תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 14:15
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
שפופרות ("מנורות") - מה הן בעצם עושות?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (285) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מונחים בשרשרת
  צופיפניק  
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
שפופרות ("מנורות") - מה הן בעצם עושות?
הודעה פורסם: שבת 14 פבר',04 23:24   
כל הזמן אנחנו שומעים על מגברי מנורות, פרה-אמפי מנורות, קומפרסורי מנורות, מיקרופוני מנורות, איקוולייזרי מנורות, סינטיסייזריי מנורות (הטריטון החדש...), מיקסרי מנורות, מנורות שולחן, מכונות-קפה מנורות, רובוטי מנורות משוכללים וכו'.

אבל דבר אחד לא הבנתי: מה בעצם התפקיד של המנורה?

או בהרחבה...
לשם מה נועדה המנורה?
האם יש לה יותר מייעוד אחד?
כיצד היא נוצרה? מתי? למה? איך?
איפה היא נכנסת בעיבוד הסאונד?
(היא לא אמורה בכלל להאיר...?)
במה שונה דרך העבודה של המנורה מזו של הטרנזיסטור?
כיצד המנורה משתלבת בפרה-אמפ ובמגבר? האם תפקידה שם שונה מהתפקיד שלה בקומפרסור או באיקוולייזר? מה תפקיד המנורה במיקרופון? (כמו נוימנים למיניהם...)
מה בדרך העיבוד של המנורה נותן לה את הצליל ה"חם" כביכול?
היכן נוצרות ההרמוניות האלה שכל הזמן מדברים עליהן?
האם יש חשיבות למתח שמקבלת המנורה? למה בדר"כ (אצל TL Audio למשל) ככל שהפרה-אמפ יותר יקר, המנורות מקבלות יותר מתח? זה קשור לאיכות, או שזה סתם גימיק שיווקי?
מה גורם לאפקט הדרייב או הדיסטורשן של המנורות, כשמגיעים מעבר לסף מסויים? למה הוא נשמע כפי שהוא נשמע?
מה בא קודם? המנורות או הטרנזיסטורים?

אשמח לתשובות על שאלות אלה, מפורטות ככל האפשר.
חברי הפורום יכולים להוסיף עוד שאלות ותשובות משלהן, וכך ניצור שרשרת שמכילה את כל מה שצריך לדעת בנושא מנורות.

תודה, ברק #smile
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
Re: מנורות - מה הן בעצם עושות?
הודעה פורסם: ראשון 15 פבר',04 15:20   
ציטוט:
אבל דבר אחד לא הבנתי: מה בעצם התפקיד של המנורה?

או בכינויה הנכון יותר: שפופרת ריק (Vaccum Tube), או שפופרת (ראה כאן הסבר)
"מנורה" היא מכונה אצלנו בסלנג, והיא לא ממש נועדה להאיר #smile

אולי כדאי לאחד את שתי השרשראות ולהוסיף מענה מלא לשאלות שלך מכאן.
rockem
הצטרף: 26 אפר' 03
הודעות: 1774
הודעה פורסם: ראשון 15 פבר',04 17:23   
לפי המעט שאני יודע באלקטרוניקה, מנורה זה בעצם טרנזיסטור מבחינת התפקוד האלקטרוני
אבל ההבדל הגדול ובעצם המכריע בין מנורה לטרזיסטור זה שמנורה היא
הרבה פחות מדוייקת מבחינת המתחים ולכן הצליל נשמע שונה לגמרי

אני תמיד אומר שהמילה הנרדפת לאי סדר וחוסר דיוק היא "מוזיקלי"
ofer™
S.Supporter
הצטרף: 28 מאי 01
הודעות: 1316
מיקום: הרצליה
הודעה פורסם: ראשון 15 פבר',04 17:33   
לינק שאולי שווה משהו http://www.eecs.umich.edu/~mmccorq/tubes/introduction/introduction.html
_________________
מחשבי אודיו מקצועיים
www.pcpower.co.il
shem_tov
S.Supporter
הצטרף: 30 דצמ' 01
הודעות: 2058
הודעה פורסם: ראשון 15 פבר',04 19:18   
ציטוט:
לשם מה נועדה המנורה?
האם יש לה יותר מייעוד אחד?


הרבה יותר מאחד

ציטוט:
כיצד היא נוצרה? מתי? למה? איך?


מ1875 בערך התחילו להמציא שפופרות שונות הנה


ציטוט:
איפה היא נכנסת בעיבוד הסאונד?
(היא לא אמורה בכלל להאיר...?)


בד"כ היא מגבירה (או מנחיתה), ולעיתים גם בוקע ממנה אור שבמתכוון או שלא.

ציטוט:
במה שונה דרך העבודה של המנורה מזו של הטרנזיסטור?


אפשר לפתוח על זה שרשרת שלמה.

ציטוט:
כיצד המנורה משתלבת בפרה-אמפ ובמגבר? האם תפקידה שם שונה מהתפקיד שלה בקומפרסור או באיקוולייזר? מה תפקיד המנורה במיקרופון? (כמו נוימנים למיניהם...)


מגבירה מן הסתם.

ציטוט:
מה גורם לאפקט הדרייב או הדיסטורשן של המנורות, כשמגיעים מעבר לסף מסויים? למה הוא נשמע כפי שהוא נשמע?


אותו הדבר כמו שגורם לכל מגבר להכנס לעיוות, אם מחוסר יכולת של ספק הכוח, או המנורה עצמה.

ציטוט:
מה בא קודם? המנורות או הטרנזיסטורים?

לפי דעתי הטרנזיסטור הראשון הומצא אי שם בשנות ה60, במעבדות בל.
  צופיפניק  
S.Supporter
הצטרף: 06 ינו' 02
הודעות: 5239
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: ראשון 15 פבר',04 23:06   
ראובן, קראתי את השרשרת שצירפת. כנראה לא מצאתי אותה, כי חיפשתי "מנורות" ולא "שפופרות" #thumbsup
לכל השאר - תודה על התשובות!
אני צריך למצוא זמן לקרוא את הלינקים שצירפתם לי כאן... אבל בינתיים אשמח לתשובה על כמה שאלות שנותרו ללא מענה (ועוד כמה חדשות):
1. אם המנורה במיקרופון משמשת להגברה, מה זה משנה אם היא נמצאת בתוך המיקרופון או על פרה-אמפ?
2. מה בעצם ההבדל בין מנורה שעושה אור לבין מנורה שמשמשת כטרנזיסטור?
3. מה בדרך העיבוד של המנורה נותן לה את הצליל ה"חם" כביכול? היכן נוצרות ההרמוניות האלה שכל הזמן מדברים עליהן?
4. האם יש חשיבות למתח שמקבלת המנורה? למה בדר"כ (אצל TL Audio למשל) ככל שהפרה-אמפ יותר יקר, המנורות מקבלות יותר מתח? זה קשור לאיכות, או שזה סתם גימיק שיווקי?
5. אם יש יותר מייעוד אחד למנורה - מהם הייעודים העיקריים שלה? חוץ מהגברה?
6. במה שונה דרך העבודה של המנורה מזו של הטרנזיסטור? (בטח שאפשר לפתוח על זה שרשרת שלמה. נו, אז הנה היא! #biggrin )
rockem
הצטרף: 26 אפר' 03
הודעות: 1774
הודעה פורסם: ראשון 15 פבר',04 23:25   
צופיפניק :

2. מה בעצם ההבדל בין מנורה שעושה אור לבין מנורה שמשמשת כטרנזיסטור?
3 #biggrin )


אין הבדל, פשוט גם אין שום קשר, זו שפורפרת וזו מנורה, אנחנו אמנם תמיד קוראים
לזה מנורה אבל זה בתכלס לא ממש קשור למנורה אולי רק המראה
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19380
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שני 16 פבר',04 00:01   
ציטוט:
. אם המנורה במיקרופון משמשת להגברה, מה זה משנה אם היא נמצאת בתוך המיקרופון או על פרה-אמפ?

שרשרת צליל, מהרגע שהוא הופך לאות חשמלי, עוברת כמה וכמה שלבים של הגברה, התאמות רמה ועכבה, הנחתה, סינון, עיצוב והמרה. הכל בהתאם לנסיבות הנדרשות בכל מפנה, ממש כמו שאתה נדרש להאט ולהמהיר, להחליף הילוך, לפנות או לעצור, או להדליק אורות בנסיעה ברכב.
שפופרת יכולה להיות בתוך מיקרופון ו/או בקדם המגבר, אך היא יכולה להיות גם בחוליות נוספות או אחרות בשרשרת הצליל - היכן שצריך הגברה או התאמה, סינון או עיצוב כנ"ל.
אם היא במיקרופון, היא משמשת שם להגברה מאוד ראשונית של האות החלש הנקלט במתמר (קפסולה), שבתורה המתרגמת תנועות גלי קול (לחצי אוויר) לאות חשמלי, והוא די חלש.
בקדם המגבר היא מצויה להגבר נוסף, התאמה סינון וכו', אם וכמה שנדרש.
יש חשיבות להגברה של אות חלש כבר במקור שלו (ולא משנה אם זה שפופרת שמגבירה או טרנסיסטור) שכן הגברה לאחר כבל המיקרופון בלבד (ומדובר במיקרופון מסוג אלקטרט או קונדנסר) תגביר בנוסף רעשים פרזיטיים על הקו, רעשים תרמיים ותדרי רדיו.
אם נחזק את האות לפני צאתו לדרך הארוכה, הוא יחזיק מעמד טוב יותר, ויגיע איתן לחוליות הבאות בשרשרת.

ציטוט:
2. מה בעצם ההבדל בין מנורה שעושה אור לבין מנורה שמשמשת כטרנזיסטור?

בוא נניח סופית למילה "מנורה". כך רמת הדבקות בטעויות תקטן. בפשטות: מדובר בשפופרת (זכוכית לרוב, עם בסיס מתכת ובו פינים לחיבור למעגל) ריקה מאוויר, וזאת למניעת איכול, התחמצנות או שריפת המוליכים הסופר עדינים שבתוכה.
נורה מכילה פתיל דק, המשמש כמחסום (סכר, או לחץ) לזרם העובר דרכו, ועקב כך הפתיל מתחמם, מתלהט ומפיץ אור וחום. אם הפתיל היה באוויר, הוא היה מתחמצן ונשרף מיד, הימצאותו בוואקום (ריק) מונעת זאת ממנו.
שפופרת גם מכילה פתילים מוליכים, אך יותר מנורה (בה יש אחד), כאשר אחד פולט קרינה והשני סופג אותה. מעין משדר ומקלט בתוכה (שיא הפשטות), התהליך מכונה "אפקט שדה" (Field Effect).
בדומה לטרנסיסטור, שניהם משתמשים בברז או מגוף, השולט על כמות הזרם העובר בין צד אחד לשני. לשם כך יש צד מקור, צד מקבל ועוד מתווך ששולט על הכמות.
דמיינו ברז השולט על צינור כיבוי אש בעל זרם חזק, ואתם מצויים על הברז ופותחים/סוגרים אותו: שליטה קלה עם התקן קטן על זרם ענק.
זה מה שקורה בטרנסיסטור ושפופרת, רק שבטרנסיסטור יש מעבר ישיר של זרם בין המקור למקבל, ואילו בשפופרת זה נעשה בהשראה (בוא נגיד, הברז הוא מהסוג ה'רוחני').
כמו כן, יש סוג של טרנסיסטור שפועל כמו שפופרת, עם אפקט השדה, והוא מכונה FET (טרנסיסטור אפקט שדה).
נורה עושה שימוש בחיכוך אלקטרונים למטרות תאורה, ואילו השפופרת למטרות שליטה על זרם, וע"י תנועה קטנה על 'ברז', גורמת לתנועה ענקית של זרם. מכאן ההגברה (יש מקור זרם, אשר התנועה שלו מונעת לפי האות החלש שעל המגוף = שזה האות הדורש הגברה).

ציטוט:
3. מה בדרך העיבוד של המנורה נותן לה את הצליל ה"חם" כביכול? היכן נוצרות ההרמוניות האלה שכל הזמן מדברים עליהן?

עיוות מולד, היוצר הרמוניות מהסוג שנעים לאוזן. לא כל עיוות הרמוני הוא נעים. התחושה היא של "עושר" הרמוני, מה שמביא את ההרגשה ה'חמה'. לא חום המנורה עצמה, למרות שאי אפשר לבטל את השפעתו על העסק #smile

ציטוט:
4. האם יש חשיבות למתח שמקבלת המנורה? למה בדר"כ (אצל TL Audio למשל) ככל שהפרה-אמפ יותר יקר, המנורות מקבלות יותר מתח? זה קשור לאיכות, או שזה סתם גימיק שיווקי?

לא זה ולא זה. שפופרת זקוקה למתח גבוה לשם עבודתה. נסיבות מולדות, היסטוריות. כאמור, יש סוג של טרנסיסטור שעושה כמוה במתח נמוך.
הקשר הנכון למתח גבוה, וזאת ציינתי בהקשר של פרה-אמפ בין השאר, היא היכולת של ההתקן לעמוד בנחשולי עוצמה גבוהים ביותר. אם לדוגמא נעביר אות מוגבר דרך התקן, שאינו מסוגל להעביר אותו בגלל מגבלות מתח עבודה, האות יקוצץ. בפשטות: אם יש לפנינו דלת בגובה מטר וחצי (15 וולט מתח ההתקן בהדמייה) ומעבירים דרכה בחור שגובהו 2 מטר, הוא ייאלץ להתכופף או להתקפד. לעומת זאת, אם יעבור בא ילד בגובה מטר, ייותר חצי מטר רווח (רעש). אנחנו רוציל לא את זה ולא את זה, שמהו עם מספיק מרווח לממוצע הבריא.
אם אנו מגבירים מישהו עם קול ענק, והמיקרופון פולט מתחים בשיאים אדירים, קדם מגבר בריא ועתיר מתח יעמוד יפה במטרת השינוע, ואילו זה המופעל על שנאי-קיר 9 וולט נלוז של חברת נגבה, אפשר שיתפשל. אפשר, לא בהכרח.

ציטוט:
5. אם יש יותר מייעוד אחד למנורה - מהם הייעודים העיקריים שלה? חוץ מהגברה?

שפופרת.
מנורה היתה בבית המקדש #smile
כמו טרנסיסטור: מיתוג, הגברה, סינון, יישור ועוד - בכל מקום במעגל בו נדרשת פעולה אקטיבית, ובהתאם לרכיבים ואופון החיבור שלהם סביב השפופרת. יש לציין שיש סוגי שונים של שפופרות, מנותבים למטרות ספציפיות, כמו אלו השקטות למטרות אודיו, שפופרת מוצא ביציאות מגבר, שפופרת יישור לספק הכוח וכדומה.

ציטוט:
6. במה שונה דרך העבודה של המנורה מזו של הטרנזיסטור? (בטח שאפשר לפתוח על זה שרשרת שלמה. נו, אז הנה היא! )

אופס, את זה כבר תיארתי למעלה, אז עכשיו לך סדר שרשרת אחת מתוך השתיים #smile
shem_tov
S.Supporter
הצטרף: 30 דצמ' 01
הודעות: 2058
הודעה פורסם: שני 16 פבר',04 00:05   
ציטוט:
. מה בדרך העיבוד של המנורה נותן לה את הצליל ה"חם" כביכול? היכן נוצרות ההרמוניות האלה שכל הזמן מדברים עליהן?


הנה נסיון להסביר את השוני בין סאונד של מנורות לטרנזיסטורים אמנם חלו כמה התפתחויות טכנולוגיות מאז (כמו קומפקט דיסק, הקלטה ממוחשבת, וסינטים דיגיטלים), אבל אני מניח שהבסיס עדיין תקף לא למתחילים

.
דרך אגב יש קשר מבני בין מנורה (נורת ליבון) לשפופרת, אדיסון היה מאד קרוב לגלות את שפופרת הואקום, ובתור פטרון של המצאות (שחלקם לא שלו) הוא ודאי מתהפך בקברו כמו פלופלור.
yoramilan
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
הודעה פורסם: שני 16 פבר',04 01:14   
צופיפניק :
1. אם המנורה במיקרופון משמשת להגברה, מה זה משנה אם היא נמצאת בתוך המיקרופון או על פרה-אמפ?


אני מעונין להוסיף עניין עקרוני שאולי יתרום להבנת הנושא והוא הכוונה במונח "מגבר" או "הגבר".
לנו כאנשי מוסיקה/סאונד, המונח הזה מתקשר מיידית ל"עוצמה" או "ווליום" אבל יש להבין שבאלקטרוניקה של המעגל המשולב, למונח הגבר יש משמעות הרבה יותר נרחבת.
עקרונית, אם הייתי צריך לתת שיעור מבוא בקורס "מעגלים משולבים" הייתי אומר ש:
כל האלקטרוניקה "המודרנית" (מדובר בתורה שהחלה בסוף המאה ה-19) מבוססת על המיתוג, המניפולצייה, ההסטה וההגבר של אות הכניסה.
במילים של בני אדם, זה: דמה זרם מים מבוקר בכניסה למערכת השקייה, שבאמצעות שורה של ברזים, מעברים, מפצלים, משאבות, הגדלת והקטנת נפח הצינור וכ"ו, אתה שולט בכיוון התנועה של המיים, בשטף, בחוזק הזרם שלהם ובפונציאל שלהם לדחוף (באמצעות האנרגיה) עצם אחר.

היכולת לווסת את חוזק הזרם ואת פוטנציאל הדחף של הזרם הזה נקרא מגבר וההיפך שלו גם נקרא מגבר, רק שבניגוד למים שניתן לסגור עם ברז, היכולת "להחליש" שטף/תנועה חשמלי/ת יכול לעשות באמצעות עיקוב/עכבה=נגד, או באמצעות אגירה=קבל, או באמצעות "מגבר" רק שבמקום "להגביר" את השטף, הוא מגביר את העומס מול השטף.

ולכן, השפופרת, ולאחריה הטרנזיסטור, ולבסוף, ה"ג'וק" אינם אלא רכיבים שבאמצעותם ניתן לבצע מניפולציות שונות על האנרגיה החשמלית שתכליתן, הגברתו (לכיוון הפלוס או המינוס = ה"יותר" וה"פחות"). לזה מצטרף האח הכמעט תאום שהוא סגירת הזרם (גייט), כיווניותו (דיודה) וכיווניותו הנשלטת והנפרצת (דיודת זנר) ועוד שלל אפשרויות.

את כל אלה ניתן לעשות באמצעות הכלל העקרוני אשר נכון כמעט לכל ה"מגברים":
סיגנל כניסה ברגל אחת (אנודה בלעז), שליטה מסוגים שונים על הסיגנל באמצעות רגל/רגלים אחרות אשר בעזרת "מתחי שליטה" נמוכים מייצרים "פקודות" לשינוי אות רמת/כיווניות המוצא(הגברתו וכ"ו) ויציאתו ברגל אחרת (קטודה לצורך העניין).
כאן כמובן יש מגוון עצום של שפופרות וטרנזיסטורים אבל לשם ההכללה - העיקרון הזה חוזר על עצמו ברובם.

מכאן, שלשאלתך, השפופרת במעגל, משמשת להגברת הסיגנל אבל לחלוטין לא בהיכרח במובן של עוצמה, אלא במובן של וויסות הסיגנל הנכנס לרמת עבודה והיכולת לשלוט בסגנל ולבצע עליו מניפולציות כרצוננו.

מקווה שזה סייע לך להבין את עניין ה"הגברה" באלקטרוניקה.
עוצמה/ווליום באלקטרוניקה זהו פועל יוצא (byproduct) אחד מני רבים של מונח ה"הגברה"
מגברים יש גם במכוניות, בחלליות, במכונות למילוי מיץ בבקבוקים וכ"ו, למרות שאין שם כלום עם סאונד
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מונחים בשרשרת

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון