S.Supporter
הצטרף: 30 דצמ' 01
הודעות: 2058
פורסם: שלישי 21 מאי,02 04:57
GOD DAMMIT
בפעם ה 100 דציבל (10*1בל) היא מידה שבאה לציין יחס כמו למשל גדול ב-50% מ...
שמודדים דציבלים ביחוס למידות קבועות יש לציין זאת.
קול מודדים בד"כ ביחידות SPL (יח לחץ קול)
ויחוס הדציבל מתייחס לסף השמע בשינוי לחץ ביחידות BAR משהוא כמו 2*10 בחזקת 4- (תחשבו בבית תראו כמה יוצא)
בדציבלים אפשר להשתמש בתחומים רבים וזוהיא לא מידה יחודית למדידת עצמת קול
הצטרף: 18 ינו' 02
הודעות: 27
פורסם: שלישי 21 מאי,02 07:19
מישהו פה קטנוני היום! :irritated:
הצטרף: 21 פבר' 02
הודעות: 69
מיקום: גבעתיים
פורסם: שלישי 21 מאי,02 08:02
רק שאלה אחת - אז איפה הקשר בין התדירות - לקליד על המקלדת ( הוזכר פה בעבר שלה זה 430 , נדמה לי...)
תודה.
זוהר
Act Compatible
הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 652
מיקום: נתניה
פורסם: שלישי 21 מאי,02 08:05
חוצמזה, סף השמע הוא לא בדיוק 1 "דציבל".... מי שהתברך באזניים רגישות כל כך בהחלט יכול להיות שמח, כי יש לו מזל... אצל הרבה אנשים תגיע אפילו ל 20 דציבל ויותר, ועם חשיפה ממושכת לרעש בד"כ תופיע ירידה בשמיעה בתדרים הגבוהים (בשביל זה צריך להגן ולשמור על האזניים...).
חוצמזה, מידת הרגישות משתנה לא רק מאדם לאדם אלא גם בהתאם לזמן - אחרי בילוי במועדון רועש או הופעת מטאל זעמנית (או סתם הופעה...) בהחלט אפשר להגיע לפגיעה זמנית בשמיעה למשך יום-יומיים...
וזהר, לגבי תדירות ביחס לצלילים, לה זה 440 הרץ, וגם 220 הרץ, וגם 880, תלוי לאיזו אוקטבה את מתייחסת... תריצי חיפוש בפורום, היה פה דיון על זה כבר עם קישור לכמה אתרים שמציעים טבלאות שמקשרות בין גובה הצליל (התו) ותדירות...
הצטרף: 21 פבר' 02
הודעות: 69
מיקום: גבעתיים
פורסם: שלישי 21 מאי,02 08:21
תודה תמיר אני יודעת וגם קראתי ט'רד זה
אך השאלה שלי אחרת- מה הקשר ביניהם-
בין תדירות ל קלידים ומי החליט על זה?
הרי המקלדת לא החליטה בעצמה שקליד X יהיה 440 הרץ
נכון ...
:smile:
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2977
מיקום: תל אביבה
פורסם: שלישי 21 מאי,02 08:24
זוהר...
אנשים קבעו את ה440HZ עם השנים.
האמת לפני כמאה שנה ויותר (לא זוכר בדיוק) הכיוון היה עד כטון מטה כך שנניח היית מנגנת רה בעצם נגנת דו של ימינו. עם השנים הכיוון עלה (גם בגלל טכנולוגיה). גם יש עוד הרבה דברים שב2:30 בלילה אין לי כוח לכתוב (עייפות ובריאות) אני מקווה שאכתוב בעתיד ורצוי בהודעה אחרת...
בכל אופן לא תמיד גם הכלים היו משווים, בזכות המתמטיקה הגענו לכיוון "מדוייק" של ימינו.
למה אנשים העלו עם השנים את הכיוון?
זה נשמע טוב יותר!, נסי בשיריך לקחת נניח את הפזמון ובפראזה השניה שלו להעלות אותו טון.
הוא נשמע יותר טוב! למה? פיסיכולוגיה מוזיקלית. תבדקי גם כל שיר חמישי של בקסטריט ותגלי שגם מקס מרטין מודע לזה... :smile:
ליל מנוחה.
נכתב לפני התגובה מעלה:
אין קשר בין הדברים (מוזיקלית).
לה הוא 440 (כיוון סטנדרטי) ועליו מבססים כיוון.
בעולם הקלאסי כבר מתפקדים לא מעט שנים עם 442 (הכוונה להרץ).
כל צליל שאת מנגנת נניח על פסנתר מורכב מצליל הבסיס כדוגמא הלה שהוא 440HZ ומכיל גם OVERTONES שהם החלוקה של המיתר (במקרה הפסנתר).
כל הכלים נניח יכולים לנגן את אותו הצליל 440HZ אבל הOVERTONES הם באופן תיאורטי חלק מרכזי בהבדל למה פסנתר נשמע פסנתר וגיטרה גיטרה וכך הלאה.
HZ כמו שנכתב מעלה היא התדרות שנמדדת כמה רעידות בשניה. אבל היא יכולה לייצג הרבה דברים גם בתחום הסאונד מוזיקה (נניח תדר דגימה דיגיטלית של 44.1KHZ שבתוכו יכול להיות תדר של 1200HZ), גלי רדיו, חשמל ועוד שלל דברים...
Act Compatible
הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 652
מיקום: נתניה
פורסם: שלישי 21 מאי,02 08:39
רוק ארטיסט, בילבלת אותי קצת... בתדר דגימה של כרטיס אין ממש קשר לתו מסוים למיטב הבנתי - תקן אותי אם אני טועה - אבל 44.1kHZ מייצג בעצם את התדירות בה נדגם הצליל - ולא אמור להיות כאן קשר ל pitch בעצם (אפשר גם לייצג תדירות תנודה של קפיץ בואקום שלא משמיע שום קול - בהרצים... תדירות זה משהו שקיים גם מחוץ לעולם המוזיקה). לא?
ועוד משהו - האם אין זה נכון שבעבר הרחוק (וגם היום, חלק מהאנשים העוסקים במוזיקה "אותנטית") מתיחסים להכל חצי טון למטה בעצם? כלומר סי במול / לה דיאז (בהתאם לסולם) בעצם נחשבו לפני כמה מאות שנים לבעלי תדר של 440 הרץ (פחות או יותר) במקום לה?
בתור מישהו שגדל יותר מידי על גאנז, היתה לי ממש בעיה כזו להבדיל בין לה במול ולה בגלל don't cry... אני לא אוהב את זה שמכוונים הכל חצי טון למטה ברוק.
אבל בכל מקרה, אם כבר העלינו קצת את הנושא של תוים מול תדירות, מישהו כאן יודע יותר על שיטות כוונון מוזרות כלשהן מלפני עידן הפסנתר המשווה ועל מה הן התבססו בעצם? היתה תכנית די מוזרה בערוץ 8 במהלך השבוע שממש נראתה לי מלאה באי דיוקים מעצבנים (הכי מעצבן - כדי להדגיש את הצליל ה"שונה" של פנטטוני במוזיקה סינית לעומת השיטה של באך ושות' הם הראו איזה כלי נגינה פרטלס שנוגן בסליידים ומי שניגנה שם כל הזמן נתנה גם הרעדות של רבעי טונים כשהיא עברה בין תו לתו).
הערה קטנה - רוק_ארטיסט, ענית על חלק מהשאלות פה כשערכת את ההודעה שלך בזמן שכתבתי... כנראה צריך לתת פה "תקופת צינון" להודעות או משהו כזה :smile:
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2977
מיקום: תל אביבה
פורסם: שלישי 21 מאי,02 08:44
תדירות זה משהו שקיים גם מחוץ לעולם המוזיקה). לא?
- זה בדיוק מה שכתבתי כנראה העייפות גרמה לזה להיות עוד יותר לא מובן עדיף שאפסיק לכתוב עכשיו!.
לפני הפסנתר המשווה היו חייבים פשוט לכוון כל כלי לסולם/מות מסויימים ולכן כתבו רק למספר סולמות חופפים.
עיקר הפסנתר המשווה היא תוצאה של מתמטיקה ונוסחאות מורכבות יותר שאפשרו את החישוב המדוייק.