הקלק על התמונה לצפיה בגודל מלא
נושא חם (תרתי משמע) עכשיו בפורומים הבולטים בחו"ל הוא המעבדים הפסיכו-אקוסטיים/מחוללי טקסטורה/איזה-שם-מפוצץ-שתבחרו-לשים-במקום.
אחת מהמאפיינים של ציוד אודיו אנלוגי הוא רמת ה-"רעש" האלקטרוני שמתחולל בין
הרכיבים האלקטרוניים בתוך קופסה נתונה לבין עצמם (בתוך אותה קופסה) לבין
הרעש הזה שקורה בחומרה אחרת. זהו "רעש" מזערי, פיצפון.... אבל כשסוכמים
אותו... הוא יכול להיות תופעה מגבילה (במידה והוא בולט מדי, מה שהיה בתקופה
עתיקה יותר של הקלטות האודיו). בימים עברו, טכנאים היו צריכים לעשות הכל
(אבל הכל) כדי לצמצם את הרעש הזה ככל הניתן, אחרת ההקלטות יוחרבו ללא
יכולת שחזור (זו אחת מהסיבות למה חשוב כל כך - גם היום, גם עם פלאגים - לתכנן את
מהלך ההגבר : כדי למטב עד מקסימום את יחס האות/לרעש).
עם הזמן, הציוד השתפר ורמות הרעש ירדו. הרעש הזה נהייה גורם מגדיר במה שאנו
תופשים בתוך "איכות". הוא "רוכב" על קל הקול ומדגיש אספקטים מסוימים בו (בין
אם יש לנו שליטה על זה - או לא).
התקדמות הטכנולוגיה הביאה אותנו למצב של "הבה-נתחכמא-לו" :
"סתם" רעש שאנו נחולל יכול להיות בעייתי.
"סתם" אות דיגיטלי יכול להיות נקי מדי (והוא בדר"כ כזה).
אז למה שלא נחולל, דיגיטלית, משהו שאנו חווים כ-"רעש" אבל הוא
לא באמת רעש ? וזה יהיה בצורה דינאמית (כלומר, יגיב בכל רגע נתון לאות שאנו
מזינים לו) ?
ברוכים הבאים לעולם המיצוּי הפסיכו-אקוסטי (psycho-acoustic extraction).
זה נושא לוהט עכשיו בפורומים הרלוונטים :
יצאו כמה מעבדים, גם מסחריים וגם חינמיים, אשר נותנים בנושא.
והוא מעורר הרבה מחלוקת היות והוא מעלה שאלות כבדות על אפשרות של
Snake-Oil (שיווק מטעה/הונאה שיווקית). למה ? כי לא שומעים את האפקט
ישירות וצריך האזנה אקטיבית וקריטית כדי להבין מה קורה שם ואיך להשתמש בזה
לטובתנו.
אבל זה שם.
המעבד החינמי שאני מביא הוא דווקא אחד כזה שכן יקל עליכם להבין טוב יותר
מה קורה. הוא מוגדר בתור מעבד שיביא פוליש לערוצים/אפיקים/אפיק-ראשי.
הוא עובד ע"י מיצוּי, או - חליצה - של מידע פסיכו-אקוסטי מתוך האודיו שלכם,
ויאפשר לכם להדגיש את המידע הזה כרצונכם ובהתאם לטעם האישי שלכם.
מה שהוא יעשה זה לסייע לאודיו שלכם בנושא החמימות (Warmth - בתכל'ס זה
מסנן מעבר נמוכים בתוספת מנגנון מחולל הרמוניות) ; המרחב (Space - מנגנון
שמגיב דינאמי לתוכן ומכווץ - או מרחיב - אותו, תוך תלות בפרמטרים פסיכו-אקוסטיים.
ישנה גם התחוללות והוספה של הרמוניות) ; פאנץ' (בחלק זה אתם שולטים על
שיפור אותות-היעף בטווח משתנה של תדירויות).
הוא עדין.... אבל ככה זה עם מעבדים מהסוג הזה. אחרי שעושים A/B מבינים מה
הוא עושה.
כרגיל, בסוג זה של מעבדים, כדאי לשים אותו אחרון בשרשרת, לפי הלימיטר/קליפר.
_________________ שימו קוף בחדר עם הציוד שלי ונראה אותו ממקסס.
שימו אותי בחדר עם מה שיש ואני אספק לכם מיקס מעולה.
ציוד מועט או מיקס ITB הם לא תירוץ.
מיקס זה מיקס, אתם מיקסרים או שאתם קוף.
פשוט.
(מייקל בראואר)