הצטרף: 16 יול' 02
הודעות: 75
מיקום: מרכז
פורסם: שלישי 01 פבר',05 21:29
בשעה טובה עברתי לדירת שני חדרים חדשה בחיפה. במשך חודשים חיפשתי דירה עם תיקרה גבוהה חדרים גדולים, ושכנים סובלניים לרעש בכדי לתכנן מלכתחילה חדר שיצלצל טוב. הייתי בטוח באיזה חדר אני עומד לשים את חדר העבודה, ובאיזה חדר אשן. הפלא ופלא, לאחר מדידות של החדרים גיליתי איזושהי דילמה.
החדר הראשון: מדותיו הן: 334X470 ס"מ, וגובה התקרה 330 ס"מ סכה' שטח: 15.60 מ"ר
החדר השני מדותיו הן: 395X371 ס"מ, וגובה תקרה זהה. סכה' שטח: 14.65 מ"ר
בתחילה חשבתי למקם את האולפן בחדר הראשון, לאורך הקיר הקצר (334 ) ולנצל את מימד האורך שיהיה מאחורי על מנת לשמוע החזרים מאוחרים ככל שאפשר, וכמו כן ליצור חלל הומוגני הן למיקס והן להקלטה.
הבעיה מתעוררת במידות של החדר הראשון. רוחב:334 וגובה: 330.
בהנחה ומהירות הקול היא 340 מטר בשניה, עשיתי חישוב של גלים עומדים בכל חלל מבין השניים.
בחדר הראשון ישנם גלים עומדים בתדירויות: 101Hz, 103Hz,72Hz. ( כולל הצלילים העיליים כמובן) (יוצא באזור הצלילים: רה וסול דיאז)
בחדר השני ( היותר מרובע לכאורה): 81Hz, 91Hz, 103Hz .( יוצא באזור הצלילים מי, פה דיאז , וסול דיאז.)
החדר הגדול (הראשון) יוצר בעיה כפולה. הן ב 101 והן ב 103. בעיה זו בעצם מכפילה את עצמה. ויהיה קשה לשמוע במדויוק בתדר הנמוך. דבר שיקשה עליי להגיע לדיוק במיקס.
מצד שני, בחדר זה ישנו את מימד האורך, שמאפשר זמן תהודה יותר ארוך, ויצירת תחושת מרחב יותר אמינה. (ואחרי הכל מי לא רוצה חדר גדול לאולפן שלו.)
במקרה ואמקם את האולפן בחדר השני ( הקטן, המרובע לכאורה) העמדה תהיה לאורך קיר שאורכו 395 ס"מ. זאת מפאת אילוצי דלתות וחלונות. משמע, לא יהיה מרחב גדול מאחורי עמדת העבודה.
סכה 371 ס"מ, ואנוכי יושב לפחות 160 ס"מ מהקיר.
השאלה הנשאלת היא, איזה חדר עדיף?
אילו שיקולים נוספים כדאי אולי לקחת בחשבון?
אולי צריך לעשות הכרעה בין חדר מועדף למיקס ומאסטר לבין חדר מועדף להקלטה?
יש לציין שבמערכת הניתור שלי, ישנו סאבוופר.(נהדר)
*** את ענין החלונות, דלתות, וטיפול אקוסטי השארתי בצד, מתוך הנחה שאת הכל אפתור. זה עניין של זמן.
תודה מראש על כל תשובה
אביתר
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
פורסם: שלישי 01 פבר',05 22:19
אביתר,
דווקא נתחיל מהסוף. חדר שאינו מטופל יציג את מיטב הבעיות שהזכרת, ועוד.
חלק מהענין זה טיפול, ומחשבה בהימנעות מקירות מקבילים ונישות מהדהדות.
עליך לבחור מרחב שמתאים לך, שבו יש מינימום פשרה מבחינת נוחות הפקה ומיקום, כמו גם אפשרות מינימלית לבעיות בידוד וטיפול אקוסטי, ומשם להתחיל בהכנות.
שבור הקבלות, שים רטוב מול יבש ובולע, תן זווית ואל תשתדל לדייק במידות... וגמרת עם העומדים למיניהם לעומת זאת, חדר נטול טיפול מעודד את כל אלה.
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
פורסם: חמישי 03 פבר',05 13:09
זה כל הענין, שהטיפול שאתה מציע כבר ישנה את התמונה, ולא משנה באיזה חדר.
תבין: ברגע שאין סימטריה, לא יהיו גלים עומדים (אם אנחנו מתכוונים למונח באמת ולא לתופעות אחרות כמו החזרים והדהוד).
בשביל חוסר-סימטריה אתה לא צריך לשבור קירות ולא חייב גבס. כמעט כל מה שהצעת שתעשה כבר ישבור סימטריה - כל עוד תשתדל לא להיות מאוזן בטיפול, ולא ליצור מצב שמול חומר מקרין אחד עומד חומר זהה אחר, או מידת הקבלה מדוייקת לכל הרוחב או הגובה.
עצם השמת שטיח שוברת קו אחד. ווילון ישבור קו אפקי אחד בינו לקיר שממול, וכן הלאה.
כל אלה - לגבי גלים עומדים, שקיימים עכשיו בגלל חובר טיפול מינימלי.
שים כמה רהיטים וזה כבר משתנה הלא.