הצטרף: 22 דצמ' 10
הודעות: 92
מיקום: ירושלים
פורסם: רביעי 04 יונ',14 20:16
תודה יורם.
יותר מהכל אקח את הפיסקה שמסבירה שאין יצירה במסגרת סולם יש סולם ליצירה.
זה החידוש המרענן את המחשבה פה יותר מכל.
ו״חפירות״ אני חושב שמקומן אפילו לא מצטמצם לפורום תיאוריה בלבד, הן מוכרחות להיות כל הזמן ובכל מקום, לפחות כל עוד אתה מעריך מספיק את המקצוע שאתה נמצא בו.
(אני לא חושב שיש דבר כזה בכלל- חפירות בתיאוריה. מתרחשות במוזיקה הרבה תופעות וראוי לדעת את כולן איך קורות ולמה. אני גם לא רואה את עצמי אומר לתלמיד שלי ״פה זה ״עיגול״).
למדתי את החשיבות שלהם מהמורים שלי שסיפרו לנו בקורס איך הם מתכתבים במייל ומחפשים לאתגר עצמם עם קושיות חדשות ו״חידות״ כל פעם עוד בנושאים הרמוניים (במקרה הספציפי ההוא- סביב הרמוניה של הג׳אז). זה רק המחיש לי כמה הן לגיטימיות וחלק בלתי נפרד מהעסק ושההתעסקות הזו היא רק תרומה ישירה למוזיקה שלך בהרבה מאוד מובנים.
אחד מהמורים ההם היה אילן מוכיח הבלתי נלאה. אם כך נדמה לי שיחד עם האילן המקומי פה אני נתלה בהחלט באילנות גדולים ומותר לי ואפילו רצוי.
Act Compatible
הצטרף: 05 אוג' 03
הודעות: 891
מיקום: אי שם, בגבולות החברה
פורסם: חמישי 05 יונ',14 11:51
תוספת קטנה למה שיורם אמר. הסיבה שהדרגה החמישית המינורית הדיאטונית(ולא המג'ורית עם הטון המוביל), מתפקדת כסאב דומיננטה, נעוצה בהרמוניה מודאלית.
שמה הפונקציונליות מצטמצמת, ויסלחו לי התיארוטיקנים אם אני לא זוכר מה שלימדו אותי בברקלי, לכדי דרגות מתוחות יותר ופחות, ולא ממש פונקציה ברורה של דומיננטה וסאב.
למי שלא מכיר הרמוניה מודאלית שיקשיב לקטע של מיילס SO WHAT או IMPRESSIONS של קולטריין, ואפשר גם להקשיב לNARDIS של ביל אוונס שהוא משלב הרבה השאלות מהסולמות המג'ורים בסולם מינורי אבל שומר על הגוון המודאלי שלו(לדעתי).
_________________
music is making something out of nothing - Zappa .
Act Compatible
הצטרף: 05 אוג' 03
הודעות: 891
מיקום: אי שם, בגבולות החברה
פורסם: שישי 06 יונ',14 15:29
נכון יורם. ואם כבר לא לערבב מין שאינו במינו, אז יש לי שאלה דבילית, שהטרידה אותי שנים ושכחתי כל פעם לשאול:
קח את הרצף אקורדים הקלישאתי להזוויע-
C Am F G
בראיה ראשונה וצודקת אנחנו בסביבה הטונלית של דו מג'ור,
אבל כל פעם שאנחנו מנגנים דו מג'ור על אקורד שהוא לא "C" זה לא אומר שאנחנו מנגנים על המודוס של אותו אקורד?
היינו AM-לה איולי, F לידיאן ו G מיקסולידי, כאשר אנחנו מאלתרים על דו מג'ור כשהאוקרד מתחלף למה שכתבתי?
_________________
music is making something out of nothing - Zappa .
הצטרף: 25 יול' 05
הודעות: 519
פורסם: שבת 07 יונ',14 19:57
זה לא ממש משנה,כל המודוסים האלה הם נגזרות של הסולם המאג'ורי.
באלתור חופשי אין ממש חשיבות לצליל שממנו "מתחיל" המודוס. כל הצלילים הם נכונים גם אם מתחלף האקורד.
_________________
Industry Standart