הצטרף: 01 מרץ 03
הודעות: 278
פורסם: רביעי 01 יונ',05 16:06
יש דברים שמוטבעים בצורה אינטואיטיבית במוזיקאים או באנשים אחרים בעלי חוש מוזיקלי, אבל אני מחפש להם הסבר מילולי מלומד, מנוסח היטב ומשכנע. אני מתכוון לדברים שקשורים בקצב.
1. בדרך כלל הפעמות, הדופק הבסיסי של שירים שאנחנו מנגנים, הם רבעים. אנחנו סופרים 1234. ניסיתי פעם להסביר לתלמיד שלי שהשיר "יושב על רבעים" וכשהוא שאל אותי "מה זאת אומרת יושב? ולמה דווקא רבעים?" הסתבכתי בנסיון להדגים למה זאת ההרגשה של השיר. אלה באמת שאלות טובות. איך מסבירים מה זה ששיר "יושב" על רבעים? ולמה דווקא רבעים? מה עושה שנבין דווקא את הפעמות האלה כפעמות ה"חשובות" יותר, או החזקות יותר?
2. איך מסבירים מהו החשיבות של ה-one? מה עושה שהמוח יבין אותו כנקודה שבה מתחיל מחזור חדש? חשבתי שאולי זה בגלל שזו הנקודה שבה אקורדים בדר"כ יתחלפו, מעברי תופים יסתיימו בד"כ בקראש שם וכו'. אבל אלה לא הסברים משכנעים. ברגאיי הרי כמעט אף אחד לא מנגן על ה-1, ובכל זאת מרגישים איפה הוא.
3. אני נוטים לשמוע פעמות בצורת כבד-קל או כבד-קל-קל, אולי כבד-קל-קל-קל, אבל לא מעבר לזה. משקל מחומש, למשל, נהיה חייבים לחלק ל-3 ו-2 (או ההיפך). קל וחומר כשמדובר במשקל של 11. אני לא מכיר מישהו שיכול להבין מה זה 11, בלי לחלק את זה לקבוצות של 2 או 3. אז איך בעצם המוח קולט קצב? ומה גורם לו להרגיש פעמה מסויימת כקלה או כבדה?
הצטרף: 05 ספט' 04
הודעות: 42
מיקום: tel-aviv
פורסם: חמישי 02 יונ',05 00:26
עוד משהו לגבי "הלב" שהוזכר למעלה.
ובכן הלב פועם בקצב לא זוגי לחלוטין אלא ארוך וקצר, לא הייתי ממליץ לבנות מטרונום על בסיס זה מכיוון והמוסיקה היתה בטח שנשמעת כמו בנאדם שהולך עם רגל אחת קצרה ואחת ארוכה.
אבל בכל זאת כדי לא לקלקל את השמחה ניתן לומר כי עמים מסויימים סיגלו ללב חשיבות גם מיסטית במוסיקה שלהם ובנו אותה על פי חוסר הסימטריות של הלב (טא טאאאם טא טאאאם)
ולכן יש הגורסים כי המקצבים של חמישה רבעים או שבעה רבעים נבעו מהקשבה לפעימותיו של הלב.
השם "פעימה" ללב בהקשר של "ביט" הוא קצת מטעה הרי לא הייתם רוצים שהמטרונות שלכם
ידפוק כמו שהלב נשמע.
הייתי אומר כי הלב יכול להיות שייך יותר למחלקה של התוכן המוסיקאלי שקורה בין הביטים.
בסך הכל אם רוצים ליצור מטרונות טבעי לא צריך לעשות דבר זולת צעידה.
גם כאן יש לנו תיבה של שני רבעים (שמאל ימין שמאל ימין וכו..)
לכן מסתדר עניין התיפוף הצבאי עם ההליכה בקצב, לכן לפלוגת חיילים אסור לצעוד על גשר מחשש התמוטטות (וזה בדיון הבא).
ושוב, הייתי מציע להפריד בין פסיכו אקוסקיטה ההיסטוריה של העמים, מיסטיקה, פילוסופיה
לבין חוק פיזיקאלי פשוט.
צא והסבר לתלמידך
_________________
אם אין לכם מה לעשות.. אל תעשו את זה כאן!
הצטרף: 05 ספט' 04
הודעות: 42
מיקום: tel-aviv
פורסם: חמישי 02 יונ',05 00:31
נכון עודד זמן=כסף
לכן מתופף - שלא מנגן בקצב
שורף זמן ללא הרף
עולה הרבה כסף
ועף מהאולפן תכף
וכאן הקשר בין כסף לקצב.
_________________
אם אין לכם מה לעשות.. אל תעשו את זה כאן!
הצטרף: 05 ספט' 04
הודעות: 42
מיקום: tel-aviv
פורסם: חמישי 02 יונ',05 00:36
נראה לי שהדיון כאן הפך לצ'אט....
עודד,
כל אדם קולט את המשקל על פי הפעמה המודגשת,
מחא כף בקצב אחיד ללא הדגשה, ואף אחד לא ידע מה המשקל, זה יכול להיות גם עשרים ואחת חצאים.
ברגע שתדגיש מחיאת כף פעם בארבע, המאזין יתרשם שזה ארבעה רבעים,
אם תדגיש מחיאת כף כל שלוש, המאזין יתרשם שזה שלושה רבעים וכן הלאה.
הייתי מצפה שתשאל ומה קורה במוכנת תופים שמנגנת באותו עוצמה כל הזמן,
היכן שם מתקיים החוק המוסיקלי של הפעמה הראשונה החזקה?
ואיך אפשר לשלב לופים שאין בהם הדגשה כלשהי במוסיקה ולקבל בכל זאת הדגשות במקום הנכון.
נו תשאל כבר!
_________________
אם אין לכם מה לעשות.. אל תעשו את זה כאן!