תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 22:03
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
מודולציה... מה זה?! Modulation
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (145) ›
לך לעמוד 1, 2, 3, 4, 5   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מונחים בשרשרת
  agurvitz  
הצטרף: 10 אוג' 06
הודעות: 355
מיקום: ירושלים
מודולציה... מה זה?! Modulation
הודעה פורסם: שישי 29 ספט',06 22:03   
כשאני שומע את המילה מודולציה בסאונד... מה הכוונה?

למשל: הוספה של מודולציה בשיר מסויים...

מה זה? איך יוצרים את המודולציה?

אני אשמח לקבל קצת הסברים על המושג הזה... תודה רבה... #smile
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שישי 29 ספט',06 22:50   
מודולציה היא שינוי סולם במהלך שיר.
למשל: הסולם מתחיל בדו מז'ור, ובאמצע עולה בטון לרה מז'ור.
אחרי המודולציה השיר ישמע בדר"כ בדיוק אותו הדבר, רק בטון יותר גבוה.
nimrod_wagner
Expert
הצטרף: 29 דצמ' 04
הודעות: 725
מיקום: ק. ניר דוד
הודעה פורסם: שישי 29 ספט',06 23:06   
אממ... בקטנה
אם
ציטוט:
אחרי המודולציה השיר ישמע בדר"כ בדיוק אותו הדבר, רק בטון יותר גבוה.
אז מה נתנה לנו המודולציה? רק "אבסולוטים" יהנו ממנה (או יסבלו)? (אני שואל, בין היתר, כי יש מוסיקאים שעונים על כך, פחות או יותר: "שום דבר, גימיק מיותר לחלוטין")
וגם - זוהי מודולציה בסולם השיר, וגם אני התרשמתי שלכך א' התכוון, אבל מודולציה בסאונד (שאלתו המקורית) היא משהו אחר (ע"ע פליינג', פייזר וכו' וכיו"ב וגו').
MrSoundMan
Act Compatible
הצטרף: 30 אפר' 04
הודעות: 2836
מיקום: טורונטו, קנדה
הודעה פורסם: שישי 29 ספט',06 23:15   
ציטוט:
אז מה נתנה לנו המודולציה? רק "אבסולוטים" יהנו ממנה (או יסבלו)?

אתה בא להגיד לי שאתה לא מזהה כשיש מודולציה בשיר? אתה לא מצליח לזהות עליה בטון? זה לא שזה קורה כשיש שקט מלפני. כאן יש לך סולם מסויים שעליו מתנגן השיר, ותיבה אח"כ אותה מנגינה בסולם אחר. אתה לא תזהה את העליה הזאת? רק אבסולוטים יזהו?

לדעתי המודולציה נותנת עוד אפשרות להתפתחות השיר. נגיד התחלת עם פסנתר, אח"כ הוספת גיטרות כמה תיבות אח"כ, אחרי זה אתה מוסיף את כל שאר הכלים, אחרי זה מוסיף גיטרות דיסטורשן, ואחרי זה מוסיף מודולציה. כך השיר ממשיך להשתנות.
dudo
הצטרף: 27 אפר' 02
הודעות: 187
הודעה פורסם: שישי 29 ספט',06 23:20   
ציטוט:
מודולציה היא שינוי סולם במהלך שיר.
למשל: הסולם מתחיל בדו מז'ור, ובאמצע עולה בטון לרה מז'ור.
אחרי המודולציה השיר ישמע בדר"כ בדיוק אותו הדבר, רק בטון יותר גבוה


זה לא טרנספוזיציה?

מודולציה זה השפעה של גל מסויים על גל אחר.
MrSoundMan
Act Compatible
הצטרף: 30 אפר' 04
הודעות: 2836
מיקום: טורונטו, קנדה
הודעה פורסם: שישי 29 ספט',06 23:21   
טרנזפוזיציה בד"כ מדבר על שינוי הסולם של השיר כולו. כאן ברק מדבר על שינוי במהלך השיר.
nimrod_wagner
Expert
הצטרף: 29 דצמ' 04
הודעות: 725
מיקום: ק. ניר דוד
הודעה פורסם: שבת 30 ספט',06 00:04   
ציטוט:
אתה בא להגיד לי שאתה לא מזהה כשיש מודולציה בשיר?

ודאי שאני מזהה.
שמעתי טענה מפי מוסיקאי (חד אוזן) שלפיה מודולציה נותנת אפקט רגעי וחולף, שלאחריו הכל חוזר להיות כשהיה. עבור "אבסולוטים" (כך סיפרו לי, אין לי אפשרות לספר על כך מנסיון אישי)השיר משתנה ממש בעקבות מודולציה. אבל עבור בני תמותה רגילים כמוני, במוסיקה שמתקיימת בסולם מושווה, מה המשמעות של מודולציה אחרי שהרגע חלף? מה היא משרתת?
בוא נאמר: בידיו של מתזמר טוב, אני חושב שהשינוי בגוון שמחוללת מודולציה יכול להיות ניכר ומרגש. אבל זה בידים של מישהו שיודע איך הגוון של הכלים מושפע מהשינוי (הלא גדול) בפיץ', ויודע איך לרתום אותו לטובת התזמור. מתזמר טוב, כבר אמרתי. סתם לעלות, נגיד, מדו לרה נותן בד"כ תוצאה..., נו..., סתמית.
ההערה שלי התייחסה להסברו של ברק לאמור:
ציטוט:
אחרי המודולציה השיר ישמע בדר"כ בדיוק אותו הדבר, רק בטון יותר גבוה.
מנו סויסה
הצטרף: 09 מרץ 04
הודעות: 71
מיקום: תל אביב
מודולציה
הודעה פורסם: שבת 30 ספט',06 02:37   
קיימים שני סוגים של מודולציה

האחד כמו שנאמר לעיל הוא שינוי סולם (בד"כ בכוון עליה) שהוא טריק אירוויזיון/כוכב נולד ידוע
שתמיד עובד

השני הוא איפנון
כלומר סוג של שינוי מחזורי בתדר נמוך שמשפיע על סיגנל
התדר הנמוך אינו נשמע, אבל ההשפעה שלו נשמעת.

דוגמאות:
tremolo = שינוי מחזורי של עוצמה
vibrato = שינוי מחזורי של גובה הצליל (pitch )

למודולציה שני מאפיינים: מהירות (מחזוריות ) השינוי. ועומק השינוי.
_________________
מנו
Zooot
S.Supporter
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 2814
הודעה פורסם: שבת 30 ספט',06 08:29   
nimrod_wagner :
ציטוט:
אתה בא להגיד לי שאתה לא מזהה כשיש מודולציה בשיר?

ודאי שאני מזהה.
שמעתי טענה מפי מוסיקאי (חד אוזן) שלפיה מודולציה נותנת אפקט רגעי וחולף, שלאחריו הכל חוזר להיות כשהיה. עבור "אבסולוטים" (כך סיפרו לי, אין לי אפשרות לספר על כך מנסיון אישי)השיר משתנה ממש בעקבות מודולציה. אבל עבור בני תמותה רגילים כמוני, במוסיקה שמתקיימת בסולם מושווה, מה המשמעות של מודולציה אחרי שהרגע חלף? מה היא משרתת?


אותו מוזיקאי טעה.

סולם אחר יפעיל השפעה אחרת, ואת השינוי יחוש כל בן תמותה, גם "לא אבסולוטי", וגם לא "מתזמר מומחה".

מדהים כמה "דיגיטציה" עברה תפיסת העולם של הרבה מוזיקאים, שהושפעה חזק ביותר ע"י המיחשוב לדעתי , בדומה להשפעת הפסנתר המושווה על דור אחר.

עד לפני כמה שנים הייתה תשובה כזו מזכה את המשיב בחיוך סובלני במקרה הטוב.

הנה עוד דוגמא לשינוי זה בדיון מקביל על "הגרוב", שעד לפני שנים מעטות היה גורם מכריע בהחלטה על תוצאה, והיום מתקיים דיון כדי להגיע להסכמה על "מה זה בכלל".

באנלוגיה, לפי אותה תפיסת עולם, ניתן להגדיר אדם צועק כ"אדם המדבר רגיל רק יותר חזק", ולך תדע, עוד כמה שנים אולי נקבל גם תשובות כאלה. והנה, ללא איבחון מדויק של האוברטונים בספקטרום, כולנו מסוגלים לחוש לפי טון דבריו של אדם אם הוא רגוע או בחפפה משברית - ומתעוררים בנו רגש שונה ותגובה שונה.

גם אם בעקבות שינוי בסולם לא יבחין המבצע בתדרים המדויקים ויקרין אותם מאוזניו על התקרה, עדיין יחוש בתכונה וברגש מוקרן שונים, ובעקבות זאת יחליט לדוגמא על סולם כללי לשיר, או האם להשתמש במודולציה.

באנלוגיה נוספת להבהרת העניין, הנה הטמפו:
לפי אותו הגיון ניתן לטעון ששיר המנוגן ב-70 BPM ישמע "אותו דבר רק קצת יותר מהר" ב-100 BPM, ו"רק פיזיקאי מומחה המסוגל לחשב את השפעות כוח המשיכה ותגובת מסת הגוף בתאוצה יכול לקבוע אם השיר רקיד" - קביעה שהיא שטות מוחלטת כמובן.

מעבר להיבט זה, הרי התפיסה האנושית היא דינמית, השוואתית וסתגלתנית, ועצם השינוי גורם ל"קרקע חדשה ושונה מהקודמת" עליה "יפלו וינבטו" הגרויים החדשים, ואלו עשויים להנביט רגשות אחרים לחלוטין - בגלל השפעת החומר הקודם והשינוי הנוכחי.

חלק נכבד מהיצירות האנושיות - לדוגמא שיר טוב, סרט או יצירה דרמטית למשל - בנויים על עיקרון של יצירת מתח ופתרונו.

לכן לדוגמא, סצינה של איש שמן המתחלק על קליפת בננה לא תצחיק (אלא את הסדיסטים), אלא אם תוקדם בצילום של קליפת הבננה והאיש המתקרב, ע"מ לידע את הצופה וליצור אצלו מתח שיתפרק בנקודת השיא.

להדגמה, קחו את שיר הקאנטרי (סגנון בו המודולציה כיכבה לא מעט) "המהמר", של קני רוג'רס:
בביצוע זה מתרחשת מודולציה עם כניסת כל בית חדש, השומרת את המאזין "קשוב". נגנו אותו ללא המודולציות, ותראו איך בהדרגה מדליקים אנשים בקהל נרות, חובשים פונפון ונעלי בית והולכים לישון.

ואגב - מה קורה כשמנגנים שיר קאנטרי ברוורס?
חברתו של הזמר חוזרת אליו, הטנדר שלו מתוקן, והכלב שלו קם לתחייה.
_________________
Peace,

Zooot
1eyedbitch
Supporter
הצטרף: 29 מאי 01
הודעות: 996
מיקום: Toronto, Canada
הודעה פורסם: שבת 30 ספט',06 08:46   
בנוסף לזה, לכל כלי יש את המנעד שלו ולכן ישמע אחרת בסולם אחר (אני חושב שבדיוק על זה נמרוד דיבר כשאמר שבידיים של מתזמר טוב זה הופך ליתרון).

וכשזה מגיע לגיטרה אז העניין נהיה אפילו יותר קריטי, כי יש מקרים שבהם יותר "טבעי" (מבחינת האיצבוע והרגלי נגינה) לנגן מסוים להוסיף tensions לאקורדים שמשנים את ההרגשה בצורה דרסטית.
וכמובן ששירה (בהתחשב בעובדה שלרוב בני התמותה יש מנעד צר מאשר גיטרה, חלקנו אפילו חולקים את אותו המנעד של משולש) זה דבר שמשתנה בצורה קיצונית מסולם לסולם, אפילו שמדובר בשינוי של חצי טון או טון.

ה"סטיגמה" שמודולציה זה דבר "סתמי", כנראה נדבקה לה בגלל שיותר מידי פסטיגלים, להקות נוער ומופעי סיום של חוג מנתחי הצפרדעים במתנ"ס העירוני אימצו את הרעיון הזה והמאיסו אותו על העולם.
_________________
My Space , Project Blue
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מונחים בשרשרת

לך לעמוד 1, 2, 3, 4, 5   הבא
עמוד 1 מתוך 5

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון