תפריט
שלום Anonymous ::: 2024, 14:17
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
איזה חדר עדיף?
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (90) › תצורת הדפסה
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה
  eviatar  
הצטרף: 16 יול' 02
הודעות: 75
מיקום: מרכז
איזה חדר עדיף?
הודעה פורסם: שלישי 01 פבר',05 21:29   
בשעה טובה עברתי לדירת שני חדרים חדשה בחיפה. במשך חודשים חיפשתי דירה עם תיקרה גבוהה חדרים גדולים, ושכנים סובלניים לרעש בכדי לתכנן מלכתחילה חדר שיצלצל טוב. הייתי בטוח באיזה חדר אני עומד לשים את חדר העבודה, ובאיזה חדר אשן. הפלא ופלא, לאחר מדידות של החדרים גיליתי איזושהי דילמה.

החדר הראשון: מדותיו הן: 334X470 ס"מ, וגובה התקרה 330 ס"מ סכה' שטח: 15.60 מ"ר
החדר השני מדותיו הן: 395X371 ס"מ, וגובה תקרה זהה. סכה' שטח: 14.65 מ"ר

בתחילה חשבתי למקם את האולפן בחדר הראשון, לאורך הקיר הקצר (334 ) ולנצל את מימד האורך שיהיה מאחורי על מנת לשמוע החזרים מאוחרים ככל שאפשר, וכמו כן ליצור חלל הומוגני הן למיקס והן להקלטה.

הבעיה מתעוררת במידות של החדר הראשון. רוחב:334 וגובה: 330.

בהנחה ומהירות הקול היא 340 מטר בשניה, עשיתי חישוב של גלים עומדים בכל חלל מבין השניים.

בחדר הראשון ישנם גלים עומדים בתדירויות: 101Hz, 103Hz,72Hz. ( כולל הצלילים העיליים כמובן) (יוצא באזור הצלילים: רה וסול דיאז)
בחדר השני ( היותר מרובע לכאורה): 81Hz, 91Hz, 103Hz .( יוצא באזור הצלילים מי, פה דיאז , וסול דיאז.)


החדר הגדול (הראשון) יוצר בעיה כפולה. הן ב 101 והן ב 103. בעיה זו בעצם מכפילה את עצמה. ויהיה קשה לשמוע במדויוק בתדר הנמוך. דבר שיקשה עליי להגיע לדיוק במיקס.
מצד שני, בחדר זה ישנו את מימד האורך, שמאפשר זמן תהודה יותר ארוך, ויצירת תחושת מרחב יותר אמינה. (ואחרי הכל מי לא רוצה חדר גדול לאולפן שלו.)

במקרה ואמקם את האולפן בחדר השני ( הקטן, המרובע לכאורה) העמדה תהיה לאורך קיר שאורכו 395 ס"מ. זאת מפאת אילוצי דלתות וחלונות. משמע, לא יהיה מרחב גדול מאחורי עמדת העבודה.
סכה 371 ס"מ, ואנוכי יושב לפחות 160 ס"מ מהקיר.

השאלה הנשאלת היא, איזה חדר עדיף?
אילו שיקולים נוספים כדאי אולי לקחת בחשבון?
אולי צריך לעשות הכרעה בין חדר מועדף למיקס ומאסטר לבין חדר מועדף להקלטה?

יש לציין שבמערכת הניתור שלי, ישנו סאבוופר.(נהדר)

*** את ענין החלונות, דלתות, וטיפול אקוסטי השארתי בצד, מתוך הנחה שאת הכל אפתור. זה עניין של זמן.

תודה מראש על כל תשובה
אביתר
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: שלישי 01 פבר',05 22:19   
אביתר,
דווקא נתחיל מהסוף. חדר שאינו מטופל יציג את מיטב הבעיות שהזכרת, ועוד.
חלק מהענין זה טיפול, ומחשבה בהימנעות מקירות מקבילים ונישות מהדהדות.
עליך לבחור מרחב שמתאים לך, שבו יש מינימום פשרה מבחינת נוחות הפקה ומיקום, כמו גם אפשרות מינימלית לבעיות בידוד וטיפול אקוסטי, ומשם להתחיל בהכנות.
שבור הקבלות, שים רטוב מול יבש ובולע, תן זווית ואל תשתדל לדייק במידות... וגמרת עם העומדים למיניהם לעומת זאת, חדר נטול טיפול מעודד את כל אלה.
אסף
S.Supporter
הצטרף: 05 יונ' 03
הודעות: 4448
מיקום: רחובות
הודעה פורסם: רביעי 02 פבר',05 15:47   
Hello Eviatar,

If you've ever seen a frequency response curve of a small room, you would know that they all look disasterous. In other words, you're going to need good acoustic treatment for *both* rooms, and the amount of money+effort that would go into treating one room is roughly equivalent to the amount that would go into treating the other.
In other words: pick whatever room you want, it will not make a (real world) difference.

Regards,
Assaf.
  eviatar  
הצטרף: 16 יול' 02
הודעות: 75
מיקום: מרכז
הודעה פורסם: חמישי 03 פבר',05 12:38   
איזה חדר שאני אבחר, יטופל.
זו לא הבעיה, בכל מקרה טיפול אקוסטי לחדר אורך זמן והשקעה. זמן והשקעה שכבר נתתי לא פעם. אני בודק את הפינישים ע"פ האוזן.
בחדר הראשון שלי לקח לי בערך 8 חודשים להגיע לתוצעה אופטימלית. זמן התכנון והגעה לתוצעה מתקצר ככל שאני רוחש ניסיון.
לעומת זאת, באחד המיקסים האחרונים שלי, הלכתי לשמוע את התוצעה באולפן של אבי אלבז, ואז נוכחתי לגלות שהרבה פרטים בדיוק לא שמעתי בביתי, ואצל אבי גיליתי זאת.

הימנעות מקירות מקבילים, שבירת זויות, וכל ענין שמצריך שינוי מאסיבי בחדר הוא בלתי אפשרי, זוהי דירה שכורה. שימוש בעץ, MDF, קיר קבס וכולי, יהיה מסובך להרכיב ולהסיר. ( נסיונות מוצלחים כבר נרשמו באמצעות mdf ועץ בעבר)
מרבית הטיפול בחדר תהייה באמצעות ספוגים למיניהם.



עניין הבידוד כמעט איננו מטריד, מתחתי ישנו נגן טובה, וחצוצרה. מעלי יש באסיסט, ובאלכסון ממני ישנו נגן סקסופון. את השכנים והבנין כבר בחרתי בקפידה.

מה אני כבר יודע שאני עומד לעשות?
למתוח כבלים כ 30 ס"מ מהתקרה, בכדי לשים חומר בלימה על התקרה. להערכתי זה יהיה כ 4 מ"ר סכ"ה, בעובי של 40 מ"מ או 80.
הרצפה לעומת זאת תקבל שטיח לא עבה.

דלתות וחלונות ( בשניהם יש זכוכיות) יקבלו וילונות יפים כאשר מתחת יהיו ספוגים עטופים יפה בבד ( מעין כריות) שיסגרו את החלון, קצת יבודדו, קצת יבלמו, גם ימנעו מן הזכוכית להפוך לממברנה, וגם יהיו יפים. ספוגים אלה אחבר באמצעות סקוץ לחלון, כך שאפשר יהיה להוריד זאת מתי שרוצים.

רמקולים, על סטנדים וספייקים, במרחק של 30-50ס"מ מהקיר. מאחוריהם טיפול מאסיבי בולם למניעת comb filtering . שולחן עבודה בזוית נכונה מאותה סיבה. הכל ענין של משחק ובדיקה ( תוך כמה חודשים אבנה שולחן בשיפוע המיועד לאולפן בו מסכי המחשב יהיה שקועים בפנים ועוד בעיה של פנורמה תיפטר).

טיפול בצדדים, חשבתי לשים לייסטים על הקירות הרוחביים. לבנות מסגרות אקוסטיות עם מגרעת, וכעת אפשר לחפש ולשנות את המבנה האקוסטי של החדר בהתאם למה שרוצים, עד שמוצאים את האידיאל.

המחשב יוצא מחוץ לחדר, למנוע רעש.
זהו טיפול ארוך וממושך, ואני אכן עומד להשקיע בכך.

(להלן תמונה של חדר זמני שעשיתי בבית הורי:בתחתית העמוד. אפשר להבחין בפינות שטופלו בדיקט מקוער עם ספוג דחוס מאחור, ספוג תלוי מן התקרה, וכן מסגרות עץ עם ספוג בצג ימין)

עם כן, טיפול בגלים עומדים לא יהיה במיטבו בטיפול מסוג זה.בין עם בחדר הראשון או השני.
השאלה כאן היא בנושא נתונים של עמדת הפתיחה בחדר זה או אחר.

איזה חדר אתם הייתם בוחרים במקרה כזה? (ואם אפשר לנמק, אני אודה מאד)
תודה מראש.
אביתר
אסף
S.Supporter
הצטרף: 05 יונ' 03
הודעות: 4448
מיקום: רחובות
הודעה פורסם: חמישי 03 פבר',05 13:05   
eviatar :
איזה חדר שאני אבחר, יטופל.
זו לא הבעיה, בכל מקרה טיפול אקוסטי לחדר אורך זמן והשקעה. זמן והשקעה שכבר נתתי לא פעם. אני בודק את הפינישים ע"פ האוזן.


The thought that you'd might calculate the normal modes of the room and construct your mixes accordingly by boosting/attentuating those normal modes appropriately is brave, but utterly unrealistic - see my advice at the end of the reply.

ציטוט:
שימוש בעץ, MDF, קיר קבס


That's disgusting! #biggrin

ציטוט:
דלתות וחלונות ( בשניהם יש זכוכיות) יקבלו וילונות יפים כאשר מתחת יהיו ספוגים עטופים יפה בבד ( מעין כריות) שיסגרו את החלון, קצת יבודדו, קצת יבלמו, גם ימנעו מן הזכוכית להפוך לממברנה, וגם יהיו יפים. ספוגים אלה אחבר באמצעות סקוץ לחלון, כך שאפשר יהיה להוריד זאת מתי שרוצים.


Be careful not to kill too many mid-high frequencies using the carpet, curtains, etc ...

ציטוט:
רמקולים, על סטנדים וספייקים, במרחק של 30-50ס"מ מהקיר. מאחוריהם טיפול מאסיבי בולם למניעת comb filtering . שולחן עבודה בזוית נכונה מאותה סיבה. הכל ענין של משחק ובדיקה ( תוך כמה חודשים אבנה שולחן בשיפוע המיועד לאולפן בו מסכי המחשב יהיה שקועים בפנים ועוד בעיה של פנורמה תיפטר).


What problem are you referring to?
If you are referring to eliminating reflections from your table you should think again. A tilted table doesn't eliminate these reflections, it simply changes them. Without an integrated "holistic" room design, building just a tilted table will not improve your sound.

ציטוט:
השאלה כאן היא בנושא נתונים של עמדת הפתיחה בחדר זה או אחר.


Like I said, you can take out a pencil & paper and calculate and make all sorts of academic arguments which would all be useful IF you were working in a lab, but the truth is that in real-life, rented-apartment conditions the differences of these academic calculations are of the same order of magnitude or smaller than the differences due to real-life conditions and/or unprofessional treatment. Especially in your case where both rooms are virtually identical. So, my suggestion is: choose the room which is the most *comfortable* and worry about the acoustics only afterwards.

Regards,
Assaf.
ReuvenM
Administrator
הצטרף: 17 מאי 01
הודעות: 19375
מיקום: תל אביב
הודעה פורסם: חמישי 03 פבר',05 13:09   
זה כל הענין, שהטיפול שאתה מציע כבר ישנה את התמונה, ולא משנה באיזה חדר.
תבין: ברגע שאין סימטריה, לא יהיו גלים עומדים (אם אנחנו מתכוונים למונח באמת ולא לתופעות אחרות כמו החזרים והדהוד).
בשביל חוסר-סימטריה אתה לא צריך לשבור קירות ולא חייב גבס. כמעט כל מה שהצעת שתעשה כבר ישבור סימטריה - כל עוד תשתדל לא להיות מאוזן בטיפול, ולא ליצור מצב שמול חומר מקרין אחד עומד חומר זהה אחר, או מידת הקבלה מדוייקת לכל הרוחב או הגובה.
עצם השמת שטיח שוברת קו אחד. ווילון ישבור קו אפקי אחד בינו לקיר שממול, וכן הלאה.
כל אלה - לגבי גלים עומדים, שקיימים עכשיו בגלל חובר טיפול מינימלי.
שים כמה רהיטים וזה כבר משתנה הלא.
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » אקוסטיקה, סביבת עבודה

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון