S.Supporter
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 2814
פורסם: ראשון 24 ספט',06 13:02
שלום לכולם,
בעקבות סבל רב שאני עובר בהכנת חומר המתקבל למיקסים באולפני הביתי (ולמעשה גם באולפנים מקצועיים) החלטתי להכין "מדריך להגשת חומר למיקס ממוחשב", מנסיוני ונסיונם של אחרים, אותו אמסור ללקוחותי, וכך אולי אסבול פחות.
מאחר ואנחנו הפורום העברי המקצועי ביותר המוכר לי לנושא זה, אשמח לשתף הנחיות אלה עם כולם.
כך יתאפשר לקבל תיקונים/הערות/הצעות, ואולי אפילו לעצב סטנדרד מקצועי שיהיה מקובל על התעשיה.
הנה דף ההנחיות הכלליות שעיצבתי למיקסים. למרות שההנחיות בו כלליות ונלקחו בין היתר ממדריכים דומים שקראתי בעבר, אני מאמין שיש מה להוסיף עליו ולאפיין בו בהתחשב בשפה, הטמפרמנט, הסגנון וכלי הנגינה המקומיים.
מטבע הדברים דף זה מכוון לצרכי, ולכן יש להרחיבו ולהכיל אותו על כל אולפן שהוא.
שחקו אותה:
---------------------------
שלום רב!
ע"מ שאוכל לנצל את הזמן לעבודת סאונד במקום לניהול קבצים ו"מנהלה", רצ"ב הוראות וקווי מתאר המתארים את הכנת השיר לבישול.
אני כאמור מעדיף לנצל את הזמן ליצירתיות ולסוג העבודה הנדרש (והמשולם...) ולא ל"ניקיונות" ומטלות אותן יכול כל טכנאי מתחיל לבצע, ולא לשמן נקראתי - לכן יש למלא אחרי הוראות אלה כלשונן.
במילוי הוראות אלו יוענקו לי הכלים והזמן להיות יצירתי ולספק מיקס טוב יותר ומרגש יותר.
בתודה מראש,
Zooot.
---------------------------------
הנחיות להגשת חומר למיקס באולפן של Zooot
יש למלא הוראות אלה כלשונן.
המיקס יבוצע ע"ג תוכנת נואנדו של חברת סטיינברג, ולכן הפורמט הרצוי הוא קיובייס/נואנדו. אני יכול לקבל את החומר גם בפורמטים אחרים (לדוגמא ProTools או סמפליטיוד) אך אז יועבר הפרויקט בעזרת פורמט מיוחד (AAF) לתוכנה האחרת כחלק מזמן המיקס.
קווים כלליים:
1. כעיקרון החומר יתקבל ע"ג דיסק קשיח חיצוני מהיר המתחבר באמצעות FIREWIRE או USB 2, המפורמט לפורמט PC, דהיינו FAT או NTFS.
במידה והדיסק אינו מהיר במידה מספקת או במקרה של פורמט איטי מלכתחילה כמו תקליטור DVD יועבר המידע לדיסק פנימי, וזמן ההעברה ייכלל בזמן המיקס.
2. כדי למנוע עיכובים, על החומר להגיע אלי 24 שעות לפני המיקס.
אם המדובר במספר שירים ברמת דחיפות שונה, נא לציין את הסדר שבו על השירים להיכנס לעבודה.
3. יש לצרף תקליטור שמע המכיל "Rough Mix" מיקס "גס" וראשוני המייצג את הראייה האומנותית של השיר עד שלב זה עוצמת הכלים, צבעם, צידודם וכיו"ב. אם הערוצים ב"Rough Mix" אינם זהים לחלוטין לאלו הנמסרים למיקס, יש לצרף הסבר כגון "הקלטנו את התופים מחדש", או "השירה הוקלטה שוב".
במקרה זה נא לבצע "Rough Mix" נוסף
הסיבה לכך היא שלמרות שליוצרי השיר התמונה ברורה, "למצוא" אותה בדיוק מחדש מערוצים בודדים זה תהליך שלוקח זמן, וכן משתנה בהתאם לנטייה אומנותית.
ה"Rough Mix" מסביר לי בדיוק ובזמן קצר את התמונה הקיימת, גם אם היא תשתנה במהלך המיקס.
אם יש הבדלים בין הערוצים למיקס ובין הערוצים המרכיבים את ה"Rough Mix", שאלות מתעוררות ופתרונן לוקח זמן יקר, שיכול היה להיות מנוצל במקום זאת, למיקס.
הוראות טכניות:
יש להעתיק את הפרויקט ולגבות אותו תחילה, מאחר ובעותק המועבר אלי יש לבצע מחיקת קבצים מיותרים פעולה שאינה הפיכה.
1. ניהול קבצים:
הפרויקט יוגש כשהוא מצוי אך ורק במחיצה ראשית שתיקרא בשם השיר + האינדיקציה "FOR MIX.
על כל קבצי האודיו להימצא אך ורק במחיצה משנית אחת (בתוך מחיצת הפרויקט) שתיקרא "AUDIO (קיובייס) או "AUDIO FILES (פרו-טולז).
רק קובץ (session/project) אחד ייכלל בחומר ויסומן בשם באנגלית בלבד הכולל את שם השיר והאינדיקציה FOR MIX.
על קובץ זה להיות כאמור יחיד ומסומן בברור מוקפד, כדי למנוע טעות ושימוש בגרסה לא נכונה.
יש למחוק מן הקובץ ערוצים שאינם משתתפים במיקס.
לא "להחביא" (inactive, hide) - למחוק.
ערוצים "מוחבאים" ימחקו על ידי כבר בשלב הראשון של קבלת החומר, כדי למנוע טעויות ולחסוך בגודל קבצים (מיותרים) הגוזלים זמן ונפח דיסק מיותרים.
שיטה מאד קלה למחיקת קבצים מיותרים היא ליצור עותק של השיר במקום אחר:
בתוכנת פרוטולז יש לגבות תחילה את כל הפרויקט למקום אחר (כדי לא לבצע מחיקות על העותק המקורי, תהליך לא הפיך) הפקודה המתאימה היא "Save a Session Copy in" ויש לסמן את האופציה "All Audio Files" בתהליך השמירה. לאחר מכן יש להפעיל בעותק המיועד אלי את פקודת"Delete Unused Regions" כדי לחסוך בנפח הקבצים המועברים.
בתוכנת קיובייס הפקודה המתאימה היא "Save Project to New Folder" ויש לסמן את אופציית
"Remove Unused Files" בתהליך השמירה.
יש להעלות בתוכנה את העותק המיועד אלי ולבדוק שלא חסרים בו ערוצים או קבצי אודיו, והוא מנגן כנדרש.
במידה ויהיו קבצי אודיו חסרים מכל סיבה שהיא אאלץ לעצור את המיקס ולהתחיל לברר את הטעות, תהליך הגוזל זמן מיותר מהמיקס, ויקר מאחר והוא משולם בתעריף תהליך המיקס עצמו.
יש לשמור עותק זהה לעותק הנשלח אלי, על מנת שאם יעלה הצורך לברר נקודה כלשהי, לשני הצדדים יהיה את אותו המידע בדיוק להתייחס אליו.
עותק זה יוכל גם לשמש ממילא למטרות ארכיון של הלקוח או חברת התקליטים שימור ערוצי המקור לשימוש עתידי, בצורה ברורה ובנפח קטן.
2. אוטומציה ותוספים (Plug-ins):
יש להקליט ע"ג ערוץ נוסף כל תוסף או אפקט שהם חלק בלתי נפרד אומנותית מהשיר.
לדוגמא:
אם מנגנת בשיר גיטרה המועברת בתוסף מדמה מגברים, או אם הועברה שירה בתוסף המדמה "סאונד טלפון" - יש להקליט את התוצאה המתקבלת לערוץ נוסף ולסמן את הערוץ המקורי ואת הערוץ המעובד בשמות ברורים חד משמעית, לדוגמא: ערוץ "Voc Tel ORG ולידו ערוץ "Voc Tel EFF. יש להנמיך את עוצמת הערוץ הלא מעובד למינוס אינסוף, כדי להציג את השיר כהלכה בשמיעה ראשונה.
לאחר זאת, יש להסיר את כל התוספים מכל הערוצים.
בנוסף, יש למחוק את כל רישומי האוטומציה בפרויקט, וכאן הכוונה היא לא "לעקוף" (BYPASS ) אלא למחיקה בפועל:
יש למחוק את כל שינויי העוצמה, הצידוד, ההשתקה (MUTE) שינויים בתוספים וכיו"ב ברישומי האוטומציה בפרויקט, גם בערוצים האינדיבידואלים, וגם בערוץ המסטר.
לאחר מכן יש להציב את כל הערוצים בבאלאנס בסיסי, המייצג ככל האפשר את העדפות המפיק (עוצמה וצידוד).
3. רישום ושמות ערוצים:
מאחר ואין תקן לכך, יש להקדיש מעט זמן על מנת לסמן את הערוצים בשמות שיבהירו את מהותם בשיר, ללא ניחושים מיותרים.
במקרים רבים קיבלתי ערוצים המסומנים ב"כתב סתרים", ולכן נאלצתי לבלות זמן רב מהמיקס רק בהאזנה ולימוד כל ערוץ ותפקידו בשיר.
רישום לפי הצעות אלה אכן יבטיח מיקס טוב יותר, בזמן קצר יותר, בתשומת לב רבה יותר לכוונה המקורית.
שמות ערוצים יש לסמן באותיות לועזיות בלבד, וזו עצה כללית טובה מאחר ויש מצבים בהם תוכנות ייעודיות "מתבלבלות" מאותיות עבריות ומסרבות לפעול. עצה כללית טובה נוספת היא לסמן את שם הערוץ בתבונה עוד לפני ההקלטה, מאחר והתוכנה קוראת לקובץ האודיו עצמו בשם הערוץ, ורצוי ששם קובץ האודיו יכיל אינפורמציה זו למקרה של קריסה (CRASH) או נזק למידע.
חיפוש קובץ אודיו בכונן של GIG 200 יהיה קצר הרבה יותר אם שם הקובץ המבוקש הוא "05.HMND" המצוי בדיסק 10 פעמים במקום "Audio 1" (ברירת המחדל של ערוץ חדש) המצוי בדיסק 3000 פעם.
בעיקרון יש לנסות ולקצר את השמות ככל הניתן, מאחר והמקום להצגת שם הערוץ בתוכנה מוגבל (והתוכנה עצמה מקצרת את השם המוצג לפי מיטב שיקולה שהוא לאו דווקא השיקול הנכון), לדוגמא:
ערוץ בשם "Bass Amp Top take number 5" יכול להעביר את אותם נתונים בשם "BsAmT מאחר ובהתאם לכללים נשאר רק טייק אחד של אותו מקור ואין צורך במספר גרסה, מאחר והערוץ מכיל בס, ומאחר ולידו ימצאו מן הסתם הערוצים "BsAmB ו- BsDI.
סימן רווח במחשב נחשב כאות, לכן ניתן לוותר על הרווחים ולהשתמש באותיות ראשיות ("גדולות") להפרדת מילים, ובכך לקצר את השם לדוגמא: "LVocVrs" (שירה ראשית בבית).
מאותה סיבה יש לסלק משמות הערוצים את מספרי הגרסאות שתוכנת ההקלטה העניקה לכל טייק, מאחר וכאמור יש בפרויקט רק גרסה אחת, סופית.
שירה:
ערוץ השירה הראשית יסומן לדוגמא בשם "L Voc ולא בשם "Moshe Vocal 5. באותו אופן קולות מכפילים או משניים יסומנו ב-"L Voc Dbl" או "B Vox" .
כלים:
יש לסמן כלי ראשי בשיר כגון "Main Gtr", ולא "Avraham Les Paul. ציון החלק הרלוונטי בשיר יעזור, לדוגמא "Pad Chor (ה-PAD המנגן בפזמון) במקום "Virus 123 .
תופים:
למעט אם הוקלט אותו תוף מסוים בשני מקרופונים לערוצים נפרדים (לדוגמא "Snr Top 57 ו "Snr Top 451), אין משמעות לסוג המיקרופון אלא רק לצליל המוקלט לדוגמא "Tom 1.
אם בכל זאת עולה הצורך בפירוט המיקרופונים יש לציין זאת בדף הנלווה לחומר.
בקיצורי שמות נהוג להשתמש בהשמטת אותיות VOWELS ("הניקוד") או בראשי תיבות לקבלת שלוש עד ארבע אותיות:
תוף רגל יקרא "Kick" או "Bd"
תוף סנר יקרא "Snr או אם הוקלט בשיטת עור עליון/תחתון יקרא "SnrTop ו "SnrBot בהתאמה.
גיטרה חשמלית: "EG
גיטרה אקוסטית: "AcG
בס: "Bs" או "Bass.
חצוצרה: "Trp
טרומבון" "Trb או "Bone
כינור: "Vln
ויולה: "Vla
צ'לו: "Clo
אורגן המונד: "Hmnd
וכן הלאה וכן הלאה.
ערוצים אופציונאליים:
אני יודע שלא תמיד ניתן להחליט סופית לגבי כל התפקידים, לכן אם יש ערוץ אופציונלי לשימוש בעיבוד יש לסמן אותו בסימן שאלה המקדים את השם לדוגמא: "Voc Tel? אז אשתמש בשיקול דעתי אם לכלול את הערוץ במיקס.
לתשומת לב: כאן אין הכוונה לעיבוד חליפי, דהיינו 30 ערוצים המסומנים כך, אלא לערוץ או שניים לא יותר.
ניקיונות:
יש לעבור על החומר ולחתוך כל חומר בלתי רצוי. אין להשתמש בהשתקת קטעים (Region/part mute) מאחר ובמעבר בין פורמט לפורמט אינפורמציה זו לא עוברת, ולכן קטעים מושתקים "ישוחררו" ויושמעו.
סיבה נוספת היא אפשרות לטעות במקרה של השתקה זמנית של במהלך המיקס - במהלך המיקס יש צורך לעיתים להשתיק זמנית חלקים מסוימים בערוץ. אם יהיו חלקים מושתקים נוספים (שממילא אין בהם צורך) בפרויקט, יקשה לשחזר מה היה מושתק "זמנית" ומה היה מושתק "סופית", ותימנע מהטכנאי האופציה של "בחר הכל" ו"שחרר השתקות".
לקטע מושתק "אין מה לחפש" בפרויקט המיקס.
קטעים אופציונליים (כפי שהוסבר כבר) יופיעו ע"ג ערוצים נפרדים.
מסיבה זו יש לחתוך קטעים לא רצויים (CUT) ולהוציאם כליל מהפרוייקט.
יש לסלק בצורה זו גם את קטעי השקט, וזאת משתי סיבות
א. גם ברגעי שקט יש רעשי רקע, קולות מוזיקאים וכיו"ב, והתהליך להשתיקם גוזל זמן מיקס יקר.
ב. בקריאת כל קובץ, ואפילו אם המדובר בשקט דיגיטלי, נוצר עומס לא רצוי על הדיסק והמעבד.
סינון בעיבוד והערכת הביצוע וההקלטה:
ככלל, "סאונד" טוב מקורו בעיבוד ובביצוע. למיקס יש נפח המוגבל ע"י יכולות השמיעה האנושית, ואחד התהליכים הקובעים במיקס הוא יצור "מקום" לכל כלי להישמע במסגרת הכללית.
ככל שירבה מספר מקורות הצליל המנגנים ברגע נתון בשיר (בוזמנית), כך יש צורך להקצות מאפיינים ייחודיים לכל כלי וכלי אם הכוונה היא שהמאזין יוכל לזהות מה שהוא שומע. מאחר והנפח כאמור הוא מוגבל, הרי שיש במקרים אלו "לחלקו" יותר ויותר, והצליל האינדיבידואלי של כל כלי וכלי (כולל השירה) יקטן וילך.
לכן במקרים מסוימים "יותר בעצם שווה פחות": איני מתיימר ללמד את לקוחותיי עיבוד, רק להביא לידיעתם את העיקרון.
גם על המיקס הנפלא ביותר בעולם להשתנות, אם נרצה להוסיף לו מסיבה כלשהי "רק עוד תפקיד", ועוד אחד, ועוד אחד וסביר להניח שאם יוספו "יותר תפקידים וכלים מכפי שצריך" הוא לא ישמע נפלא כל כך בסופו של תהליך.
לכן אני ממליץ להאזין לשיר לפני העברתו למיקס, ולבחון את החלטות העיבוד. "האם נחוצים 6 תפקידי גיטרה המנגנים לכל אורך הפזמון?" "האם הכפלת הגיטרות אכן תרמה ל"גודל", או שמא ל"עומס"?" "אם האפקט הרצוי הוא רב גוניות אולי הפתרון הוא לפזר את התפקידים והצבעים לאורך השיר באופן שתפקיד אחד יבוצע בבית ראשון ותפקיד אחר בבית שני וכן הלאה, וכך יוצגו התפקידים השונים "במלוא הדרם" ללא הפרעה?"
בשלב זה יש להקשיב גם לאיכות הביצוע וההקלטה של הערוצים השונים ולהעריכם. מיקס טוב יבליט את הפרטים השונים בכל ערוץ, שאולי לא נשמעים בבירור לפני התהליך:
האם יש זיופים בשירה או בכלים?
האם ה-TIME של הביצוע מדויק/ הולם את הכוונה?
האם כל ערוץ הוקלט כראוי, ללא עיוותים או רעשים בלתי סבירים?
לעיתים חולף זמן רב בין הקלטת הערוצים הבסיסיים והערוצים האחרונים, ולכן לא נבחנו מחדש איכותם של ערוצים "ישנים" והתאמתם לאחרונים. מסיבה זו עלולות בעיות "להתחבא" בחלק מהערוצים.
תיקון בעיות אלה אם יתגלו במהלך המיקס גוזל זמן רב, ולעיתים לא ניתן להתגבר על בעיות אלה ויש להקליט ערוצים בעייתיים מחדש וכך נגרמו עלות, מאמץ ועגמת נפש שיכולים היו להיחסך בהאזנה זהירה ומדוקדקת יותר מראש.
Well fix it when we mix it הוא שיקול כוזב, שלרוב שכרו יוצא בהפסדו.
כששיר מעובד מבוצע ומוקלט כהלכה, הוא אמור להישמע "טוב" ו"עובד" כבר בשלב ה-"Rough Mix, והמיקס תפקידו להעלותו לרמה הבאה, לא "לתקנו" שישמע "סביר". אם ה-"Rough Mix נשמע רחוק מאד מהתוצאה המבוקשת, סביר להניח שיש בעיה היכן שהוא, ומיקס מוצלח למצב זה ייקח זמן רב יותר אם בכלל הוא אפשרי.
ערוצים טובים יולידו לרוב מיקס טוב ההפך הוא לא נכון, ברוב המקרים.
כדאי לכן להשקיע את המאמץ הראוי עוד לפני המיקס, ובכך לגרום להשקעת זמן ועלות המיקס רק בשיפור הצליל והשיר, במקום בתיקונו.
בכל שאלה או בעיה נוספת, ניתן ליצור איתי קשר במייל או טלפון.
Peace,
Zooot
Act Compatible
הצטרף: 30 אפר' 04
הודעות: 2836
מיקום: טורונטו, קנדה
פורסם: ראשון 24 ספט',06 19:10
רעיון מצויין. והנחיות ברורות. ממש תודה, זה יכול לשמש הרבה אנשים כאן.
אתה יודע יותר טוב ממני כמה זה מתסכל לנסות להסביר לאנשים עד כמה ההנחיות האלה חשובות.
כמה אומנים מתעצבנים שלוקח הרבה זמן, אבל מצד שני אתה שומע אותם אומרים "נשאיר למיקס".
לשמור על סדר זה דבר חשוב מאוד עבור עבודה יעילה.
תודה לך על השרשור וההנחיות.