הצטרף: 18 אוק' 01
הודעות: 20
פורסם: חמישי 25 מאי,06 12:47
מישהו יודע אם צריך בכתיבה לסקסופון
לכתוב בטון נמוך ממה שרוצים לשמוע?
הצטרף: 04 מרץ 06
הודעות: 22
מיקום: ירושלים
פורסם: שישי 26 מאי,06 02:25
מישהו יכול לפענח את פשר המציאות הקשה הזאת? מילא כלים שמטרונספזים באוקטבה (גיטרה, בס), אבל בטרצות וסקונדות? איפה ההגיון בזה?
מישהו יודע למה אדון סאקס בנה את הכלי שלו ככה?
_________________
...Let freedom ring with the shotgun blast
הצטרף: 21 נוב' 03
הודעות: 486
פורסם: שישי 26 מאי,06 05:41
יש הרבה הגיון. רוצים להשתמש בסקסופונים (או קלרינטים וכו') עם ריינג'ים שונים, אבל שאותו נגן יחליף ביניהם. כרגע הנגן לומד רק סט איצבועים אחד ויכול בקלות יחסית לנגן בכל הסקסופונים. אחרת הנגן היה צריך ללמוד לנגן על סקסופון אלט וטנור בצורה שונה. למעבד, מתזמר, מלחין זה הרבה יותר פשוט לרשום הכל טון מעל, או טרצה מתחת וכו' מאשר לנגן ללמוד סט איצבועים חדש (בעצם לא סט איצבועים אלא אותם איצבועים אבל בשמות אחרים מה שמאוד מבלבל).
הטרנספוזיציה של הסקסופון בעצם התחילה מהקלרינט, שגם הוא בטרנספוזיציה, ובהתחלה עשו הרבה ניסויים ובדקו איזה קלרינט הכי טוב. ההסטוריה מוכיחה שהקלרינט בטרנספוזיציה של טון אחד (קלרינט ב-סי במול) הוא כנראה הטוב ביותר (מבחינת אינטונציה ואקוסטיקה). הקלרינט הראשון היה דווקא ב-לה (טרנספוזיציה של טרצה) ומהסיבות שכתבתי למעלה השאירו את האיצבועים אותו דבר. לדוגמא יש קלרינטים ב-סי במול, לה, דו (בלי טרנספוזיציה), מי במול (וגם באותן טרנספוזיציות + אוקטבה או שתיים למטה) ובכולם מנגנים אותם הנגנים בתזמורת.
"מישהו יכול לפענח את פשר המציאות הקשה הזאת?"
דווקא זאת המציאות הקלה. אם לא היתה טרנספוזיציה המציאות היתה הרבה יותר קשה.
יוצאת דופן היא הטובה, ששם דווקא הנגנים לומדים שמות חדשים לכל אצבוע לפי הטובה שהם מנגנים עליה, ואני ממש לא מקנא בהם.
הצטרף: 18 אוק' 01
הודעות: 20
פורסם: שישי 26 מאי,06 06:23
לא יכולתי לקבל אינפורמציה ודיון מעמיק מזה
פשוט
המון המון תודה
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
פורסם: שישי 26 מאי,06 08:48
הסיבות להמצאותם של כלים טרנספוזיטורים הם פחות או יותר ההסטוריה של גיבוש כלי הנשיפה.
רוב הנוכחים פה מנגנים על כלי מיתר, או על כלים שנגזרים מאורך של מיתר ואפילו אם הם מנגנים על כלים סינטטיים, הכלים הסינטטיים גוזרים את ההיגיון שלהם מהשיטה שנכנה אותה באופן כוללני: אורך מיתר.
הצליל, בסוג זה של כלים, נובע משלל פרמטרים שהמרכזיים שבהם, עוצמה, גוון וגובה, נגזרים מתכונות החומר הפיזיקלי אשר יוצא משיווי משקל, מכמות האנרגיה אשר מושקעת בהוצאת החומר משיווי משקל ומגורמי הגבר שונים שמסביבו (תהודה).
בכלי נשיפה המצב דומה אך מעט שונה.
כלי נשיפה בגדול, מורכב מחלק אשר הוא החלק המחולל:
במספר כלים זהו מחולל מערבולות (חלילית, מפוחית, אקורדיאון), במספר כלים זו צורת השפתיים בסיוע של ספלולית מסויימת, ובכמה כלים זה גורם משולב חומר+שפתיים שתפקידן של השפתיים הוא לייצר באמצעות חומר מסויים פולס של אוויר.
המשותף: יצירת לחץ אוויר מחזורי בתוך נפחו של "עמוד אוויר".
מה שמביא אותנו לייחוד של כלי הנשיפה:
כלי הנשיפה אינם חומר אשר יוצא משיווי משקל, אלא חומר הכולא חומר אשר יוצא משיווי משקל.
מאחר והחומר אשר יוצא משיוי משקל, שווה בתכונותיו במצב אפס לחומר שבסביבה, יש לכלוא אותו בתוך גוף ולהבדיל את האויר שבפנים מהאויר שבחוץ.
באופן עקרוני, כל צינור יצלח למלאכה, וכאן נכנס שיקול הגוון.
גוון מוגדר כיחסי העוצמות בין הרכיבים העיליים של תדר יסוד.
את העוצמות, זאת אנחנו יודעים, קובעים מכלולי התהודה אשר "נענים" ללחצי הקול אשר תוקפים אותם.
לא כל גוף יענה בתהודה זהה ובאיכות זהה.
בכלי נשיפה המצב מסובך שבעתיים.
התהודה נוצרת ע"י הגוף הכולא את האויר.
יחסי המידות שלו, הם הקובעים את יחסי העוצמות.
המצב שנוצר הוא, שיחס נפחי מסויים, נמצא כאופטימאלי מבחינת גוון הצליל. (תיכף נבהיר את המונח אופטימום).
שיקול האורך, הנפח, פתוח משני צדדים / מצד אחד, קבוע לכל אורכו, בעל קוטר משתנה וכ"ו.
כל אלה, ייקבעו את גוון הצליל.
כעת, יש לקבוע את אופן יצירת גובהי הצליל אשר תחומם נתון ע"י הקביעות של גודל הכלי.
כאמור, השיקול ליחסי המקסימום והמינימום נקבעים בשל שיקולים אקוסטיים.
שיקול כמו, "בואו נקצר טיפונת את הכלי ואז דו יהיה שווה לדו" הם שיקולים אנטי אקוסטיים אשר מעדיפים את "הנוחות" על פני הסאונד.
באומנות, זהו לא שיקול.
וכך, נוצרו בתוך משפחות הכלים, אורכים שונים (בעלי שמות שונים) וששונים זה מזה בגוון.
הצטרף: 21 נוב' 03
הודעות: 486
פורסם: שישי 26 מאי,06 18:34
"דבר שאגב, נעשה אוטומאטית בשבילך בתוכנות תיווי מודרניות"
נכון, אבל אם עושים את הטרנספוזיציה בתוכנה חשוב מאוד (מאוד!) לעבור על התפקיד המטרונספז ולבדוק שהכל בסדר. התוכנות לא תמיד יודעות אוטומטית לכתוב את זה בצורה הכי טובה/ נוחה.