16 אוג',02 19:29   
רק רציתי באמת להודות על הההסברים.
אחלה של דוגמאות...

תנסה אולי להציע את המטאפורות האלה לאיזה חברת אפקטים...את זאתי עם העברת המסרק בשיערו משוח הג'ל של ערס מאוד אהבתי :smile:
נו בסוף כן יוצא משהו טוב מזה שיש ערסים במדינה.

ולסיום...שאלה לגבי יצירת סאונד של גיטרה שאולי קשור לרינג מודוליישן.
http://zootwoman.cjb.net - ההרכב החביב זוט וומן, עם הבחור שעשה את Les Rhythems Digitales.
מדובר בסאונד הגיטרה שפותח את השיר living in a magazine וממשיך לכל אורכו.
ניסיתי להבין מה בדיוק יש שם, וזה נשמע כמו איזה פאז
שמן , אבל עם עוד משהו...שנותן נופך אלקטרוני כזה
יכול להיות שיש פה רינג מוד ?

mandela
תומך
הצטרף: 16 יונ' 01
הודעות: 1511
מיקום: מגדים
הודעה פורסם: ראשון 25 אוג',02 07:36   
עוד שאלה בנוגע לרינג מוד:
יכול להיות שהתוצאה הסופית תהיה הדגשה היסטרית של הצלילים העיליים (overtones), כלומר אני מנגן דו ולמעשה שומע סול, מי וכן הלאה, או שהאוזן שלי זקוקה לניקוי דחוף ?
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » סינתזה ומבנה צליל

לך לעמוד 1, 2, 3   הבא
עמוד 1 מתוך 3

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון