S.Supporter
הצטרף: 05 נוב' 01
הודעות: 2949
מיקום: אשדוד ו גן-יבנה
פורסם: שבת 02 פבר',02 19:16
מאד פשוט,קח את ציר המיספרים כשהאפס במרכז.
מימין החיוביים ומשמאל השלילים. כאשר הקו מאוזן
אנו מודדים את הערך האמיתי של האות. כלומר בין 2- ל2+ הערך המוחלט הוא.4 . אך אם נבצע סיכום שלהם (פאזה הפוכה) נקבל אפס כי האחד מבטל את השני. זה לגבי פאזות בכבל מאוזן.
לגבי רמקולי הרעיון דומה כאשר רמקול אחד משמיע בדיוק
את מה שמשמיע השני אין בעיה ואולם אם אחד מהם מחובר הפוך (פאזה הפוכה) אנו באוזנינו הרי מבצעים סיכום של שני הצדדים אז צד אחד מבטל את הצד השני ( כמו בציר המיספרים).
כיוון שהתפשטות הצלילים שונה בתדרים שונים הביטול הוא לא מוחלט. מבחן הפאזה: הקשב לצד אחד, הקשב לצד שני, עכשיו עמוד בדיוק במרכז והנע את ראשך לאט מימין לשמאל בקלות תשמע את נקודת המרכז. אם בנקודה זו עלתה העוצמה אז הרמקולים מחוברים נכון. אם ירדה אז אחד מהם מחובר בפאזה הפוכה.
ניתן גם בצורה זו גם לבדוק פאזה של מיקרופונים: לדבר לאחד ,לדבר לשני, עכשיו לשניהם יחד.......
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2976
מיקום: תל אביבה
פורסם: שבת 02 פבר',02 19:21
פאזה הוא מונח מעולם החשמל, שכן כל המערכות שמשמיעות מוזיקה בימינו מבוססות על עקרונות שכאלה.
הפאזה היא בעצם כיוון תנועת האלקטרונים במעגל החשמלי.
- ראובן תקן אותי :smile:
דוגמא ללמה פאזות נגדיות "מבטלות" אחת השניה.
אות שמגיע לרמקול יגרום לו לרעוד החוצה (כאשר הוא מחובר נכון). מספר התנודות שלו בשניה זה בעצם הHZים. כך שרמקול שכזה משמיע תדר ב100HZ מבצע 100תנודות בשניה (כלפי חוץ).
נניח את לוקח אות זהה בפאזה הפוכה האות ינוע לצד ההפוך (כלפי פנים). אם האות מקבל אות זהה נניח בכיוון הנגדי באותה עוצמה אזי הם מבטלים אחד השני.
לצערי הרב אני צריך לשפר את ידיעותי בחשמל :sad:
(חבל שלא שאלת משהו שמבוסס על סיביות או דברים מהעולם הממוחשב :sad: ).
מקווה שהסברתי נכון והבנת נכון.
זה באופן מאוד כללי.
הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
פורסם: שבת 02 פבר',02 20:06
קצת הסתבכתי, במיוחד עם ההיפוכים...
אם תסבירו לי יותר בפשטות זה יעזור.
תודה(בכל מקרה ומראש)
S.Supporter
הצטרף: 16 אוג' 01
הודעות: 2976
מיקום: תל אביבה
פורסם: שבת 02 פבר',02 20:13
פאזה - כיוון תנועת האלקטרונים.
עכשיו דמיין שאתה באמצע ואחד דוחף מימין ואחד דוחף משמאל. לאן תזוז (כאשר שני הכוחות בעלי אותה עוצמה).
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
פורסם: שבת 02 פבר',02 20:38
כיוון שצורות גל הינן מחזוריות (מעין 'דוגמא' שחוזרת על עצמה במהירות מסוימת, אחרת לא היו צלילים..), הן מתחילות בנקודה אחת ומסיימות את המחזור באותה נקודה.
דמיין עיגול. צא מנקודה אחת והרי הגעת אחרי הסיבוב לאותה נקודה. בדרך עברת בנקודות או זוויות מופע שוונות.
זה מחזור או Cycle.
עכשיו דמיין צורת גל פשוטה כמו גל סינוס. באותו אופן, הגל מתחיל מאפס, עולה לשיא, ויורד לשקע שלילי ועולה חזרה לאפס(בפשטות). כשהוא הגיע לנקודת האפס חזרה, הוא גמר מחזור. כמו יום, כמו חודש, כמו דקה.
נחזור לעיגול ונבין למה בחרו לתאר את מסלול צורת הגל במעלות (Degree). ככל שצורת הגל מתקדמת במשעול המחזורי שלה, כך ניתן לתאר זאת במעלות. או בזווית יחסית לעיגול.
אם צורת הגל נמצאת ב-0 מעלות היא בתחילת המחזור.
צורת גל יכולה להיות בכל נקודה במעגל הזה, על 60, 90 180 ו-360 מעלות וכו'.
עכשיו, אם יש לך אות בשני ערוצים שמאל וימין, ובשניהם מושמעת אותה צורת גל המתחילה את המחזור שלה באותו זמן, אתה תשמע אות זהה משני הרמקולים. בשני הערוצים האות יתחיל מאפס ויעבור את המסלול במקביל.
פאזה או מופע, מתארים באיזה מרחק (זווית) מצוי הגל במחזור (העיגול) הספציפי שלו.
אם אותה צורת גל קיימת בשני ערוצים, רק שאחת התחילה את המחזור שלה לפני השניה, היא תהיה תמיד במופע שונה, למרות שזו אותה צורת גל. זה כמו שני רצים בעלי אותה יכולת, רק שאחד התחיל את המסלול לפני חברו. ההפרש ביניהם הוא המרחק.
בצורות גל ההפרש נמדד במעלות, מכורח העיגול שתיארתי למעלה.
אפשרי, וגם קורה, שאותה צורת גל תהיה בשני ערוצים (או יותר) בהפרש מופע אחת מהשניה. אחת התחילה או נוצרה לפני השניה. שתיהם קיימות. שתיהן מתחילות ומסיימות את המסלול המחזורי שלהן, רק שאחת לפני השניה, בהפרש 'מרחק' X, או הפרש פאזה או מופע של X מעלות.
ואין שום בעיה עם זה. תופעה טבעית שמתרחשת סביבנו כל הזמן, ואף אחראית בין השאר על הרמזים שהמוח מקבל לגבי מיקום של צליל.
למה? כי אם מישהו עומד ממש מולך ומדבר, הקול שלו מטייל באוויר (למעשה אלו גלי אוויר), עובר מסלול (המרחק) עד לשתי האוזניים ונקלט בראש. כאן המוח מזהה שהאיש עומד מולך, כיוון שכל אוזן היתה מרוחקת מרחק זהה מהפה של אותו אדם.
אם, לעומת זאת, האיש עומד יותר לימינך, המרחק מהפה שלו לאוזן הימנית שלך יהיה קצר מאשר אותו מרחק לאוזן השמאלית. מרחק קצר אמנם, אבל קריטי בשביל המוח כדי לזהות, אפילו בעיניים עצומות, היכן הדובר נמצא.
-ביטול מופע (פאזה)
ניסוי:
פרוש את כפות הידיים והנח אחת מול השניה, צמודות (כמו מחיאת כף). עכשיו דחוף אחת לכיוון של השניה, אבל אל תוותר לאף אחת! מי יותר חזקה? מי דחפה לכיוון הנגדי?
אם שתי הידיים זהות, ואם חוזקן שווה, הידיים תישארנה באותו המקום.
נגמר הניסוי.
נחזור לצורות הגל והמסלול שלהן. אם יש לנו אותה צורת גל בשני מוליכי צליל (כבל, מיקסר, הקלטת כונן, מגבר ורמקול), אבל גם לא רק בשניים, והן מתחילות באותו זמן את המחזור שלהן (לדוגמא: אקורד של גיטרה המושמע באמצע - דהיינו בשני הרמקולים גם יחד בצורה זהה), אז אם המוח מסכם אותם, הוא שומע במרכז ואפילו קצת יותר חזק אם לעומת זאת הגיטרה היתה רק בצד אחד.
עכשיו, נגיד שצורת הגל באחד הרמקולים מתחילה באיחור קל. היא 'יוצאת לסיבוב' שלה קצת אחרי זו שברמקול השני.
המוח שוב מסכם את שני הרמקולים, אך לא בהכרח תישמע הגיטרה באותה עוצמה ומרכזיות כמו קודם. בזמן שבצד אחד צורת הגל הגיע כבר ל-90 מעלות, בצד השני היא עוד ב-25 מעלות. הרמקול לא יודע מזה, הוא דוחף אוויר קדימה ואחורה. צורת הגל למעלה, הוא דוחף קדימה. היא אחורה והוא הולך אחורה. אוויר נדחף ואוויר נמשך.
עכשיו לניסוי עם הידיים. דמיין כל רמקול כמו כף היד. אם שניהם דוחפים קדימה, החוזק כפול (בערך) והאם שניהם מושכים אחורה, ממש אותו דבר רק בכיוון ההפוך.
אבל אם אחד דוחף והשני מושך אוויר, פעולתו של האחד מבטלת את השני, כמו בניסוי שלנו.
ואם אחד דוחף והשני מושך רק חלקית (נאמר, צורת הגל לא במופע של 180 מעלות מאחותה, אלא רק 90 מעלות מרחק), אז רק חלק מהכוח יתחזק. אם השניה בהפרש של מעל 180 מעלות (צורת הגל כבר בדרך חזרה לנקודת ההתחלה או במינוס במשרעת) - הכוח אפילו ייחלש.
ואנחנו הרי מדברים על מוסיקה. הרבה מאוד צורות גל המתרחשות בו זמנית ובתערובת מופלאה. אלפי ביטולים וחיזוקים מתרחשים בו זמנית בגלל המורכבות של הצליל ועצם השמיעה באמצעות יותר ממקור צליל אחד (שני רמקולים) ואמצעי קלט כפול (האוזניים).
גם העברה של צליל בתוך מערכת (עוד לפני השמיעה האקוסטית), כאשר קיימות צורות גל זהות, באותו מופע או במופע (פאזה) שונים, יוצרים תרכובת של ביטולים וחיזוקים, או אלפי רמזים של הרמוניה וכיוון.
אותו הפייזר שאתה מכיר ומשתמש בו כל יום לגיטרה, מבוסס על העברת צליל בצורה כפולה: מיזוג של שני מקורות צליל במדויק, כאשר מקור אחד הוא הצליל הישיר כמות שהוא, ואילו השני עובר דרך סדרת מסלולים ארוכה הגורמת לו להתחיל ולגמור את ה"מסלול" שהזכרתי - כמה וכמה פעמים. כאן כבר מדובר בהפרשי מופע של מאות מעלות בין האות הישיר לזה העובר מסלולים ארוכים יותר.
ביציאה הם ממוזגים, ותוצאת החיבור ביניהם יוצרת ביטול או חיזוק של תכולת תדרים זו או אחרת, תלוי בהפרש המופע ביניהם. כדי להפוך את זה למענין הוסיפו מתנד, אשר משנה כמה פרמטרים במשחק הסיכום הזה, ואז הצליל נשמע "זז" דינמית והרמונית. בדרך כלל מתנד נמוך (LFO) משנה את היחס בסיכום או את אורך המסלול שעובר האות המושהה.
הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
פורסם: שבת 02 פבר',02 21:30
אז כשיש מרחק בין פאזה לפאזה הצליל יכול להשמע חזק או חלש יותר?
כשאומרים יש היפוך פאזה ברמקול אז זה בעצם שרמקול אחד מוציא אוויר והשני מכניס?
אני בקושי מבין את מה שאני אומר... אולי(אני כמעט בטוח) חסר לי איזשהו ידע בסיסי?
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
פורסם: שבת 02 פבר',02 21:51
אכן הבנת נכון.
עכשיו מומלץ לתרגם את מה שנאמר כאן בהתנסות עצמית.
בטח יש לך שני רמקולים שיש להם חיבור מזדמן מאחור (ניתן לפרק בקלות את החוטים - אם לא חפש כאלה).
אבל לפני כן, אנא אל תחשוב שפאזה זה רק ענין של רמקולים וביטולים. נגיע לחשיבות של זה באחת הפעמים.
מאחורי הרמקול תראה את חיבור הקטבים (פלוס ומינוס). חזור לחזית ושים איזה שיר שיש בו (גם) שירה לשמיעה. השתדל לשבת במרכז, היכן שבעיניים עצומות תוכל לחשוב שהשיר נשמע ממש באמצע הראש (להוציא כלים שמצויים בצד מטבע המיקס).
הקשב לשיר ושים לב לכלי הנגינה בתחומי צליל שונים. שים לב לגיטרת קצב. שים לב לבס. שים לב לשירה וכמות הריוורב (הדהוד) אם יש עליה.
כבה את המגבר, ולך לאחד הרמקולים (אחד בלבד) והחלף לו מאחור את החיבור, כך שהחוט שהיה בפלוס יעבור למינוס והחוט שהיה במינוס יעבור לפלוס.
בדוק שנית את מה שעשית.
הדלק את המגבר ושים את אותו השיר. שב באותו מקום.
עצום עיניים וחפש את אותם כלים ששמת אליהם לב מקודם.
- האם במקום ששיר יישמע באמצע הראש נוצר לך "חור" או פקק של אוטם במרכז?
- האם הסטה של הראש לטובת אחד הצדדים פותרת את הבעיה חלקית?
- האם, כאשר אתה במדויק במרכז, השירה נעלמת כאילו לא היתה, ונשאר רק הריוורב?
ממש ברגע זה נוצר 'מאבק' בין צלילים במרכז הראש, היכן שצלילים במופע מסוים דוחקים צלילים במופע שונה במרכז השמיעה, או יותר מוקדם, כבר באוויר.
כיוון שאתה נמצא בסביבה אקוסטית אקראית ובטח לא סימטרית, סביר שהנסיון הזה לא יהיה אבסולוטי כמו שהוא ניתן לבדיקה מדויקת בתוך מערכת אלקטרונית (כמו מיקסר למשל, או בתוך המחשב).
שים לב: אם בכל רמקול יש משהו אחר לגמרי, הניסוי הזה לא תקף, כי צריך בשבילו שיהיה בכל צד (LR) משהו שקיים (אפילו חלקית) גם בצד השני.
הערה: לא כל אחד יכול להבחין ב"בור" שנוצר בניסוי מעלה. זה בין השאר פועל יוצא של מיומנות, מוסיקליות ו...חיבור נכון של כל המערכת (מראש).
עכשיו כבה את המגבר והחזר את החיבורים לקדמותם.
הצטרף: 07 אוק' 01
הודעות: 363
מיקום: ..
פורסם: שבת 02 פבר',02 22:23
זה כבר קרה לי עם אוזניות...
יומיים השתגעתי לחפש מה זה! עד שאמרו לי שזה היפוך פאזה והחלפתי אוזניות. אז כשמחליפים את החיבורים, רמקול אחד מוציא אוויר של מה שנמצא בשני הרמקולים והשני מכניס. מה שיוצא זה קיזוז בצליל. נכון?