Expert
הצטרף: 09 אפר' 04
הודעות: 826
מיקום: ניו יורק
פורסם: ראשון 05 אפר',09 00:51
בתור מי שניהל חדר חזרות במשך שנה, שקל לפתוח אחד בעצמו, וגם ניגן ומנגן כמעט בכל חדר חזרות באיזור המרכז והשרון, יש לי לא מעט דברים להגיד בנושא.
קודם כל, בחירת המקום: לא מעט חדרי חזרות לא מיחסים לזה חשיבות בכלל, ואח"כ נתקלים בהמון בעיות. המיקום חייב להיות כזה שמצד אחד יהיה יחסית נגיש לקהל היעד, אבל מצד שני לא יהיה בתוך שכונת מגורים, יפריע לעסקים קרובים וכו'. כבר נפתחו לא מעט חדרי חזרות שבעקבות בעיות עם המשטרה נאלצו להגביל את שעות העבודה שלהם משמעותית ולהפסיד המון כסף.
אפשרות אחרת, שהיא למעשה האפשרות האידיאלית, היא לבנות מראש את החדר כצף לחלוטין עם קירות במסה גדולה מאד, אבל זו אפשרות שהופכת את העלויות לאסטרונומיות כמעט לעומת הרווחים האפשריים. החדר היחיד בארץ שבאמת בנוי כך הוא 'אוסטינטו' בת"א, שבו גם יש שני חדרים צפים שפועלים במקביל (מה שגם מאפשר לעשות רווחים משמעותיים בהרבה).
בנוסף, יש שיקולים מבניים אקוסטיים. הרבה מחדרי החזרות בארץ מצלצלים רע מאד, או פשוט בנויים בצורה שבה ממש לא נוח לנהל חזרה. כדאי לבחור מראש מקום גדול (35-45 מטר לחדר הנגינה זה די אידיאלי) שמאפשר בניה נכונה וטיפול אקוסטי נרחב (ולא, לתקוע כמה ספוגים על הקיר זה לא טיפול אקוסטי מספק).
לגבי ציוד: הרבה מחדרי החזרות בארץ משקיעים לפעמים באיזה ציוד מפציץ כמו מגבר גיטרה יוקרתי או סט תופים נדיר, ומתקמצים בהגברת השירות - מוניטורים ו-PA. ברוב החדרים בארץ חושבים שאפשר לחסוך ולתקוע איזו 'בידורית' מסכנה, והתוצאה בשטח היא שאי אפשר להגביר שירה בלי להגיע לפידבק, כל הזמרים מתלוננים ובסופו של דבר גם הנגנים, כי הם נדרשים להנמיך ולאבד את הדינמיקה הטבעית של הנגינה, ולא חוזרים אליך.
החדר היחידים שאני נתקלתי בו בארץ עם PA שבאמת מתאים לחדר חזרות הוא החדר של סבתא בת"א (מאקי רוצח עם שלושה אלמנטים), וההבדל לעומת החדרים האחרים הוא עצום מהבחינה הזו.
לגבי שאר הציוד, מאד חשוב להשקיע בציוד טוב (ויקר!) גם כי ציוד כזה בסופו של דבר יהיה מה שימשוך אליך את הנגנים, אבל גם כי ציוד טוב שומר על עצמו יותר, ונועד מראש לעמוד בווליומים רצחניים שחדר חזרות עשוי להגיע להם. תמיד קנה מגבר גיטרה או בס במחשבה על להקות המטאל האלימות ביותר שעשויות לנגן עליו.
מגברי גיטרות: שניים טובים זה המינימום, ושלושה יכול להיות בונוס נחמד. כדאי מאד לגוון בסוגים שונים (פנדר\מארשל ושות') כי לנגנים שונים יש טעמים שונים. כעיקרון, אתה לא יכול להפסיד עם פנדר טווין ריוורב כלשהו (גם דוויל או בייסמן הם אופציות טובות). אל תתפתה לקנות פנדר דלוקס ומגברים בהספק דומה שאני רואה בחדרי חזרות לפעמים - אתה חייב הדרום אינסופי שיאפשר קלין אמיתי בווליום חזק מאד. מארשל מנורות חזק עם בוקסה 4X12 הוא גם מומלץ. בהרבה חדרי חזרות יש דברים מסדרת ה-JCM הפופולרית, ואני מאד אוהב גם את Mode Four ההיברידי (פרהאמפ מנורות עם ראש טרנזיסטורי).
אם אתה רוצה להפוך לאטרקציה רצינית, שקול קניה מחו"ל של מסה בוגי (דואל רקטיפייר, למשל). המגברים האלה נחשבים לגביע הקדוש אצל גיטריסטים (במיוחד בתחומי הרוק והמטאל), ולשים אחד כזה בחדר ימשוך כמות גדולה מאד של לקוחות. נסה לא להתעסק עם חברות קטנות וספציפיות מדי - אנשים אוהבים לנגן על ציוד מפורסם שהם מכירים. על בנאדם אחד שיתלהב ממשהו ייחודי שתביא, יגיעו עשר שיתלוננו על זה שאין מארשל\פנדר. מגבר נוסף שכדאי לנסות הוא הרולאנד ג'אז קורוס (JC-120) שאהוב מאד על גיטריסטים רבים.
מגבר בס: אתה לא יכול לטעות עם גליאן קרוגר, עם עדיפות גדולה ל-800RB. כל מגבר אחר שתביא, וזה לא משנה כמה טוב הוא, תמיד יגרור הערות על למה אין לך את הגליאן הזה. אפשר לחשוב גם בכיוון של AMPEG, שאלה מגברים מופלאים אבל ספציפיים מדי ולא מגיבים טוב למגוון של סגנונות כמו הגליאן. לא להסתפק בפחות משתי בוקסות (4X10 ו1X15) או באחת של 8X10.
סט תופים: קודם כל, כעיקרון, לא להתפשר על סט עם פחות מ6 חלקים (בייס דראם, סנייר, שני טומים, שני פלורים). בהרבה חדרים יש סטים של 5 חלקים, מה שגורם לאיבוד אוטומטי של חלק מהלקוחות שאוהבים לנגן בתצורה אחרת מזו שהסט מאפשר. סטים מומלצים שגם ימשכו לקוחות הם לרוב יקרים יותר - ימאהה מייפל או בירץ' קוסטום, פרל מאסטרס קוסטום, מייפקס אוריון... כדאי לשקול גם לקנות סט מצילות (אפילו מחורבן) כדי להשכיר ללקוחות במקרה שאנשים שוכחים להביא. יש לדאוג גם לכמות גדולה של סטנדים למצילות (לפחות 4-5 בנוסף לסטנד ההייהט), לכסא נוח ולהארדוור מתוחזק ומתפקד.
קונסולה: לפחות 4 שליחות למוניטורים, ושתי שליחות לאפקטים. הייתי מאד ממליץ לחפש קונסולה דיגיטלית (אפילו יד שניה) שתאפשר קומפרסור לכל ערוץ (אין לך מושג כמה שזה יכול להציל חזרות מסוימות לפעמים), איקיו מפורט יותר וניתוב וורסטילי מאשר קונסולה אנאלוגית. אם לא מדובר בחדר שגם הולך לשמש כאולפן הקלטות, לא צריך להשקיע בפרהאמפים מטורפים, אבל כדאי שיהיה משהו שמצלצל סביר גם ברמות הגבר גבוהות. בנוסף, כשאתה בודק את אפשרויות הניתוב, בדוק שיש לך גם אפשרות הקלטת חזרה מתוך הקונסולה עם מיקס שונה מזה של החדר אל קומפקט דיסק או מחשב.
חשוב לציין שבתכנון החדר צריך לחשוב האם הקונסולה תהיה מונחת בתוך החדר או בקונטרול. אני יכול להגיד לך שכעיקרון, אני מתנגד קשות לרעיון של קונסולה מחוץ לחדר. בכל החדרים שאני מכיר שבהם יש את התצורה הזו, הסאונדמן לא מסוגל לכוון את הסאונד בחדר כמו שצריך (איך אתה יכול לכוון סאונד כשאתה לא שומע את התוצאה?) ודי מהר מגיעים לייאוש הדדי כשהלהקה מנסה להסביר לסאונדמן דרך המיקרופונים שבחדר מה הם שומעים ואיפה יש בעיות, כשסאונדמן מתוך החדר יקלוט אותן הרבה לפני.
יש עוד המון דברים לחשוב עליהם, ואולי אוסיף עוד קצת בהמשך. מקווה שסייעתי במשהו.
תומך
הצטרף: 14 ספט' 05
הודעות: 824
מיקום: חדרה !?!?
פורסם: ראשון 05 אפר',09 20:26
למרות שאני שותה עכשיו נסקפה.
פינוקים לנגנים: מים קרים - חובה בשפע עם גישה נוחה לשירותים (רציני לגמרי בעניין הזה) מים חמים וקפה/ תה מאוד נחמד ויעיל בפינוקים.
ציוד לחדר: סליחה לכל הגיטריסטים פה אבל... חכה עם המגברים המפנקים עד שיהיה לך חדר מסודר אקוסטית. תדרים עומדים הם עניין בכלל לא פשוט בעוצמות הללו ואתה תגלה את זה. גם הAMPEG של יוסי פיין ישמע גרוע בחדר עם תדרים עומדים משתוללים וקירות ששרים לך סרנדות. כמו כן אם החדר מאוד קטן (יחסית ללהקה ) יתגלו לך בעיות אקוסטיקה חדשות. כאלו שפחות מורגשות בחדרים גדולים יותר.
תאורה- אור יפה ונעים לעין יתרום הרבה לאווירת היצירה בחדר ויגרום לאנשים לחזור.
ספה טובה- צריך לנוח גם- לא? אני תמיד אוהב לספר איך קורט קוביין הוקלט על הספה של הcontrol באלבום nevermind כאשר הטייק המיליון של POLY התחרבן. בסוף על הספה זה יצא כמו שצריך.
מחזק בעניין החניה- גיטריסט עם הרבה אפקטים וגיטרות צריך מקום לחנות. גם קלידן עם פסנתר חשמלי מהבית, גם קונטרהבאסיסטים לא אוהבים לסחוב הרבה. דאג לחניה קרובה ונוחה. עם מעט מדרגות ככל האפשר.
קלידים- פסנתר אמיתי זה אדיר! פסנתר חשמלי זה יותר ריאלי- ממליץ בחום על roland FP-7 או על קרובי המשפחה שלו.
מוניטורים לשירה- קח בחשבון שיהיה צפוף! מוניטור קטן עם הספק גבוה זה אידאלי עבורך. אקטיבי אפילו יותר טוב כי אין רעש של מגברים בפינת החדר. מוניטור מפלצתי יחסום לך את החדר וחבל.
PA- הכל הולך גם 10" אם אתה יודע מה אתה עושה. בתכל'ס 15" אקטיבי זה המינימום המקובל. מומלץ משהו עם יותר כוח מאשר JBL EON. פאסיבים בהחלט טוב, רק לזכור שמגברים עושים רעש לפעמים.
שכנים- הטובים השכנים בעינך? לא רק בעיות רעש בתוך הבניין, אם שלחת את המעשנים למינהם - זן נכחד אך עדיין קיים- לעשן בחוץ הם ירעישו כי הם צריכים להתפרק מהמתח. והם כבר חרשים לגמרי אם בחרת את מגברי הגיטרה שהמליצו לפני פה. דאג שגם בכניסה וביציאה מהחדר אין שכנים עם אוזניים של עטלף במחזור.
מיקסר- דיגיטלי זה כיף קח בחשבון שאולי עדיף משהו פחות מנצנץ אבל עם עמידות לאורך זמן שווה זהב. אם אתה לא בטוח ב100% במיקסר אל תקנה. חזרה שנהרסה בגלל ציוד קלוקל או קשה לתפעול היא פרסום רע. אם אתה לא שולט בדיגיטלי אולי עדיף אנלוגית פשוטה וחביבה. לא ממליץ על בהרינגר, למרות שעובדתית הם עושים עבודה סבירה.
EQ - גרף על הPA יכול להציל חיים. אם אין דיגיטלית דאג לאחד כזה. שליש אוקטבה יעבוד יופי גם פחות יהיה טוב.
נא לאפסן את חייך לפני פתיחת חדר החזרות. השעות הן שעות מוזרות, האנשים לא תמיד נחמדים. ולוקח זמן ללקוחות להגיע למקום חדש. אל תשכח לפרסם ולפרסם לאורך זמן. עד שייתיצב המצב ותהיה קליינטורה קבועה אתה תעבוד והרבה בעיקר על לגרום לאנשים להגיע ולהכיר את המקום.
אוזן פתוח- יכול להיות שאתה אוהב ג'אז ויגיעו להקות פאנק ולא FUNK. יכול להיות שאתה אוהב מטאל ויגיעו להקות של שירי ארץ ישראל.
הכל הולך אז תהייה מוכן.
ואחרי הכל זה דיי כיף. תהנה.
_________________
"אנשים רצו דמוקרטיה ? נו, הם קיבלו...."