תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 22:43
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
כיצד לבנות מהלכי אקורדים?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (95) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  ds-sound  
תומך
הצטרף: 28 מרץ 05
הודעות: 5324
מיקום: אולפני בלנד
כיצד לבנות מהלכי אקורדים?
הודעה פורסם: שישי 09 מרץ,07 09:06   
ברשותכם, שאלת-תם בנוגע לקומפוזיציה והרמוניה.

האם ישנם כללים ליצירת מהלך אקורדים?
יש איזו חוקיות שגורמת למהלך D > A > G להשמע טוב?

האם זה בכלל משהו שאפשר ללמוד ולפתח, או שהכל נעשה לפי האוזן והרגש?
_________________
Blend Studios | אולפני בלנד | הפורטל שלי | המאמרים שלי | פייסבוק
so much is there to be discovered.
1eyedbitch
Supporter
הצטרף: 29 מאי 01
הודעות: 996
מיקום: Toronto, Canada
הודעה פורסם: שישי 09 מרץ,07 09:26   
יש המון חוקיות, תרשום את זה בגוגל ותקבל המון מידע - music theory cadences
_________________
My Space , Project Blue
עדי זילברברג
הצטרף: 01 דצמ' 02
הודעות: 702
הודעה פורסם: שישי 09 מרץ,07 09:56   
גם כאן בפורום יש כמה שרשורים מעניינים בנושא.
באופן עקרוני התשובה היא שיש סיבות פיזיקליות וסיבות של התניה תרבותית, אבל לא היית רוצה לעבוד לפי סכמות...
בכל אופן - כדי לדגדג את הקצה - דרגה חמישית בסולם היא הכפולה הכי בסיסית של התדירות של הדרגה הראשונה חוץ מהאוקטבה. רוב מוחלט של המהלכים ההרמוניים נשענים על העובדה הזאת. כמו כן - בשלב מסוים ברנסנס המוקדם כיווננו את הכלים לטרצות זכות ומאז הן התקבעו לנו כדבר מתוק במיוחד, אף שהיום בכיוון המשווה הן כבר לא כ"כ טהורות... בכל אופן - זה אלמנט חשוב מס' 2
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שישי 09 מרץ,07 13:35   
התשובה לשאלתך הראשונה: ראשית, יש את הכללים הפיזים/האקוסטים שהוזכרו כאן - הכל בעצם מבוסס בצורה כזו או אחרת על האוברטונים. יש מהלכי בס חזקים יותר וחלשים יותר, מרווחים קונסוננטים (יציבים) או דיסוננטים (מתוחים) ועוד.
שנית, יש את הכללים התרבותיים שגם הם הוזכרו - מה שנשמע לנו טוב זה פשוט מה שאנחנו שומעים כל הזמן ורגילים אליו. אם באך עשה משהו שנשמע טוב, וזה שרד 300 שנה עד ימינו ועדיין נשמע טוב, אז כנראה שזה באמת טוב, ולכן בבואך ללמוד הרמוניה אתה תלמד אותה לפי הכורלים של באך. אני לא יודע אם אפשר לתמצת את כל הכללים שבאך עובד לפיהם בכורלים שלו לחוקים שמבוססים על סיבות פיזיות/אקוסטיות בלבד, ולמעשה אני די בטוח שכשהייתה לו בחירה לשים אקורד אחד או אחר בקטע מסויים, הוא בחר את זה שנשמע לו הכי טוב באותו הרגע. זה מה שכולם עשו, מבאך ועד הביטלס, וזה מה שקובע בסופו של דבר בצורה שרירותית אילו מהלכי אקורדים נשמעים לנו היום טובים יותר או פחות מאחרים.
לסיכום, שני עניינים משחקים פה תפקיד: חוקי הפיזיקה והטעם האישי של כל מלחין.

התשובה לשאלתך השניה: זה בהחלט משהו שניתן ללמוד ולפתח, אבל צריך לשלב גם ידע תיאורטי וגם אוזן. אם אתה מלחין רק משמיעה או רק מתיאוריה, אתה מפסיד הרבה דברים בדרך.
בר שניידר
הצטרף: 10 פבר' 04
הודעות: 88
מיקום: אי שם בשרון
הודעה פורסם: שישי 09 מרץ,07 13:40   
"טרצות זכות"?

WTF?!
_________________
בראשית ברא האדם את אלוהים
עדי זילברברג
הצטרף: 01 דצמ' 02
הודעות: 702
הודעה פורסם: שישי 09 מרץ,07 14:42   
ציטוט:
"טרצות זכות"?

כן נו - פיתגורס זיכה אותן
הכוונה כמובן - מכווננות היטב
ehudk
Act Compatible
הצטרף: 25 יול' 06
הודעות: 205
מיקום: ישראל
הודעה פורסם: שישי 09 מרץ,07 18:31   
המהלך ההרמוני שאתה מתאר (אם אני קורא אותו מהכיוון הנכון) היה נשמע רע מאוד למוסיקאים בתקופה הקלאסית ולא השתמשו בו בכלל.
בימנו משתמשים במהלכים כאלה די הרבה במוסיקה פופולרית.
אם אני קורא הפוך אז תשכח מזה
נמרוד פר
הצטרף: 15 פבר' 07
הודעות: 304
מיקום: עמק חפר
הודעה פורסם: שישי 09 מרץ,07 20:03   
ובמילים יותר פשוטות...

D = דרגה 1
A = דרגה 5
G = דרגה 4

*במהלך הספציפי הזה

בשירי רוק פשוטים, הדרגות הנפוצות ביותר הן 1, 4, 5, 6.
זה מאוד בהכללה, כי משתמשים גם הרבה בדרגה שניה ושלישית.

אם להקביל את זה לדוגמה שלך אז:
D=1
Em=2
F#m=3
G=4
A=5
Bm=6
C# חצי מוקטן =7

סוגי האקורדים (מינור, מז'ור, מוקטן וכו) יהיו קבועים בכל סולם מז'ורי, וכך גם המרווחים בין הדרגות (טון\טון וחצי\חצי טון)

ממליץ לך ללמוד את נושא מעגל הקווינטות, זה יבהיר את העניינים.
  ds-sound  
תומך
הצטרף: 28 מרץ 05
הודעות: 5324
מיקום: אולפני בלנד
הודעה פורסם: שישי 09 מרץ,07 20:57   
מעגל הקווינטות נמצא ב-to do list שלי כבר הרבה זמן.
מישהו יכול להפנות אותי בבקשה למאמר מקוון כלשהו בנושא?

תודה על התשובות!
_________________
Blend Studios | אולפני בלנד | הפורטל שלי | המאמרים שלי | פייסבוק
so much is there to be discovered.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שישי 09 מרץ,07 21:03   
GOD למה הסלט הזה?

ציטוט:
יש איזו חוקיות שגורמת למהלך D > A > G להשמע טוב?

כן
פרט לעובדה ש-"חוקיות" ו"נשמע" לא הולכים באותו שדה סמנטי

בהמשך יש כמה אמירות הסטוריו-סוציולוגיות לא מדוייקות.
כל מה שקשור לכיוונון המושווה ולמעבר לחשיבה טרציאלית (צארלינו) וכ"ו - עזוב. לא קשור.
אבל בהקשר הזה יש נקודה מאוד עקרונית:

ציטוט:
ולמעשה אני די בטוח שכשהייתה לו בחירה לשים אקורד אחד או אחר בקטע מסויים, הוא בחר את זה שנשמע לו הכי טוב באותו הרגע


בשום פנים - באך לא חשב באופן קורדיאלי. זה המצאה של פאפא היידן.
באך חשב פוליפונית.
לעובדה שברגע נתון נוצר בין הסופרן לבס מה שמכונה "אקורד" אין חשיבות בשלב ההוא.
ומכאן שהכל תולדה של משיכת צלילים לגיטימית (ועל כך, בהזדמנות אחרת) בקווים אופקיים.
דווקא ניתוח מדוקדק של הכוראלים של באך חושף הרבה מאד "מהלכים הרמוניים נסוגים" אבל ש"נשמעים" מצויין.
יש לזה כמה סיבות עקרוניות אבל כל ניסיון להסביר הרמוניה על רגל אחת מייצר עוד טעויות שרשרת אז אני לא אכנס לזה.
אני אגיד (כדי שלא תגידו שלא אמרתי) רק שני מושגים: הרחבות הרמוניות וקצב הרמוני, שהם שני מושגי מפתח בהרמוניה אבל המוסיקה הקלה (פופ וכ"ו) לוקחים אותם בכזו מובנות מאליה שהדיון בהן לכאורה ברור אבל הוא ממש לא.

זהו.

עכשיו לשאלתך:
המהלך (אם לא התהפך לך הסדר) D>A<G הוא מה שמקובל לכנות "מהלך נסוג".
הכוונה היאל למהלך אשר נשען על הכיוון ההפוך של הולכת הקולות.
עכשיו, למה הוא נשמע לך טוב?
למה הוא מהלך "לגיטימי" ברוק'נ'רול (ולא רק בו)?
יש לכך כמה סיבון אבל אני אציין את ה"אקדמאית" ביותר:
מוסיקה שנשענת על כיווניות מודאלית (ובמקרה של בלוז/רוקנרול וכ"ו, על מודוס פנטטוני) ומכאן, לא בלבד שההרמוניה אינה משרתת חשיבה של משיכת צלילים אלא, שאפילו כמעט "מקדשת" את הדבר ההפוך.

זהו, אם הבנת את זה - אשריך.
אם לא - מחכים לך בקורס "מבוא להרמוניה מודאלית".

אמרו גם כל מני דברים על אובר-טונים.
חלק נכונים (שזה, כמו בבית משפט - מה שחצי אמת לא קביל בדין), וחלק לא.
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון