הצטרף: 01 דצמ' 02
הודעות: 702
פורסם: שישי 09 מרץ,07 09:56
גם כאן בפורום יש כמה שרשורים מעניינים בנושא.
באופן עקרוני התשובה היא שיש סיבות פיזיקליות וסיבות של התניה תרבותית, אבל לא היית רוצה לעבוד לפי סכמות...
בכל אופן - כדי לדגדג את הקצה - דרגה חמישית בסולם היא הכפולה הכי בסיסית של התדירות של הדרגה הראשונה חוץ מהאוקטבה. רוב מוחלט של המהלכים ההרמוניים נשענים על העובדה הזאת. כמו כן - בשלב מסוים ברנסנס המוקדם כיווננו את הכלים לטרצות זכות ומאז הן התקבעו לנו כדבר מתוק במיוחד, אף שהיום בכיוון המשווה הן כבר לא כ"כ טהורות... בכל אופן - זה אלמנט חשוב מס' 2
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
פורסם: שישי 09 מרץ,07 13:35
התשובה לשאלתך הראשונה: ראשית, יש את הכללים הפיזים/האקוסטים שהוזכרו כאן - הכל בעצם מבוסס בצורה כזו או אחרת על האוברטונים. יש מהלכי בס חזקים יותר וחלשים יותר, מרווחים קונסוננטים (יציבים) או דיסוננטים (מתוחים) ועוד.
שנית, יש את הכללים התרבותיים שגם הם הוזכרו - מה שנשמע לנו טוב זה פשוט מה שאנחנו שומעים כל הזמן ורגילים אליו. אם באך עשה משהו שנשמע טוב, וזה שרד 300 שנה עד ימינו ועדיין נשמע טוב, אז כנראה שזה באמת טוב, ולכן בבואך ללמוד הרמוניה אתה תלמד אותה לפי הכורלים של באך. אני לא יודע אם אפשר לתמצת את כל הכללים שבאך עובד לפיהם בכורלים שלו לחוקים שמבוססים על סיבות פיזיות/אקוסטיות בלבד, ולמעשה אני די בטוח שכשהייתה לו בחירה לשים אקורד אחד או אחר בקטע מסויים, הוא בחר את זה שנשמע לו הכי טוב באותו הרגע. זה מה שכולם עשו, מבאך ועד הביטלס, וזה מה שקובע בסופו של דבר בצורה שרירותית אילו מהלכי אקורדים נשמעים לנו היום טובים יותר או פחות מאחרים.
לסיכום, שני עניינים משחקים פה תפקיד: חוקי הפיזיקה והטעם האישי של כל מלחין.
התשובה לשאלתך השניה: זה בהחלט משהו שניתן ללמוד ולפתח, אבל צריך לשלב גם ידע תיאורטי וגם אוזן. אם אתה מלחין רק משמיעה או רק מתיאוריה, אתה מפסיד הרבה דברים בדרך.
הצטרף: 10 פבר' 04
הודעות: 88
מיקום: אי שם בשרון
פורסם: שישי 09 מרץ,07 13:40
"טרצות זכות"?
WTF?!
_________________
בראשית ברא האדם את אלוהים
Act Compatible
הצטרף: 25 יול' 06
הודעות: 205
מיקום: ישראל
פורסם: שישי 09 מרץ,07 18:31
המהלך ההרמוני שאתה מתאר (אם אני קורא אותו מהכיוון הנכון) היה נשמע רע מאוד למוסיקאים בתקופה הקלאסית ולא השתמשו בו בכלל.
בימנו משתמשים במהלכים כאלה די הרבה במוסיקה פופולרית.
אם אני קורא הפוך אז תשכח מזה
הצטרף: 15 פבר' 07
הודעות: 304
מיקום: עמק חפר
פורסם: שישי 09 מרץ,07 20:03
ובמילים יותר פשוטות...
D = דרגה 1
A = דרגה 5
G = דרגה 4
*במהלך הספציפי הזה
בשירי רוק פשוטים, הדרגות הנפוצות ביותר הן 1, 4, 5, 6.
זה מאוד בהכללה, כי משתמשים גם הרבה בדרגה שניה ושלישית.
אם להקביל את זה לדוגמה שלך אז:
D=1
Em=2
F#m=3
G=4
A=5
Bm=6
C# חצי מוקטן =7
סוגי האקורדים (מינור, מז'ור, מוקטן וכו) יהיו קבועים בכל סולם מז'ורי, וכך גם המרווחים בין הדרגות (טון\טון וחצי\חצי טון)
ממליץ לך ללמוד את נושא מעגל הקווינטות, זה יבהיר את העניינים.