הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 1261
מיקום: חולון
פורסם: שני 03 דצמ',01 07:21
שלום!
יש לי כמה שאלות שנוגעות בנושא איכות דגימה:
1: מה ההבדל בין 44,100 ו-48,000 לבין 16 ביט ו-32 ביט בהקלטה? מה זה אומר ומה זה אומר? אני יודע שאחד מהם זה הרזולוציה ואני יודע עוד כמה קישקושים על הנושא, אבל משום מה לא מתחבר לי דבר לדבר.
2: אני רוצה להקליט ולמקסס ולהרביץ קומפרסורים ואי קיואים ורוורבים (ובואו נגיד גם טיים סטרצ'ים..) בצורה שתפגע באיכות כמה שפחות.
אם הדגימה שלי תהיה יותר איכותית וכבדה מ-48,000 16 bit התוצאה תהיה יותר טובה? (או יותר נכון בתוצאה הסופית הנזק יורגש פחות?)
3: באיזו איכות אתם מקליטים כדי שיצא בסוף ממש ממש איכותי? (בבקשה אל תגידו לי "בשבילך מספיק" 44.1 או 48)
גיליתי שהאיכות יורדת לי בצורה די משמעותית אחרי קצת קומפרסיה פה ועוד קצת אי קיו שם וכו'.
אני עובד עם p-600 זיכרון-128 מגה, קיובייס 5 32, wavelab 3, פלאגאינים בעיקר של waves, כרטיס EMU Aps ומקליט ב-16 ביט ב-48,000.
אני מקווה שהבנתם את מה שאני רוצה פה, פשוט די מאוחר לי עכשיו ואני לא מצליח לחשוב עמוק מספיק כדי לכתוב שאלות יותר מובנות ממה שעכשיו קראתם..
כל המבינים מוזמנים לכתוב תשובות לשלושת השאלות שלי.
תודה רבה
דורון
Act Compatible
הצטרף: 02 יונ' 01
הודעות: 978
מיקום: Raanana
פורסם: שני 03 דצמ',01 18:53
טוב...
בוא נתחיל מזה שבילבלת בין נושאים...
1. קומפרסיה - לא ממש קשורה לאיכות הסאונד מבחינת דגימה ורזולוציה, קומפרסיה שולטת רק על דינמיקה.
כלומר, מה יהיה גבול העוצמה (TrashHold), איך צליל שמגיע ועובר את גבול הסף יונחת (Ratio, Soft/Hard Knee), מתי הקומפרסור יתחיל לעבוד (Attack) ומתי הוא יפסיק (Release)...אין ממש קשר ישיר לאיכות הדגימה. כמובן שאם תשתמש לא נכון בקומפרסור, תקבל תוצאה מלאה בהיס, ווליום מטורף, חוסר פרופורציה בין חלקים בשיר וכו'....
אתה חייב ללמוד לקמפרס נכון! (ראה כתבות בנושא בעיתוני אקט ישנים (12,13) או כתבות באתר).
2. מחזוריות דגימה - (Khz) "הצליל האנלוגי עובר תהליך שבו הוא מתורגם לנתונים מספריים שהמחשב או הזיכרון יכולים להבין, מעגל הדגימה נשלט על ידי שעון. שעון זה קובע באיזה תכיפות האות יבדק בכניסה. להפקת הצליל המקצועי אנו נדרשים לדגימת אות לפחות 40,000 פעם בכניסה (שזה נובע מעיקרון מתימטי הקובע כי תדר הדגימה חייב להיות לפחות פי שניים מהתדר הגבוה ביותר שקיים באות הנדגם. אם נדגום את האות במחזוריות נמוכה יותר נפסיד הרבה משינויי הצליל בכניסה, ומכאן שהוא לא יופק חזרה בנאמנות למקור" אקט מוזיקלי (בעיבוד מילים קטן שלי...) גיליון 50.
3. ביט. הרזולוציה של הצליל, או מה תחום הדינמיקה שתוקלט. לצליל יש (בד"כ) שינויים בדינמיקה ובכדי לדגום את כל השינויים בדינמיקה שלו צריך את מימד הביטים שידגום את כל השינויים, 16 ביט זה סטנדרט בתקליטורים, כיום (יותר בDVD-A) משתמשים גם בתדר דגימה וגם בביט גבוה יותר על מנת לאפשר לסאונד המושמע בחזרה להיות דומה ככל האפשר למקור.
אם דברים לא נשמעו לך טוב, דרך הקומפרסור, קודם תלמד להשתמש בו נכון, (לא בא להעליב או משהו כזה...) אבל קומפרסור יכול ל"קווצ'צ' סאונד, למעוך אותו ולהרוס אותו. תשתמש בקופרסיה עדינה לשם התחלה (TrashHold גבוה, Ratio נמוך...) ולגבי דגימה, אני עובד עם 44Khz ב16 ביט מהשערה שבכל מקרה שהמאסטר דיסק שלי יהיה באיכות הזו, והדיסקים שאני אשכפל גם כן, והטכנולוגיה של ההשמעת מוזיקה ביתית היא כיום עדיןן על 44/16, אז אני לא מוצא טעם להקליט באיכות גבוהה יותר, אם בכל מקרה ההמרה תהיה לאיכות נמוכה יותר!
מקווה שעזרתי.
מאור
Act Compatible
הצטרף: 02 יונ' 01
הודעות: 978
מיקום: Raanana
פורסם: שני 03 דצמ',01 20:32
אני לא מאמין שאני אספיק לקרוא את המאמר היום...אני אדפיס ואקרא, אבל בכל זאת,
איכות ההקלטה הביתית עם הכרטיס שיש לי מאפשרת עד 48Khz בעבודה דיגיטלית (חיבור SPDIF) בלבד!
כל עוד אין לי כלים שמאפשרים דיגיטל, אני נאלץ לעבוד ב44/16.
הכתבה מתייחסת לבעלי אמצעים ליצירת ה dither.
ואני לא מדבר על פלג-אין שעושה את העבודה.
אני פשוט לא חושב שאפשר לצלם תמונה במכונת צילום משוכללת ולגרום לתמונה להראות טוב יותר (אנלוגיה).
אני חושב שאם תמיר קובץ שהוקלט בפורמט 44 ל96 וכו' לא תקבל את הסאונד טוב יותר או אמין יותר, אולי הוא ישמע בהיר יותר/פתוח יותר וכו'...אבל הוא לא יהיה נאמן למקור כמו ההקלטת מקור.
ידוע לי שבזמן שלוקחים את כל הערוצים והופכים אותם למאסטר סטריאופוני חלק מהמידע יאבד, אבל כל עוד הטכנולוגיה בשטח לא עובדת באיכות מעל 44, לדעתי זה ביזבוז זיכרון.
ועוד אנשים, תקנו אותי אם אני טועה.
ותנו דוגמאות לכך שפרוייקט שהוקלט באיכות טובה יותר, אחרי ההמרה ל44 לא יאבד את אותם אלמנטים של הסאונד כמו פרוייקט שהוקלט מראש ב44.
Act Compatible
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 583
מיקום: Ro.S
פורסם: שני 03 דצמ',01 21:08
הכתבה גולשת מעבר לDIETHER, והיא די חשובה בתפיסה של מה ההבדל בין כל האיכויות השונות של ההקלטה ולמה.
הצטרף: 19 אוג' 01
הודעות: 38
פורסם: שני 03 דצמ',01 21:42
גם מסבירה היטב למה כדאי לעבוד ב24 ביט (או 32) אבל לא ב16.
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2977
מיקום: תל אביבה
פורסם: שלישי 04 דצמ',01 01:05
הויכוח של הקלטה באיכות גבוה הוא ישן ואם אני לא טועה קיימים עליו הודעות בפורום.
התפיסה של להקליט ברזולוציה זהה לתוצר לא ממש נכונה.
הדוגמא הטובה ביותר היא עולם הדפוס.
בעולם הדפוס לרוב עובדים ברזולוציה הרבה הרבה יותר גבוה מהתוצר ולפעמים במספר סביות גדול יותר לצבעים. בהרבה מקרים הדפוס יתבצע ברזולוציות הרבה יותר נמוכות וכמובן שיהיה איבוד.
בכל זאת, בזמן העריכה יש ברוב המקרים צורך ברמה הגבוה ביותר.
נכון, ישנה נפילת איכות/איבוד מידע אבל עדיין התוצר הסופי יהיה יותר קרוב למקור אם הרזולוציה ההתחלתית הייתה גבוה יותר. (יש להוסיף פה שזה יתבצע אך ורק אם ההמרה לדיסק התבצעה נכון).
הDITHER לא הומצא סתם...
ייעודו הוא "חיתוך מעודן" של רזולוציה גבוה לקטנה יותר. כבר צויין בפורום שהקלטה ב24ביט ושימוש בDITHER במעבר ל16ביט יכול להציג דינמיקה קרובה ל20ביט = איכות גבוה יותר.
לגבי 48/44.1/96 גם כן רצוי ויש אודיופילים שטוענים שההבדל הוא ים ושמיים.
Act Compatible
הצטרף: 02 יונ' 01
הודעות: 978
מיקום: Raanana
פורסם: שלישי 04 דצמ',01 10:05
וקיי אוקיי...הבנתי (קצת...תנו לי להתעמק...)
עכשיו שאלה.
אין לי ממש אפשרות להקליט את כל הערוצים באיכות גבוהה מ44Khz (כרטיס זול ופשוט בזמן הקרוב- AudioWerk2), אבל יש לי אפשרות לעשות את הבאונס ב48Khz. לדעתכם זה כדאי? ואחר כך להשתמש בפלג הDither של Waves שיש לי?