החברים והקוראים כאן אולי שמו לב שיש לי חולשה/שריטה לנושא רמקולים.
בוא נאמר שזה איזה חיידק אלים שתפסתי בגיל צעיר והוא חוזר ומתפרץ לעתים קרובות...
ה"מחלה" התחילה בהתעסקות (בכל הציוד שמסביב אבל בעיקר) ברמקולי Hi-Fi של מערכות סטריאו.
בשנים האחרונות, במסגרת העסק שלי, ברמקולי PA.
את כל הרמקולים שלי (PA ומוניטורים) אני בונה לבד. אם לפי תכנון שלי או ע"פ תכנונים חופשיים (באינטרנט) או קנויים.
אין לי את ה K$ להוציא על רמקולים "אופנתיים" עם שמות "נחשבים" ונתונים גרנדיוזיים (שלעתים נכונים רק על הנייר... )
אני מחשיב עצמי "מפונק" בכך שאני בונה בדיוק את מה שאני רוצה/מתכנן ולא "מתפשר" על ההיצע של החברות המסחריות.
ה"פינוק" מתבטא גם בזמינות של היכולת והאמצעים הטכניים, הכישורים והתנאים שמאפשרים לי "לבלות" בבניית הרמקולים .
בקיצור,
ה PA ה"גדול" שלי עובד 3-Way, הטופים שלי כרגע הם דבל "12 (800w RMS), שופר "2 + סופר טוויטר,
ארגזים שבניתי לפני כ-8 שנים.
לפני כארבע שנים בניתי שני ארגזי באסים, Labhorn Subs, שהוא פרוייקט
ה"דגל" של פורום PSW (www.prosoundweb.com) .
הבאסים האלו פשוט דבר אחר, יורדים נמוך, חזק, נקי/צלול, צריך לשמוע (יותר נכון להרגיש) כדי להבין/להאמין
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
מאז שה Labs אצלי, יש לי חוסר יחסי בטופים. באירועים ה"יותר גדולים" יש לי באסים בלי סוף אבל אין לי מספיק Headroom במידים ובגבוהים.
בקיצור, הגיע זמן לשדרג את הטופים.
לאחר חיפושים רבים, בחינת תכנונים שונים וקריאה "בין השורות" של התגובות על נתונים וביצועים. "ננעלתי" על ה- DR290,
תכנון מבית היוצר של ביל פיצמאוריס (www.billfitzmaurice.com).
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
בין היתרונות הבולטים של התכנון הזה (מלבד היותו קטן, קל, חזק, יעיל, איכותי...) העובדה הייחודית שהרמקול
יכול (גם) "להיערך" (מלשון מערך Array) וזאת עקב תצורת ה"פליטה" המיוחדת שלו (המיד והגבוהים)
שהיא אנכית ורציפה לכל גובה הארגז.
נתון זה "משך" אותי לתכנן ולבנות במקביל גם מתקני/עמודי תלייה שיאפשרו לתלות את מערכי הרמקולים (3 בכל צד)
בגובה ובכך להפיק מהם את המכסימום.
צעד משמעותי להשגת כיסוי טוב ואחיד יותר של הקהל והקטנת הבדלי העוצמה לקהל הקרוב והרחוק.
קיימים "דברים דומים" מסחריים אבל הם בד"כ יותר גדולים/גבוהים, בעלי כושר הנפה גדול יותר ולכן בעלי תג מחיר ארוך יותר...
לתכנון "שלי"קראתי LAMPost (Line Array Mini Post) והוא הוגדר ואופיין ע"פ הצרכים שלי.
הבסיס (או יותר נכון העמוד...) הוא חלקי טראס סטנדרטיים אבל כל מה שסביבם תוכנן ונבנה ייעודית לפרוייקט.
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
השקעתי לא מעט מחשבה (וחישובים) בתכנון ה"עמוד" והתייחסות להיבטים שונים כגון חוזק/מאמצים,
מקדמי בטיחות ובטיחות בכלל, יעילות ההקמה/פרוק ושינוע וכו'. כמו כן שילוב של אבזרי תלייה/הנפה תקניים ובטוחים בארגזי הרמקולים.
אני עכשיו בעיצומו של הפרוייקט. הרמקולים קורמים עור וגידים, אבל לאט.
אלו לא ארגזים של 6 דפנות , דרייברים ופורטים ויללה לעבודה...
ה"סוד" או ה"פטנט" הוא בארגז עצמו ושם מן הסתם כל העבודה, והרבה הרבה עבודה.
אני בונה 6 יחידות אז העבודה אמנם יעילה אבל עדיין ההתקדמות איטית.
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
אם הכל יתקדם כמתוכנן אני מקווה להשיק את המערכת ביום העצמאות...
איפה בדיוק אתה הולך לבצע את ההשקה? אם זה באיזור חיפה אני מאוד אשמח לשמוע ולקבל הסברים נוספים.
בהצלחה בפרוייקט- נראה משהו גוטה גוטה..
_________________ "אנשים רצו דמוקרטיה ? נו, הם קיבלו...."
הייתי מעוניין אם יש לך כוח לשמוע קצת עוד פרטים על איך עובד "הפטנט" של הליין ארי הספציפי הזה מבחינת השופר - או מה עושה אותו בעצם ליין אראי?איך הוא יכול לעבוד גם אנכית וגם אופקית? _________________ This one goes to 11!!!
אני לא בטוח שהבנתי את שאלתך,
עריכה: המערך אנכי, הכיסוי/פיזור אופקי, אם לזה התכוונת.
הרעיון שבבסיס ה Line Array הוא שמקור הצליל הוא נקודתי-קווי-אנכי.
ז"א המוצאים האינדיבידואליים של כל תחום או אלמנט בכל ארגז "משיקים" למוצא המקביל בארגז(ים) השכנים.
באופן כזה נוצר למעשה מקור קול רציף/קווי המתנהג כמערך.
ז"א המוצאים של כל האלמנטים/ארגזים מתמשקים, מתמזגים באופן קוהרנטי ומהווים מקור וירטואלי אחד.
כך נמנעים מכלול הבעיות (Comb Filtering) האופיניות לריבוי מקורות מפוזרים או מרוחקים (או שאינם צמודים נכון).
תצורת ה DR290 היא כזאת ששני שופרות הטוויטרים מותקנים אנכית אחד מעל השני ובעצם "תופסים" את כל גובה חזית הארגז.
מוצא המיד (שגם הוא שופרי) מחולק לשניים (משני צידי הטוויטרים), וגם הוא מתקבל לכל גובה חזית הרמקול.
באופן כזה, צרוף של עוד ארגזים מעל/מתחת מקיים את "חוק ה Line Array"
כמובן שאין בעיה "לעבוד" עם הרמקול גם כיחידה בודדת.
איזה יופי,
נראה לי שמספר האנשים שיגיע, או ירצה להגיע, יחייב שימוש במלוא כוחה של המערכת.
חגיגה של סאונד.
אני מזמין מקום באמצע.
מצד שני...הפיזור אמור להיות יחסית אחד נכון?
thumbsup: _________________ מאניס עמיס, אשכוליות וריzלה.
www.myspace.com/udibass