W/o going in2 2 many details-
It's difficult 2 give U any advice cuz U assume that phrases U overheard from friends and salesmen r true, w/o investigating any further.
Well, they're not.
כחלק מהשאיפה לשלמות בהקלטת שירה ובכלל תמיד תהיתי מדוע הסאונד שירה של מייקל ז'קסון, מריה קרי, ג'ורג' מייקל ואחרים כ"כ צלול.שקוף ואיכותי ותקנו אותי אם אני טועה שהסיבה לכך היא פרה אמפ איכותי (מעבר להקלטה האנלוגית).
No. The mic pre is only 1 component in a chain. Arrangement, performance, mic and mic technique precede it, and r more crucial IMO.
Sound of pb is another crucial factor. If a particular vocal track would b added 2 a different mix it would sound different.
והכי חשוב בעיני היא דחיסה לא הרסנית שלא תשפיע על צבע הסאונד
A mic amp does not compress (only the bad 1s, or when overdriven).
שלא תשפיע על צבע הסאונד. ושהתוצאה הסופית, תהיה סאונד עשיר, צלול עגול ושמן
Contradiction- no coloration means transparency - NOT rich fat and round. These ARE colorations.
ואם יש מפלצות אחרות שעושות עבודה טובה יותר
Yes there r, they may fit the song or not. What does "better" mean anyway? Most popular vocal pres DO color the sound.
ברצוני לתקן את עצמי, ולהדגיש כי מדובר במולטי פרוססור שכולל את כל הפרמטרים:preamp,eq,comp,deaser,וכו'
Most quality mic pres do not include these components, these r left 4 the engineer 2 choose. EQ is a common addition but that's about it.
כמו שלנוימן אין מתחרים בסקצית המיקרופונים
Wrong.
למרות שאני לא מבין מה רע בחברה כמו AKG
The company itself is not "bad". Some AKG mics r good, some s.u.c.k.
הייתי רוצה לדעת איזה ערוץ איכותי נמצא בשימוש ברוב ההפקות הגדולות בארץ ובעולם שעבר את הקונצנזיוס של רוב מהנדסי הקול
No such animal.
בהנחה שיש לך אישור/אשראי מחב' ההפקה לבחור את הציוד להפקה באיזה ערוץ איכותי היית בוחר?
List artist, arrangement, style, mics, recording medium, mixing desk and other recording / mixing gear available 4 that production please.
חשבתי דווקא על הדגם Focouserite ISA 430 (מאחר ואת סדרת Green כבר לא מייצרים).
I'd rather piss glass than record through a green Focusrite. If U're in2 focusrite sound get the 110 or similar - @ least U'll b getting the Rupert NEVE design.
As 4 the artists U've mentioned, most of the gear used varies with the recording engineer, most gear is modified anyway.
4 example:
Humberto Gattica who recorded Michael Jackson, Celine Dion and Whitney Houston among others used a Telefunken 251E modified with a 0.9 micron diaphragm by Stephen Paul Audio .
The pre was custom built for him by by someone at Lighthouse studio.
Does this solve ur problem?
Not 2 leave U without an answer, if I were 2 buy only 2 mid-priced pres 4 a project studio I would get a Neve (1073, 1081 etc. or a good clone clone) and API 312.
But then again, I have more than just vocals in mind.
Peace,
Zooot