תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 23:18
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
כתיבה לסקסופון (כלים בטרנספוזיציה)
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (100) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  kishkashta  
הצטרף: 18 אוק' 01
הודעות: 20
כתיבה לסקסופון (כלים בטרנספוזיציה)
הודעה פורסם: חמישי 25 מאי,06 12:47   
מישהו יודע אם צריך בכתיבה לסקסופון
לכתוב בטון נמוך ממה שרוצים לשמוע?
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: חמישי 25 מאי,06 16:50   
סקסופונים יש מכל מיני סוגים.
ויש הבדל אם זה סקסופון טנור, אלט, סופרן או בריטון.

כעיקרון: המינוח הוא כלים טרנספוזיטוריים.
"אם ננגן דו נשמע X"

כלומר: קרן ב-F: אם ננגן C נשמע F
שזה אומר שכדי לשמו דו צריך לנגן סול.

לגבי סקסופונים:
סופרן, טנור = סקסופונים ב-Bb
אלט, בריטון = סקסופונים ב-Eb

אבל סקסופן טנור מנגן אוקטבה מתחת סקסופון סופרן, כלומר שההתאמה הטרנספוזיטורית לגבי סופרן היא סקונדה גדולה וההתאמה הטרנספוזיטורית לגבי סקסופון טנור היא נונה גדולה.

את שאר החומר תלמד כאן, וכאן, וכאן.
HetMasteen
הצטרף: 04 מרץ 06
הודעות: 22
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: שישי 26 מאי,06 02:25   
מישהו יכול לפענח את פשר המציאות הקשה הזאת? מילא כלים שמטרונספזים באוקטבה (גיטרה, בס), אבל בטרצות וסקונדות? איפה ההגיון בזה?
מישהו יודע למה אדון סאקס בנה את הכלי שלו ככה?
_________________
...Let freedom ring with the shotgun blast
clarnibass
הצטרף: 21 נוב' 03
הודעות: 486
הודעה פורסם: שישי 26 מאי,06 05:41   
יש הרבה הגיון. רוצים להשתמש בסקסופונים (או קלרינטים וכו') עם ריינג'ים שונים, אבל שאותו נגן יחליף ביניהם. כרגע הנגן לומד רק סט איצבועים אחד ויכול בקלות יחסית לנגן בכל הסקסופונים. אחרת הנגן היה צריך ללמוד לנגן על סקסופון אלט וטנור בצורה שונה. למעבד, מתזמר, מלחין זה הרבה יותר פשוט לרשום הכל טון מעל, או טרצה מתחת וכו' מאשר לנגן ללמוד סט איצבועים חדש (בעצם לא סט איצבועים אלא אותם איצבועים אבל בשמות אחרים מה שמאוד מבלבל).

הטרנספוזיציה של הסקסופון בעצם התחילה מהקלרינט, שגם הוא בטרנספוזיציה, ובהתחלה עשו הרבה ניסויים ובדקו איזה קלרינט הכי טוב. ההסטוריה מוכיחה שהקלרינט בטרנספוזיציה של טון אחד (קלרינט ב-סי במול) הוא כנראה הטוב ביותר (מבחינת אינטונציה ואקוסטיקה). הקלרינט הראשון היה דווקא ב-לה (טרנספוזיציה של טרצה) ומהסיבות שכתבתי למעלה השאירו את האיצבועים אותו דבר. לדוגמא יש קלרינטים ב-סי במול, לה, דו (בלי טרנספוזיציה), מי במול (וגם באותן טרנספוזיציות + אוקטבה או שתיים למטה) ובכולם מנגנים אותם הנגנים בתזמורת.

"מישהו יכול לפענח את פשר המציאות הקשה הזאת?"

דווקא זאת המציאות הקלה. אם לא היתה טרנספוזיציה המציאות היתה הרבה יותר קשה.

יוצאת דופן היא הטובה, ששם דווקא הנגנים לומדים שמות חדשים לכל אצבוע לפי הטובה שהם מנגנים עליה, ואני ממש לא מקנא בהם.
  kishkashta  
הצטרף: 18 אוק' 01
הודעות: 20
וואו!
הודעה פורסם: שישי 26 מאי,06 06:23   
לא יכולתי לקבל אינפורמציה ודיון מעמיק מזה

פשוט
המון המון תודה
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שישי 26 מאי,06 08:48   
הסיבות להמצאותם של כלים טרנספוזיטורים הם פחות או יותר ההסטוריה של גיבוש כלי הנשיפה.
רוב הנוכחים פה מנגנים על כלי מיתר, או על כלים שנגזרים מאורך של מיתר ואפילו אם הם מנגנים על כלים סינטטיים, הכלים הסינטטיים גוזרים את ההיגיון שלהם מהשיטה שנכנה אותה באופן כוללני: אורך מיתר.
הצליל, בסוג זה של כלים, נובע משלל פרמטרים שהמרכזיים שבהם, עוצמה, גוון וגובה, נגזרים מתכונות החומר הפיזיקלי אשר יוצא משיווי משקל, מכמות האנרגיה אשר מושקעת בהוצאת החומר משיווי משקל ומגורמי הגבר שונים שמסביבו (תהודה).

בכלי נשיפה המצב דומה אך מעט שונה.
כלי נשיפה בגדול, מורכב מחלק אשר הוא החלק המחולל:
במספר כלים זהו מחולל מערבולות (חלילית, מפוחית, אקורדיאון), במספר כלים זו צורת השפתיים בסיוע של ספלולית מסויימת, ובכמה כלים זה גורם משולב חומר+שפתיים שתפקידן של השפתיים הוא לייצר באמצעות חומר מסויים פולס של אוויר.
המשותף: יצירת לחץ אוויר מחזורי בתוך נפחו של "עמוד אוויר".
מה שמביא אותנו לייחוד של כלי הנשיפה:
כלי הנשיפה אינם חומר אשר יוצא משיווי משקל, אלא חומר הכולא חומר אשר יוצא משיווי משקל.
מאחר והחומר אשר יוצא משיוי משקל, שווה בתכונותיו במצב אפס לחומר שבסביבה, יש לכלוא אותו בתוך גוף ולהבדיל את האויר שבפנים מהאויר שבחוץ.
באופן עקרוני, כל צינור יצלח למלאכה, וכאן נכנס שיקול הגוון.

גוון מוגדר כיחסי העוצמות בין הרכיבים העיליים של תדר יסוד.
את העוצמות, זאת אנחנו יודעים, קובעים מכלולי התהודה אשר "נענים" ללחצי הקול אשר תוקפים אותם.
לא כל גוף יענה בתהודה זהה ובאיכות זהה.
בכלי נשיפה המצב מסובך שבעתיים.
התהודה נוצרת ע"י הגוף הכולא את האויר.
יחסי המידות שלו, הם הקובעים את יחסי העוצמות.

המצב שנוצר הוא, שיחס נפחי מסויים, נמצא כאופטימאלי מבחינת גוון הצליל. (תיכף נבהיר את המונח אופטימום).
שיקול האורך, הנפח, פתוח משני צדדים / מצד אחד, קבוע לכל אורכו, בעל קוטר משתנה וכ"ו.
כל אלה, ייקבעו את גוון הצליל.
כעת, יש לקבוע את אופן יצירת גובהי הצליל אשר תחומם נתון ע"י הקביעות של גודל הכלי.

כאמור, השיקול ליחסי המקסימום והמינימום נקבעים בשל שיקולים אקוסטיים.
שיקול כמו, "בואו נקצר טיפונת את הכלי ואז דו יהיה שווה לדו" הם שיקולים אנטי אקוסטיים אשר מעדיפים את "הנוחות" על פני הסאונד.
באומנות, זהו לא שיקול.

וכך, נוצרו בתוך משפחות הכלים, אורכים שונים (בעלי שמות שונים) וששונים זה מזה בגוון.
צופיפניק
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שישי 26 מאי,06 12:08   
כשסקסופוניסט רואה "עיגול" במקום מסויים על החמשה, הוא ינגן אצבוע מסויים שמתאים למיקום של אותו "עיגול".
באתר הזה תראה שהאצבוע הוא אותו איצבוע עבור כל תו על החמשה, בכל סוגי הסקסופונים: סופרן, אלט, טנור ובריטון.
מה שזה אומר זה שברגע שסקסופוניסט לומד את האצבועים האלה, הוא יכול לנגן אותם על כל סוג של סקסופון. כלומר, הכפתורים שעליהם הוא ילחץ עבור כל תו על החמשה יהיו אותם כפתורים.
אז מה ההבדל בין סוגי הסקסופונים השונים? הגודל! והגודל קובע את התדירות הבסיסית שמייצר הסקסופון. לכן, אותו "עיגול" באותו מקום על החמשה ישמע שונה על גדלים שונים של סקסופונים.
עכשיו כל מה שאתה צריך לעשות בתור מלחין/מעבד כדי לנצל את העובדה המעניינת הזו, זה לרשום את התווים לכל סוג סקסופון בסולם אחר מהסולם המקורי (דבר שאגב, נעשה אוטומאטית בשבילך בתוכנות תיווי מודרניות).
תסכים איתי שזה הרבה יותר הגיוני מאשר להמציא עכשיו 4 סטים שונים של אצבועים... גם ככה יכול לקחת שנים עד ששולטים בסט האצבועים הסטנדרטי...
clarnibass
הצטרף: 21 נוב' 03
הודעות: 486
הודעה פורסם: שישי 26 מאי,06 18:34   
"דבר שאגב, נעשה אוטומאטית בשבילך בתוכנות תיווי מודרניות"

נכון, אבל אם עושים את הטרנספוזיציה בתוכנה חשוב מאוד (מאוד!) לעבור על התפקיד המטרונספז ולבדוק שהכל בסדר. התוכנות לא תמיד יודעות אוטומטית לכתוב את זה בצורה הכי טובה/ נוחה.
danny_bar
Supporter
הצטרף: 11 אוג' 02
הודעות: 1231
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 27 מאי,06 04:18   
החכמתי #thumbsup
_________________
East of Eden
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שבת 27 מאי,06 09:44   
clarnibass :
"
ציטוט:
דבר שאגב, נעשה אוטומאטית בשבילך בתוכנות תיווי מודרניות"

נכון, אבל אם עושים את הטרנספוזיציה בתוכנה חשוב מאוד (מאוד!) לעבור על התפקיד המטרונספז ולבדוק שהכל בסדר. התוכנות לא תמיד יודעות אוטומטית לכתוב את זה בצורה הכי טובה/ נוחה.


אני ממליץ לכל מי שלומד כתיבה לכלי נשיפה, על תקן מעבד, מתזמר, מנצח ובפרט-מלחין, לכל אלה, ללמוד לטרנספז on the spot.
זה משנה את כל ההסתכלות על הכלי.
בכלל, אחד הקודים בכתיבה לכלי היא להיכנס לראש של הנגן.
במקרה הזה זה חשוב שבעתיים.

למנצחים לעתיד (וכל מתזמר עשוי למצוא את עצמו יום אחד מול ביג בנד שהוא צריך להוציא ממנה TUNE טוב.
ואז זה ממש לא מקצועי להתבחבש עם הטרנספוזיציות.
זה טכניקה.
עוד טכניקה שצריך לתרגל.
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון