S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
פורסם: רביעי 06 ינו',16 21:36
סול דיאז מינור זה חמישה דיאזים
לה במול מינור זה 7 במולים.
בעולם מחושמל זה לא משנה.
לנגן עצמו לא נוח לקרוא 7 במולים (Abm) אבל גם לא נוח לקרוא את הדיאזים הכפולים שסולם סול דיאז מינור מכריח אותך..
לגבי ההבדלים התיאורטיים כבר כתבתי על זה לא מעט.
אני אצמד לשאלה שלך ואענה ש-כן. זה משנה מאד וזה בהחלט חשוב.
במיוחד חשוב להיצמד למערכת טונאלית אחת (כלומר לבחור בין השתיים) ולא לזגזג בהתאם לנוחות המקומית.
אם זה הסולם ההכרחי (משיקולי מנעד או שיקולים אחרים) אז בחר עם איזו מערכת אתה מתמיד ולך על זה.
Act Compatible
הצטרף: 04 מרץ 05
הודעות: 1000
מיקום: קריות
פורסם: רביעי 06 ינו',16 23:27
כלומר להתמיד בקטע המוסיקלי הספציפי או בכלל בכל סיטואציה דומה בעתיד ? ולהדפיס לכל הכלים את אותו הסולם הנבחר זה די מובן ומתבקש !
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
פורסם: רביעי 06 ינו',16 23:41
המשמעות של סולם הינה שהיצירה - ה-DNA של היצירה נשען על מערכת צלילית מסויימת אשר בינהם מתקיימים יחסים של פונקציונאליות והיררכיה.
במובנים מסוימים אפשר להקביל זאת לשפה - נניח איטלקית.
כל עוד תגיד בון-גיורנו (Buongiorno) באיטליה, יהיה ברור למה אתה מתכוון ומה המשמעות של זה כשאתה אומר את זה בבוקר וכשאתה אומר את זה בערב (מקביל למתח, פיתרון, דיסוננס, קונסוננס וכ"ו).
באופן (תיאורטי) כל זה הופך חסר משמעות אם תבחר לומר את זה בבהוטן (סולם אחר) או בחלל החיצון (ללא קשר לחוקיות סולמית).
כך גם לגבי סולמות.
בחירתך להלחין משהו בסולם מסוים משמעותה כי בחרת בתוואי מסוים.
אתה יכול לרדת מהציר לציר אחר (בשפה הטונאלית זה נקרא מודולציה) אבל כל עוד אתה בוחר להתנהל על גבי צירים - אינך יכול להלך על שני צירים במקביל (כל עוד אתה בתוך חוקי השפה הטונאלית - יש עוד שפות).
הקשר בים Abm ו G#m הוא שהם "אנהרמניים" כלומר, נשמעים דומה (או זהה) אבל נכתבים שונה.
מהבחינה של תקינות השפה, זה שהם נשמעים דומה אינו אומר שזה אותה המדינה.
או שאתה במדינת Abm או שאתה במדינת G#m.
Act Compatible
הצטרף: 04 מרץ 05
הודעות: 1000
מיקום: קריות
פורסם: חמישי 07 ינו',16 12:48
תודה על ההסבר.
אחרי שנים שהרגלתי את עצמי לכתוב אקורדים ולקפוץ בין "שפות" כדאי לעשות סדר בדברים.. למשל בכתיבת קטע פשוט הייתי כותב בצ'ארט של אקורדים (יותר טבעי לי לה במול מינור מאשר ג'י. דיאז במול באקורדים) למשל::
Abm C#m Eb Abm
(C#m בא לי יותר טבעי מ Dbm)
אז בדוגמא של צ'ארט פשוט זה יותר נכון לכתוב (בהנחה שהסולם הוא לה במול מינור) Abm Dbm Eb Abm.?
S.Supporter
הצטרף: 28 אוק' 01
הודעות: 4654
מיקום: country side
פורסם: חמישי 07 ינו',16 17:41
אולי ב"צ'ארט פשוט" כתיבה כזו נראית יותר קלה לקריאה אבל אין זה כך.
משום שנגן משכיל (ואני בהחלט מאמין שבמאה ה-21, השכלה מוזיקלית הינה פרמטר הכרחי בהכשרה של נגן) רואה את המעבר בין Abm ל-C#m כהחלפה של סולם שממנו נגזרים הרבה דברים: איצבועים, פוזיציות, צלילים מותרים ואסורים באילתור וכ"ו.
במיוחד נכון הדבר, כשאתה קורא מהדף.
שם למהירות ושטף הקריאה, אשר נסמכים על קונוונציות מסוימות יש משמעות עודפת