הצטרף: 22 מאי 01
הודעות: 9
פורסם: שבת 09 יונ',01 15:43
מעונינת לשמוע רעיונות בקשר להקלטה של גיטרה אקוסטית, איזה מיקרופונים כדאי וכמה, ומהי טכניקת ההקלטה המומלצת בבית.
איך מקבלים סאונד סטריאו ממנה?
נציג עסק/מוסד/שירות
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 1237
מיקום: In Line
פורסם: שבת 09 יונ',01 20:04
להקלטת גיטרה אקוסטית אפשר להשתמש במספר שיטות מקובלות שכל אחת מהן משיגה תוצאה יחודית משל עצמה. להקלטה במונו אפשר לבחור כל אחת משיטות אלו, ואילו להקלטה בסטריאו אפשר לשלב בין השיטות השונות לקבלת הסאונד הרצוי. בסטריאו - יש להפנות כל סאונד לצד אחר בפנורמה הסטריאופונית.
שימוש במיקרופון קונדנסר בעל דיאפרגמה גדולה המייצר סאונד גדול ורחב מתאים לתפקידי סולו ובמיקרה שהגיטרה היא הכלי המרכזי בעיבוד המוזיקלי. מיקרופונים שלהם דיאפרגמה קטנה או בינונית יתאימו להקלטת גיטרה שתפקידה קיצבי או ליווי. מיקרופונים בעלי דיאפרגמה קטנה מתאימים מאד לגיטרה האקוסטית ממספר טעמים, קלות השימוש והכיוון מקלים על ההצבה והעובדה שהם מציעים פרטים ברורים ובהירים יותר תורמת למיקומה של הגיטרה במיקס הסופי.
האזור שבו פוגש צוואר הגיטרה בגוף מפיק סאונד טבעי מאוזן ובהיר והוא המיקום הפופולרי ביותר להצבת מיקרופון לגיטרה אקוסטית. באזור זה מתקבל סאונד המכיל גם את תנועת האצבעות על המיתרים, כולל ציוצים וציפצופים אופיינים, וגם את הסאונד המאוזן היטב מגוף הגיטרה. הצבה סטריאופונית של מיקרופון אחד במיקום זה ושני מול הגשר (שני המיקרופונים חייבים להיות במרחק שווה מהגיטרה) מאפשרים סאונד גיטרה מרשים במונו או סאונד גיטרה רחב ודרמטי בסטריאו.
הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הקלטת גיטרה מכל סוג, ביו אם באולפן או בבית, היא לנסות ולהציב מיקרופון במיקום שנשמע הטוב ביותר ביחס לגטרה ולנגן. ההבדלים בין גיטרה לגיטרה הם כה גדולים עד ששיטה שתתאים למודל מסויים תשמע פחות טובה במודל אחר וכמובן שלטכניקת הנגינה ולסאונד שמפיק הנגן חשיבות עליונה באיכות ההקלטה. אם סביבת ההקלטה לא טובה אקוסטית, כדאי לצמצם את המרחק לגיטרה למרות שסאונד מאוזן מושג במרחק מה מן הכלי (כמו בכל כלי נגינה אקוסטי).
_________________
הפקה ומיקס
Act Compatible
הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 652
מיקום: נתניה
פורסם: ראשון 10 יונ',01 17:23
אני לא יודע למה אתם כל כך נעולים על הקלטה עם מיקרופון...
להקלטות ביתיות, אין כמו הקלטת דיירקט פשוטה, אולי עם מולטי אפקט בשביל טיפה קורוס וריוורב. ככה גם אין בעיה של ממש להפוך את האות לסטריאו, ויש הכי הרבה שליטה על הצליל עצמו (אם הגיטרה מצוידת בפיקאפ ואקולייזר משובחים).
זה גם תלוי מאוד אם מנגנים ב STRUMMING או בפריטה של מיתרים לחוד. לסטראמינג אולי באמת עדיף איזה קונדנסר רחוק טיפה שיקלוט את כל האפקט שהגיטרה נותנת לצליל של כל המיתרים יחד. כשמנגנים תוים בודדים אני ממש מעדיף הקלטת דיירקט, איכשהו הכל נשמע יותר נקי וברור ככה בסוף.
Act Compatible
הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 652
מיקום: נתניה
פורסם: שני 11 יונ',01 23:32
אוקיי, כל מה שרשמת מתאר די טוב הקלטות ברמה הביתית :smile:
בכל מקרה, יש הרבה דברים שקשורים לגיטרה... לדוגמא, באיבנז האקוסטית שיש לי הסאונד דיירקט דרך הפיקאפ של פישמן נשמע הרבה יותר טוב מהסאונד שלה כשמנגנים בה בלי הגברה. אבל שוב, יש גיטרות שנשמעות הרבה יותר טוב בלי הגברה מאשר עם.
זה גם מאוד תלוי בסגנון... לדוגמא, אני די בטוח ששירי ארץ ישראל שמנגנים בפריטות מצחיקות פשוטות כאלה יישמעו הרבה יותר טוב עם מיקרופון, אבל לגבי ג'אז או בלוז אקוסטי או רוק מתקדם אני כבר לא בטוח (יש הקלטות שפשוט נשמעות ממש ממש דיירקט בהרבה מאוד דיסקים שאני אוהב לשמוע).
בכל מקרה, זה גם עניין של טעם וגם עניין של התנסות בסביבת ההקלטות. אם היה לי אולפן מגניב עם מיקרופונים שעולים כמו 3 גיטרות בבית ברור שהייתי מעדיף להקליט לא בדיירקט, אבל זה מה יש וצריך לדעת להסתדר עם מה שיש לפעמים...
Expert
הצטרף: 22 מאי 01
הודעות: 230
מיקום: Los angeles
פורסם: שלישי 12 יונ',01 17:38
אני חושב שכאשר מקליטים גיטרה אקוסטית צריך לקחת כמה גורמים בחשבון
1-האם יש לי חדר מספיק טוב (בלי דליפות מבחוץ)
2-האם יש לי מקרופונים טובים(אני ממליץ מאוד על c-4000b של akg) או כל קונדנסר טוב ואפילו אפשר לשלב עם דינמי
3-איזה סוג צליל אני רוצה(בהיר ודק-ליד הגשר או כהה ושמן -ליד ה fretbord) או מוקלט קצת מרחוק כדי להשיג יותר ambiance
4-טכניקת הנגינה
5-במקרה ויש גם מקרופון פנימי למה לא לנסות לשלב אותו בנוסף למקופונים חיצוניים(בתנאי שיש לכם מספיק ערוצים)לפעמים ה pick-up בנוי טוב ויכול להוסיף.
בהצלחה ותזכור דבר אחד בסאונד -יש מיליון דרכים להשיג את אותה מטרה, אז אפשר לעשות ניסויים ולהגיע לתוצאות יפות
גם בלי ללכת בדרך המקובלת
Act Compatible
הצטרף: 10 יונ' 01
הודעות: 652
מיקום: נתניה
פורסם: חמישי 21 יונ',01 04:44
טוב, אז בעקבות סלידת רבים ממשתמשי הפורום משיטות ההקלטה הביזאריות החלטתי לנסות קצת קונפורמיזם מצוי ולהקליט עם המיקרופון המסכן שלי.
קצת רקע: מיקרופון סיני/טייוואני תוצרת
TAKSTAR, עלה לי בזמנו 100 ש"חים :smile:
הקפסולה מיוצרת על ידי חברה בשם TENLUX בטייוואן, חברה שבחיים לא שמעתי עליה.
טוב, אז ככה: קודם כל, השיטה של להוריד את מגן הקפסולה בהחלט מוסיפה המון סאונד מג-ניב ותדרים גבוהים.
עכשיו, הבעיתיות היא בעיקר בחוזק האות.
ללא פריאמפ החוזק ממש אומלל, ומקבלים יחס אות לרעש מאוד מאוד גרוע. בשביל לפתור את זה חיברתי פריאמפ אחד, אבל עדיין זה לא היה מספיק לטעמי. חיבור של עוד מעבד אפקטים שתמרנתי אותי לתפקד כפריאמפ כבר ממש שיחק אותה מבחינת חוזק.
הסאונד יוצר מאוד מלוטש סה"כ, מזכיר מאוד הקלטות של גיטרות אקוסטיות באלבומים רבים, אבל עדיין בחיים לא הייתי מנסה לנגן ככה סולו שיש בו יותר מידי ניואנסים של חוזק צליל. אני פשוט לא סומך על זה שהמקרופון יקלוט הכל. יש את הבעיה הזו גם במיקרופונים ראויים לשמם?
עוד בעיה היא דליפת רעשים. כשהבית היה שקט הכל היה סבבה, אפילו אנשים החליטו לעזוב אותי לנפשי ולא התקשרו לפלאפון :smile:
אבל כשאבא שלי החליט לסגור את התריסים הונציאנים בסלון קלטו את זה די חזק :smile:
מסקנות:
1. אני חייב לתמרן את הפריאמפים שלי לתפקד כמו שצריך עם מיקרופון. עם הפוד אני לא מסתדר כל כך בתור פריאמפ למיקרופון, הוא עושה לי המון רעשי וווווש והיסים מעצבנים, המכשירים האחרים שלי די שקטים.
2. ההקלטה בכל זאת לא ברורה כמו בהקלטת דיירקט, אבל כשמנגנים אקורדים זה נשמע ממש יותר טוב באופן כללי, אולי בגלל ההדהוד.
3. אם מיקרופון דינמי בבית נשמע כל כך טוב, כנראה שמיקרופון קונדנסר באולפן יישמע מדהים.
4. לסולואים על אקוסטית אני עדיין אעדיף דיירקט רקורדינג רוב הזמן.