תפריט
שלום Anonymous ::: 2025, 07:28
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
צורות גל והשפעתן הפיזיקליות
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (95) ›
לך לעמוד 1, 2   הבא
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » סינתזה ומבנה צליל
  idoflax  
Act Compatible
הצטרף: 03 ספט' 07
הודעות: 184
מיקום: Liverpool, UK
צורות גל והשפעתן הפיזיקליות
הודעה פורסם: שישי 13 יונ',08 11:34   
-אנחנו יודעים שצורות גל שבורר האוסילייטור, כמו שן מסור, באות לייצג בעצם איך יבטא אוסילוסקופ מספר של תדרים מסןימים שמנוגנים ביחד בעוצמות שונות. כלומר כשתחבר גל קול (סינוס) בתדירות של 100HZ עם עוד אחד ב200HZ וחצי מהעוצמה, ועוד אחד ב300HZ בשליש מהעוצמה וכו' תקבל צורת שן מסור.הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא

אבל האם זה אומר שהממברנה של הרמקול או חלקיקי האוויר או עור התוף שלנו, יזוזו כך?
כלומר שהחומר יזוז X מרחק קדימה בN זמן ואז פתאום יופיע X מרחק אחורה, בכמעט אפס זמן?
או בגל מרובע האם החומר יזוז X מרחק קדימה ישאר שם (כמעט) בלי לזוז 0.5N זמן יעוף אחורה X מרחק ב(כמעט) אפס זמן וישאר שם 0.5N זמן?

זה נראה לי קצת לא תואם לחוקי הפיזיקה.
אבל כנראה שאני טועה. #search

-עוד דבר:
למי שמשתמש בREASON. האם מישו יודע מהן צורות הגל שהSUBTRACTOR נותן מ5 והלאה? הוא נותן לנו את 4 צורות הגל הבסיסיות ולאחר מכן עוד 27 צורות גל שרק ממוספרות ולא מגלה לנו את צורתן.
_________________
http://soundcloud.com/flax_music
Kundara
תומך
הצטרף: 02 פבר' 03
הודעות: 2645
מיקום: בין מוניטור שמאל לימין
הודעה פורסם: שישי 13 יונ',08 12:20   
לא, הוא פשוט יזוז בצורת שן מזור, ירד בהדרגה, ואז יעלה במכה, ושוב ירד בהדרגה, ואז יעלה במכה, או להפך, תלוי באוסילטור.

הרמקול זז (מתיימר לזוז) בצורה שהוכתבה לו. תנסה ליצור אוסילטור שן מסור בתדירות נמוכה מאוד, נגיד מחזור אחד בשניה, ושים לב איך הממברנה זזה.
_________________
http://www.facebook.com/kundara.music
http://youtube.com/kundaramir
אסף
S.Supporter
הצטרף: 05 יונ' 03
הודעות: 4448
מיקום: רחובות
הודעה פורסם: שישי 13 יונ',08 12:24   
באופן אידיאלי, זה בדיוק מה שיקרה.

עריכה: שמתי לב למה ש-Kundara רשם, נראה שהבנו את השאלה שלך באופן שונה. מה שהוא כתב נכון, אני התייחסתי לאפשרות של הרמקול להשתנות באופן מהיר.

כשאתה אומר "בכמעט אפס זמן", אתה שוכח שתנועת גלי קול היא תופעה שמתרחשת בתווך של חלקיקי אוויר, שקבועי הזמן שלהם שונים לחלוטין מהתפיסה שלנו. אצלנו "מהיר" זה קרל לואיס. למשל, חלקיקי אוויר מעצם תנועתם התרמית-אקראית נעים במהירויות של מאות מטרים בשנייה (~ מהירות הקול), כך שאתה לא צריך להתפלא על "בכמעט אפס זמן".
מעבר לכך, הערה קטנה: אם אי פעם תתקל באלמנט מסוים שאינו מסוגל להגיב במהירות הנדרשת החל מתדירות שינוי מסוימת, Wc, אתה למעשה מקבל LOW PASS FILTER שחותך את מה שמעל ל-Wc.
_________________
שיעורי פסנתר שלי ברשת (יוטיוב):
http://www.youtube.com/user/MangoldProject
ds-sound
תומך
הצטרף: 28 מרץ 05
הודעות: 5324
מיקום: אולפני בלנד
הודעה פורסם: שישי 13 יונ',08 12:27   
ציטוט:
אבל האם זה אומר שהממברנה של הרמקול או חלקיקי האוויר או עור התוף שלנו, יזוזו כך?


המימברנה של הרמקול תזוז בדומה לכך.
הדרך שבה היא נעה ומידת הדיוק של התנועה תלויה בסוג הרמקול ובאיכותו.
זהו אחד הדברים שמבדילים בין רמקולים זולים לבין מוניטורי אולפן וציוד אודיופיליה.

עור התוף שלנו יזוז מאוד אחרת, בהתחשב בסביבה האקוסטית, המבנה האנטומי של האוזן, וזווית ההאזנה ('סוויט ספוט', מזכיר משהו?).
_________________
Blend Studios | אולפני בלנד | הפורטל שלי | המאמרים שלי | פייסבוק
so much is there to be discovered.
Kundara
תומך
הצטרף: 02 פבר' 03
הודעות: 2645
מיקום: בין מוניטור שמאל לימין
הודעה פורסם: שישי 13 יונ',08 12:28   
נכון, עצלנות הרמקול מביאה תוצאה של lowpass filter, שזה בעצם "החלקה" של צורת הגל. כמה שהיא יותר מרוככת כך תקבל פחות היענות גבוהים.
ומה קורה לממברנה כבדה בגודל 10" שצריכה להפיק צליל בתדירות של 8Khz? כלום, בשביל זה יש את הטוויטר הקליל שישלים לנו מה שהאחרים לא הצליחו.
כמה שהממברנה גדולה יותר, היא יותר כבדה ועצלה, ומספקת פחות גבוהים, אבל דוחפת יותר אוויר ומפנקת בסאבים.
_________________
http://www.facebook.com/kundara.music
http://youtube.com/kundaramir
oh-babie
S.Supporter
הצטרף: 30 ינו' 03
הודעות: 3033
הודעה פורסם: שישי 13 יונ',08 13:55   
ציטוט:
אבל האם זה אומר שהממברנה של הרמקול או חלקיקי האוויר או עור התוף שלנו, יזוזו כך?
כלומר שהחומר יזוז X מרחק קדימה בN זמן ואז פתאום יופיע X מרחק אחורה, בכמעט אפס זמן?
או בגל מרובע האם החומר יזוז X מרחק קדימה ישאר שם (כמעט) בלי לזוז 0.5N זמן יעוף אחורה X מרחק ב(כמעט) אפס זמן וישאר שם 0.5N זמן?

זה נראה לי קצת לא תואם לחוקי הפיזיקה.


עליך להבין שהגרף שצירפת (יופי של אנימציה למקרה פרטי של טור פורייה, אגב) יכול לתאר הרבה מאוד דברים.

אתה יוצא מתוך הנחה כי גרף הגל בהכרח מתאר תנועה וזוהי הנחת יסוד טבעית מאוד. הבעיה היא שזה לא תמיד המצב, ויש להבין מהו הגל הזה.

נסתכל על דוגמא בה השרשרת היא כזו: אוסילטור יוצר גל שן מסור --> מגבר --> רמקול --> חלל אקוסטי --> אוזן.

בכל שלב בשרשרת צורת הגל (הגרף) עשוי לתאר דבר אחר.

בשלב האוסילטור והמגבר - הוא עשוי לתאר את שינוי המתח החשמלי (ציר Y) לאורך זמן (ציר X), ומצד שני את שינוי הזרם החשמלי באותו אופן.

בשלב הרמקול - הוא עשוי לתאר את הדיספוזיציה (שינוי המיקום) של הממברנה (ציר Y) לאורך זמן (ציר X) ומצד שני את שינוי הזרם החשמלי אליו הרמקול מתנגד, באותו אופן.

בשלב התווך האקוסטי - הוא עשוי לתאר את הלחץ האקוסטי המופעל על מולקולות האוויר (ציר Y) לאורך זמן (ציר X), או מצד שני את מהירות תנועת מולקולות האוויר לאורך זמן.

בשלב האוזן האנושית - הוא עשוי לתאר את הלחץ האקוסטי המפעילות מולקולות האוויר על עור התוף (ציר Y) לאורך זמן (ציר X) או מצד שני את הדיספוזיציה של עור התוף לאורך זמן, בהתאמה.

כפי שציין אסף, במצב אידיאלי התגובות בשרשרת הן פרופורציונאליות אחת לשניה:

מתח חשמלי גבוה\נמוך שיוצר האוסילטור ומגביר המגבר יוצרים שינוי זרם פרופורציונאלי. אל מול עכבת (התנגדות לצורך העניין) הרמקול השינויים האלה יוצרים תנועה פרופורציונאלית של הממברנה.
הממברנה "דוחפת" ו"מושכת" אוויר, כלומר גורמת למולקולות האוויר להידחס ולהיתקלש בצורה פרופורציונאלית לתנועת הממברנה.
מולקולות האוויר מפעילות לחץ אקוסטי גבוה\נמוך בצורה פרופורציונאלית על האוזן וכו' וכו'...

אבל לצערינו הרב אנו לא נמצאים בעולם אידיאלי.

האוסילטור לא באמת יכול לייצור צורת גל שן-מסור מושלמת, המגבר לא באמת יכול להגיב לשינויי המתח ב-0 זמן (ר' ערך Slew Rate), ההתנגדות של הרמקול למתח שנופל עליו היא לא זהה בכל התדרים, ממברנת הרמקול כבולה לחוקים המעצבנים של הנודניק הזה - ניוטון, מולקולות האוויר לא תמיד מגיבות בצורה ליניארית ללחץ המופעל עליהן, והאוזן שלנו - היא בכלל שומעת מה שמתחשק לה...

ציטוט:
כמה שהממברנה גדולה יותר, היא יותר כבדה ועצלה, ומספקת פחות גבוהים, אבל דוחפת יותר אוויר ומפנקת בסאבים.


לא הייתי קובע זאת חד משמעית. מסת הממברנה לא תלויה רק במימדיה הפיסיים אלא גם בחומר ממנו היא עשויה.

לצורך העניין קח בחשבון ממברנה של רמקול אלקטרוסטטי שהיא גדולה מאוד ומגיבה נהדר לתדרים גבוהים.

השפעת מסת הממברנה על היענות הרמקול קשורה לתופעת האינרציה (או בקיצור מאוד- הרצון שלה להישאר בתנועה).

מכיוון שליסגנל האודיו יש פאזה חיובית ופאזה שלילית, אנו מבקשים מהממברנה לנוע במהירות מסויימת "קדימה" ו"אחורה" ממצב של מנוחה.

לצורך העניין דמיין את עצמך מנסה לרוץ עם עגלה על שביל הלוך ושוב. בהלוך אתה דוחף את העגלה ובחזור את מושך את העגלה.

כמו כל גוף בטבע, לכל ממברנה יש תדירויות בהן היא יותר "אוהבת" לזוז וכאלה בהן היא פחות. יש גם תדר אחד בו היא "הכי אוהבת" לנוע - זהו תדר הרזוננס שלה.

ככל שמסת הממברנה גבוהה יותר, כך יהיה לה קשה יותר לשנות כיוון ב"רגעים הקריטיים".

מכיוון שתדרים גבוהים מצריכים קצב שינוי כיוון גבוה, הממברנה "תעדיף" לעשות את הדברים בקצב של עצמה. במקרה של ממברנה מאסיבית, היא "תעדיף" לנוע לאט.

אם לא נתעקש וניתן לה לעשות דברים בקצב של עצמה, נקבל חיתוך טבעי בתדרים הגבוהים (עקב חוסר היכולת\רצון שלה לשנות כיוון מהר).

אם כן נתעקש וננסה "להכריח" אותה לנוע בקצב שאנחנו רוצים (באמצעות הגברת הכוח המופעל עליה), היא תקרוס תחת העומס ותיקרע.
DigiSUN
Expert
הצטרף: 07 אוג' 06
הודעות: 150
הודעה פורסם: שישי 13 יונ',08 22:53   
אסף :
באופן אידיאלי, זה בדיוק מה שיקרה.

oh-babie :
אבל לצערינו הרב אנו לא נמצאים בעולם אידיאלי.


וזו תמצית העניין #smile

סתם לשם המחשה,
התבונן בגרף שצירפת, הוא מתאר את סכימת ההרמוניות עד-לכדי ההרמוניה ה- 25.
בשן-מסור ההרמוניות הן כפולות שלמות של תדר הייסוד.
אם ניקח שן-מסור בתדר-יסוד של 1 קה"ץ, ההרמוניה ה- 25 היא כבר בתדר 25 קה"ץ - רכיב שהוא כבר מעבר לתחום השמיע שלנו, ומעבר לתחום שרוב ממירי ה- D/A והרמקולים הקונבנציונאליים מסוגלים להפיק ללא הנחתה משמעותית... אז לא נגיע לכדי ייצור שן-מסור כל-כך "שפיצית" ואידיאלית מתימטית.
  idoflax  
Act Compatible
הצטרף: 03 ספט' 07
הודעות: 184
מיקום: Liverpool, UK
הודעה פורסם: שבת 14 יונ',08 21:09   
טוב, בזמן שכתבתי את השאלה ואחרי שחשבתי על זה הבנתי את התשובה.
DIGISUN ניסח את זה הכי טוב, אבל הנה איך שאני הבנתי את זה.
כפי שאפשר לראות באנימציה הנ"ל, ע"י הוספת הרמוניות אנחנו נגיע יותר ויותר חכיוון השן מסור ה"אופטימלית" שבה באמת קיימת ירידה מאמפליטודה X ל-X באפס זמן, אבל זהו מצב בעצם בלתי אפשרי משמגיעים אליו ע"י הוספת אינסוף הרמוניות. וכפי שאנחנו רואים את זה באנימציה, אחרי 25 הרמוניות, במצב של פונדמנטל של 1 KHZ לדוגמה, ההרמוניה ה25 תהיה 25KHZ שזה מעבר לטווח תדרים האנושי, ועדיין הקו לא מאונך לחלוטין.

ככל שהממברנה של הרמקול עשויה בנויה יותר טוב, כך היא יותר תצליח לנוע בצורה לא טבעית שכזו, מה שאומר שהיא יותר נאמנה ל"אופטימליות" האינסופית של השן מסור, ובעצם מצליחה לבטא יותר יותר הרמוניות גבוהות, מה שאומר שהטווח תדרים שלה יותר רחב.

רציתי לציין שהדיון קצת יצא מהנושא המרכזי, לפי הודעות של KUNADRA וDSSOUND, לדיון על נאמנות של רמקולים, אבל אני דיברתי על זה שצורות הגל מתארות מצב לא הגיוני מבחינה פיזיקלית שבו יש דיספוזיציה של חלקיקים באפס זמן, כלומר סוג של טלפורט.

התנועה הטבעית של חלקיקים באוויר היא קדימה ואחורה לפי SINUS.
ומצב שבו, לדוגמה בגל מרובע, חלקיקים זזים קדימה ב"אפס" זמן, עומדים במקום N זמן, וחוזרים אחורה ואז שוב עומדים במקום במשך N זמן, נראה לי לא טבעי.

ציטוט:
תנסה ליצור אוסילטור שן מסור בתדירות נמוכה מאוד, נגיד מחזור אחד בשניה, ושים לב איך הממברנה זזה.

את זה אני רוצה לנסות.
_________________
http://soundcloud.com/flax_music
Kundara
תומך
הצטרף: 02 פבר' 03
הודעות: 2645
מיקום: בין מוניטור שמאל לימין
הודעה פורסם: שבת 14 יונ',08 21:23   
דווקא לא,
זה שיש 25 הרמוניות, זה לא שולל את ההנחתה של האמפליטודה מלמעלה למטה. ההרמוניות, מסודרות כך שהן יוצרות הנחתה באותו זמן, תמיד. מה שמצויר, זה מה שהרמקול מתיימר לעשות.
_________________
http://www.facebook.com/kundara.music
http://youtube.com/kundaramir
zeevj
Act Compatible
הצטרף: 19 מאי 01
הודעות: 167
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שבת 14 יונ',08 21:34   
לגבי שאלה 2
http://www.psylux.com/reason/ReasonSubtractor.html

גוגל -> reason subtractor waveforms
תוצאה ראשונה...
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » סינתזה ומבנה צליל

לך לעמוד 1, 2   הבא
עמוד 1 מתוך 2

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון