תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 20:52
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
מודוסים וסימני היתק
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (200) ›
לך לעמוד 1, 2, 3, 4, 5   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה
  צופיפניק  
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
מודוסים וסימני היתק
הודעה פורסם: שבת 26 נוב',05 13:14   
הבנתי שכדי לכתוב במודוס דורי, פריגי ולוקרי משתמשים למעשה בסימני ההיתק של הסולם המינורי (אאולי) היחסי, ומוסיפים בתווים שהשתנו סימני במול, בקר או דיאז כנדרש.
לדוגמה:
* בסולם פה דורי נשתמש ב-4 במולים: סי-מי-לה-רה, וכאשר יופיע רה בתווים, נשים לידו בקר.
* בסולם סי פריגי נשתמש ב-2 דיאזים: פה-דו, ונוסיף בקר לתו דו כשהוא יופיע.
* בסולם רה לוקרי נשתמש בבמול אחד: סי, ונוסיף במול לתווים מי וסול כשהם יופיעו.
באותה צורה, כדי לכתוב במודוס לידי ומיקסולידי נשתמש בסימני ההיתק של הסולם המז'ורי (יוני) היחסי.
לדוגמה:
* בסולם לה לידי נשתמש ב-3 דיאזים: פה-דו-סול, ונוסיף דיאז לרה כשהוא יופיע.
* בסולם מי במול מיקסולידי נשתמש ב-3 במולים: סי-מי-לה, ונוסיף במול לרה כשהוא יופיע.

עקב כך, מתעוררות השאלות הבאות:
1. מה ההגיון מאחורי זה? לא היה הרבה יותר קל לרשום למשל את הסולמות פה דורי ורה לוקרי עם סימני היתק של מי במול (3 במולים) ואז לא היה צריך לעשות שינויים בכל פעם שמופיע תו כלשהו ששונה במודוס?
אני מבין למה זה נחוץ במינור מלודי או הרמוני, למשל, אבל כל המודוסים ה-"כנסייתיים" מבוססים על אותם מרווחים בדיוק (1-1-1/2-1-1-1-1/2).
2. למה דווקא היוני והאאולי הם "המיוחדים" שכל השאר נבנים לפיהם?
3. מה קורה אם יש לי למשל סולם עם 4 דיאזים (כך שזה חייב להיות מי או דו דיאז כלשהם) ובתווים מופיע בקר ליד רה (כך שזה צריך להיות או מי מיקסולידי, או דו דיאז פריגי) אבל הקטע בכלל מתחיל ונגמר בסי (מה שאומר שזה צריך להיות סי דורי)?

אשמח לתשובות!
ברק.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שבת 26 נוב',05 14:54   
התשובה בגדול היא: לא.
השאלה לגבי איזה שאלה.

אני אתייחס לפיסקה השניה:

ציטוט:
1. מה ההגיון מאחורי זה? לא היה הרבה יותר קל לרשום למשל את הסולמות פה דורי ורה לוקרי עם סימני היתק של מי במול (3 במולים) ואז לא היה צריך לעשות שינויים בכל פעם שמופיע תו כלשהו ששונה במודוס?
אני מבין למה זה נחוץ במינור מלודי או הרמוני, למשל, אבל כל המודוסים ה-"כנסייתיים" מבוססים על אותם מרווחים בדיוק (1-1-1/2-1-1-1-1/2).


נקודת המוצא שלך היא שמודוס הוא אוסף אקראי של צלילים / מרווחים ומכאן שיש סכמתיות של סימני היתק שראוי שתירשם ליד המפתח אבל פה דורי, אינו קשור כלל ועיקר ל-מי במול מז'ור.
הוא קשור לפה מינור (4 סימי היתק) עם מדרגה 6 מוגבהת.
זה נובע מעקרון הטוניקאי.
הטוניקה (בעצם צריך לומר "פינאליס", מושג הטוניקה הובהר הרבה אח"כ) של פה דורי היא פה וההתייחסות למודוס הזה היא כמינור בעל מדרגה 6 מוגבהת.
שלחתי לך למייל קובץ תמונה שתוכל לאכסן איפה שהוא ולצרף לשרשרת הזו.
לי אין איפה לאכסן.

ציטוט:

2. למה דווקא היוני והאאולי הם "המיוחדים" שכל השאר נבנים לפיהם?

הם אינם מיוחדים. אתה חושב עם שכל וראש מערבי של המאה ה-21.
בהיסטוריה של המוסיקה המערבית התפתחו המודוסים באופנים שונים ובזמנים שונים.
המז'ור והמינור הטבעי (יוני ואאולי) כפי שאנו מכירים אותם היום, היו האחרונים להיכנס לקונסנזוס.
זה מעניין מאד ומסקרן מדוע אלה נכנסו ראשונים וההם אחרונים. באותה המידה גם מעניין מדוע מיד בסמוך להופעתם של המינור הטבעי והמז'ור עפו כל שאר המודוסים מהאופנה.
אבל זה שייך לאנקדוטות ועובדות היסטוריות שלא אכנס אליהן כרגע.

ציטוט:
3. מה קורה אם יש לי למשל סולם עם 4 דיאזים (כך שזה חייב להיות מי או דו דיאז כלשהם) ובתווים מופיע בקר ליד רה (כך שזה צריך להיות או מי מיקסולידי, או דו דיאז פריגי) אבל הקטע בכלל מתחיל ונגמר בסי (מה שאומר שזה צריך להיות סי דורי)?


מבחינה מודאלית הסטורית זה נקרא היפו-מיקסולידי, כלומר "נע למיקסולידי" ושוב, זה שייך לתפיסות אסטטיות של התפתחות המוסיקה.

יש לי עוד איזה 15 פסקאות שאולי נדרשות כדי להבהיר מה זה בעצם מודוס ומה עומד מאחורי החשיבה המודאלית.
יש לי הרגשה שהשאלות שלך נובעות משיבה תאורטית מוטעית (כאילו מודוס זה אוסף צלילים הנגזרים מהמז'ור.
אבל ממש אין לי כוח עכשיו להסבר מפרך.

תוכל לקרוא על כך אצל GROUT או בעוד כמה ספרי תיאוריה חשובים וזמינים.
או לחכות שיהיה לי כוח.
בכל מקרה, תנסה להבין מהקובץ ששלחתי לך את העקרונות המבניים.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שבת 26 נוב',05 15:18   
ציטוט:
שלחתי לך למייל קובץ תמונה שתוכל לאכסן איפה שהוא ולצרף לשרשרת הזו.
לי אין איפה לאכסן.

טיפונת הזדרזתי
חשבתי שיש לך מייל פה בפורום ואין לך.
והאתר שלך, גם הוא "בקרוב"
אי לכך, אנחנו נחליף את הסדר.
אתה תשלח לי מייל ואני אחזיר לך קובץ.
tomisraeli
הצטרף: 08 אוק' 04
הודעות: 163
מיקום: ת"א
להבין מודוסים
הודעה פורסם: שבת 26 נוב',05 17:29   
בישביל להבין מודוסים צריך לנגן מודוסים ואז לנגן עוד ועוד ועוד

שישית מוגבהת וחמישית מוקטנת זה נחמד (בתאוריה) וגם לא קשה להבין את העקרון
אבל איזה סאונד זה נותן מה ה"פיל" של הסולם בישביל זה צריך לנגן.

פרדוקס נחמד במודוסים, גם כשמנגנים מודוסים (ברמת המלודיה ללא ליווי מודלי)
ישנה נטיה לנגן למעשה מזור ומינור (יוני ואאולי), להפוך את זה למודוס המבוקש ברמת הסאונד זה משחקי כוחות נכונים בין הצלילים בין הטוניקה ובין צלילי המודוס השונים

לנגן ולנגן ופתאום המודוסים הופכים לסולמות בפני עצמם ולא נגזרות של מזור ומינור

להבין מודוסים תאורטית זה רק החלק הקל לנגן מודוסים זה כבר משהו אחר #guitarist
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
Re: להבין מודוסים
הודעה פורסם: שבת 26 נוב',05 17:46   
tomisraeli :
להבין מודוסים תאורטית זה רק החלק הקל לנגן מודוסים זה כבר משהו אחר #guitarist


ני ושכמותי, נשמח מאד להבין חלק מהתובנות התיאורטיות שלך.
שתי קולגות שלי, אחת מאוניברסיטת פרינסטון ואחד מירושלים, לצד שורה של תאורטיקאים פחות או יותר אחורה עד למאה ה-15 מנסים לפצח את אחד המושגים היותר קשים לביאור.

אם אתה יודע משהו שחמק מעינינו - אנא, צור איתי קשר. יכול להיות שמאוד תתעשר מזה.
אבל אם הדבר שאתה קורא לו "מודוס" זה שורת הצלילים הזו, שנוצרת בהטיות שונות של המז'ור... המממ... אתה לא ממש יודע מה זה מודוס...
CosmoGrill
Act Compatible
הצטרף: 27 ספט' 03
הודעות: 797
מיקום: NYC
הודעה פורסם: שבת 26 נוב',05 18:57   
ציטוט:

2. למה דווקא היוני והאאולי הם "המיוחדים" שכל השאר נבנים לפיהם?


ציטוט:
המז'ור והמינור הטבעי (יוני ואאולי) כפי שאנו מכירים אותם היום, היו האחרונים להיכנס לקונסנזוס.


ציטוט:
ישנה נטיה לנגן למעשה מזור ומינור (יוני ואאולי),


יש כאן מגמה של ערוב ובלבול בין המגור והמינור ליוני ואאולי, כשלמעשה זו לא אותה חיה. יכול להיות שבונים אותם באופן זהה, ועל הנייר הם די דומים, אבל מבחינה תפקודית הם שונים מאוד זה מזה. יחסי הכוחות שונים, התנועה, המשיכות, המרגש- הם שונים ונבדלים זה מזה.
השירים של רוני סופרסטאר לא כתובים במודוס יוני. ממש לא. אלא אם יורם יפתיע כמו תמיד. #smile
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שבת 26 נוב',05 21:53   
[quote="CosmoGrill"]
ציטוט:
יש כאן מגמה של ערוב ובלבול בין המגור והמינור ליוני ואאולי, כשלמעשה זו לא אותה חיה. יכול להיות שבונים אותם באופן זהה, ועל הנייר הם די דומים, אבל מבחינה תפקודית הם שונים מאוד זה מזה. יחסי הכוחות שונים, התנועה, המשיכות, המרגש- הם שונים ונבדלים זה מזה.
השירים של רוני סופרסטאר לא כתובים במודוס יוני. ממש לא. אלא אם יורם יפתיע כמו תמיד. #smile


יורם יפתיע רק בזה שהוא יודה לך על התשובה ויציין בהפתעה גמורה שאתה צודק במאה אחוז.
tomisraeli
הצטרף: 08 אוק' 04
הודעות: 163
מיקום: ת"א
מישו פה כועס
הודעה פורסם: ראשון 27 נוב',05 04:14   
יורם מה לקחת היום?
:shame:
darmock
הצטרף: 02 ינו' 04
הודעות: 258
הודעה פורסם: ראשון 27 נוב',05 07:19   
מהו באמת ההבדל בין מודוס לסולם?
או, בעצם, מה הקשר ביניהם?

האם מודוס הוא בנייה של מרווחים המיועד לאילתור על סולם מסויים?

:?:
_________________
i have found the key to heaven
but i cannot find the door

http://www.darmock.com/mysite
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
Re: מישהו פה כועס
הודעה פורסם: ראשון 27 נוב',05 11:05   
tomisraeli :
יורם מה לקחת היום?
:shame:


ממש לא כועס.
אבל כן מתוסכל... לא, לגמרי לא משהו שקשור אליך או להודעה.
אני חושב שכדי להתחיל לדבר על מודוסים אני צריך איזה שעתיים רק בשביל לנפץ מושגים שגויים, ואח"כ עוד בערך שעתיים בשביל לתת תמצית היסטורית פשוטה.

רק בשביל לסבר את האוזן, מוצרט (1756-1791) כבר דיבר די הרבה על סולמות והקשרים סולמיים, אבל כמעט כל התיאורטיקאים החשובים בזמנו מדברים עדיין בשפה של טונוי (TONOY) ומודוסים.

והדבר המתסכל הוא, שמה שהם קוראים מודוסים, מה שבך קורא לו מודוסים במאה ה-17, שלנדיני קורא מודוסים במאה ה-16, מה שפיליפ דה-ויטרי קורא מודוסים במאה ה-13, וכנראה גם מה שהיוונים קוראים לו מודוסים - הם דברים מאד שונים ודינאמיים

ולכן, ממש לא כואס אבל מתוסכל מהבלבול שאפילו אני כחוקר נמצא בו לא פעם ולא פעמיים.
אבל על דבר אחד אני מקפיד - להציג מודוסים כמו איזה דבר של: תעשה כך וכך ואין פשוט מזה ולהבין את זה זב שטויות...
זה לא!
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » תיאוריה

לך לעמוד 1, 2, 3, 4, 5   הבא
עמוד 1 מתוך 5

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון