תפריט
שלום Anonymous ::: 2024, 12:13
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
איך להקליט...
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (190) › תצורת הדפסה
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מתחילים - Newbies
  יוני  
הצטרף: 01 מרץ 03
הודעות: 278
איך להקליט...
הודעה פורסם: שבת 03 אפר',04 03:34   
אני בחור חדש יחסית בענייני האולפן.

האולפן שלי כולל:
מיקרופון דינמי AKG D880
מיקסר BEHRINGER EURORACK UB802 שמשמש אותי בתור פריאמפ למיקרופון
כרטיס קול ADSP 24 VALUE
מגבר גיטרה PEAVEY 15 ואט.
אני עובד עם CUBASE SX.

זה לא משהו, אבל אני לא מתכוון בשלב הזה להשקיע עוד כסף בציוד.

כמה שאלות בסיסיות לגבי איך לעבוד נכון בשלב ההקלטה, לפני המיקס. לפני שאני ניגש למיקס, אני רוצה שהערוצים יהיו מוקלטים הכי טוב ונכון שאפשר. חשוב לי לציין שהאוזן שלי לא מאוד מפותחת בשמיעת סאונד, ולא ממש חשוב לי להגיע לדקויות - העיקר שישמע נורמלי.

אני מתנצל אם אני חוזר על דברים שנשאלו כאן כבר. חיפשתי כמיטב יכולתי.

1. אם נסתכל על הקו הירוק שעולה ויורד בהתאם לעוצמת הכניסה של כל ערוץ בקיובייס - לאיזו עוצמה כדאי להגיע בהקלטה? ברור שלא כדאי שיהיה CLIPPING. אבל בשירה, למשל, הרבה פעמים העוצמה משתנה. למשל בעיצורים כמו "פ", הווליום קופץ. אני יודע שאחר כך אפשר להשתמש בDEESSER וקומפרסור וכו', אבל איך נכון להקליט בהתחלה? כדי לא להגיע לאזור הצהוב (שמסמל CLIPPING), צריך להקליט בווליום כזה שרוב השירה תהיה מתחת לחצי קו ירוק. זה נורא? כדאי לעשות לזה אחר כך NORMALIZE? זה פוגע באיכות לעשות NORMALIZE?

2. במיקסר שלי יש מסטר ווליום, כפתור GAIN לכל ערוץ וגם ווליום לכל ערוץ. הגברה של כל אחד מהם תביא להגברה של הווליום של ההקלטה בקיובייס. מה ההבדל אם אני מגביר כל אחד מהם? כשאני מחבר גיטרה חשמלית למיקסר - האם כדאי להגביר GAIN או להגביר את הווליום של הערוץ? זה משנה? בחיבור של המיקרופון, שמתי לב שהGAIN משפיע על טווח הקליטה של המיקרופון. עם GAIN גבוה, המיקרופון יקלוט הרבה שטח, את כל החדר כמעט. כשהקלטתי ככה שירה, הייתי צריך לעמוד די רחוק מהמיקרופון. יצא לא רע, אבל זה נשמע כאילו אני שר בשרותים. עם GAIN נמוך, צריך לעמוד ממש קרוב למיקרופון, והשירה נשמעת די קדימה מדי. שאלתי היא: איך נכון לעבוד עם הGAIN והווליומים של המיקסר כשאני מחבר גיטרה חשמלית בדיירקט למיקסר, ואיך נכון לעבוד כשאני מחבר מיקרופון? ומה המרחק הנכון מהמיקרופון בהקלטת שירה?

3. איך מומלץ להקליט גיטרה חשמלית עם הציוד שיש לי? מיקרופון למגבר או דיירקט למיקסר? יש אפשרות לשלב (הרי לגיטרה יכול להיכנס רק כבל אחד)?

4. אותה שאלה לגבי אקוסטית - האקוסטית שלי מוגברת, אבל הסאונד שלה מאוד מתכתי כשאני מחבר אותה ישר למיקסר. ניסיתי להקליט גם וגם - מיקרופון ודיירקט, ולא הייתי ממש מרוצה מהסאונד. עצות בנושא?

5. האם יש משמעות להקלטה בסטריאו? אחר כך כשאני ארצה לעשות צידודים - אפשר יהיה לחלק ערוץ מונו לשני ערוצי סטריאו זהים?

6. לגבי המיקסר - האם כדאי כבר בשלב ההקלטה לשחק עם האקולייזר שלו? מעבר לזה - יש כפתור LO CUT לכל ערוץ במיקסר, שאני מתאר לעצמי שכשמו כן הוא, חותך נמוכים. האם יש יתרון בללחוץ עליו כבר בשלב ההקלטה?

זהו, תודה רבה!

אתם אנשים טובים

יוני
UV
Supporter
הצטרף: 20 מאי 01
הודעות: 1707
מיקום: ירושלים
הודעה פורסם: שבת 03 אפר',04 20:58   
1. בנוגע לעצמת ההקלטה, לא אתייחס לצבעים אלא למספרים - אסור ששיאי העצמה יעברו את ה-"0dBFS" כלומר את שיא העצמה בכניסה לממיר האנלוגי/דיגיטלי. השיא מסומן ב-0 וכל מה שמתחתיו כ- "XdB-".
יש דעות שונות בנוגע לעצמה האופטימלית אבל שלושה כללים עיקריים הם החשובים ביותר ונכונים לכל מערכת הקלטה המוכרת לי:
א. הקלטה חלשה מדי תסבול מרעש רקע או מרזולוציה נמוכה.
ב. הקלטה חזקה מדי תסבול מעיוות.
ג. מכיון שיש למוסיקה טווח דינמי (ההפרש בין הצליל החלש ביותר והצליל החזק ביותר) שאיננו תמיד צפוי, יש להשאיר טווח ביטחון מסויים בזמן כיוון עצמת ההקלטה. טווח הביטחון הוא עניין של טעם אישי, נסיון, אופי הצליל, סוג הכלי, הסגנון המוסיקלי ועוד.
אני, באופן אישי, משתדל להקליט שירה כך ששיאי העצמה יגיעו ל- 6dB-, ללא שימוש בקומפרסור בזמן ההקלטה.
אם הזמר מאוד דינמי, יהיה קשה להגיע לכך בלי שחלק גדול מהשירה יהיה בעצמה נמוכה מדי, וזו אחת הסיבות שנהוג להשתמש בקומפרסור לפני שהצליל מגיע למערכת ההקלטה. פתרון אפשרי אחר הוא להקליט בנפרד את החלקים שבהם הזמר מגיע לשיא העצמה שלו ובנפרד את החלקים החלשים יותר. אם אתה מהיר ומאומן מספיק אתה יכול לשנות את העצמה תוך כדי ההקלטה בלי שהדבר יפגע ב"טבעיות" של הערוץ המוקלט. כמובן, לא תמיד זה מתאים או אפשרי.
לשאלתך (סוף-סוף...), ריסון עיצורים כמו "פ", "ב" ודומים להם, נעשה בדרך כלל בעזרת אביזר הנקרא "פופר" בלשון העם. נסה לחפש בפורום על העיצורים האמורים וריסונם - מובטחני שתמצא חומר רב. במקרה הספציפי של המיקרופון שלך, ייתכן שתוכל להשתמש בספוג פשוט וזול, מהסוג הנראה לעתים בכתבות הטלוויזיה של מראייני ערוצי החדשות.
אני לא יודע אם "מתחת לחצי הקו הירוק" זה נורא. נסה לבדוק מספרים - אם רוב הערוץ המוקלט נמצא 20 dB מתחת לשיא העצמה זה עלול להיות בעייתי במקרה של ערוץ שירה, שאמור להיות דומיננטי במיקס. לעומת זאת, אם מדובר בערוץ טמבורין למשל, יתכן מאד שלא תצטרך להגביר את הערוץ באופן משמעותי ולכן בעיות של רעש רקע או רזולוציה נמוכה לא יורגשו. איכותם של הממירים בכרטיס הקול ועצמתם של רעשי הרקע במתחם האנלוגי (לפני הכניסה למחשב) הם גורמים שישפיעו על איכות התוצאה הסופית - אם ההקלטה הבסיסית נקייה ומוקלטת בעצמה מעט נמוכה מדי - סביר מאד שתוכל להגביר את הערוץ לאחר ההקלטה ללא תופעות לואי משמעותיות.
Normalize, כמו כל תהליך דיגיטלי המתבצע על הערוץ המוקלט, משפיע על איכותו. מיקסרים דיגיטליים מודרניים, כמו אלה שנמצאים בתוכנות ההלטה השונות של היום, אמורים לבצע תהליכים כאלה תוך פגיעה מינימלית באיכות. השאלה שאתה צריך לשאול את עצמך (עבור כל פעולה כזו) היא: האם אני צריך לבצע את הפעולה? ייתכן מאד שתוכל פשוט להעלות את הווליום של הערוץ ללא צורך בנורמלייז. ייתכן שתרצה להעלות רק את הקטעים החלשים ולהשאיר את החזקים כפי שהם.

2. בכל מערכת אודיו (למשל מיקסר) המורכבת מכמה רכיבים יש חשיבות לעצמת האות הנכנס לאותם רכיבים והיוצא מהם. הכללים הבסיסיים דומים לאלה התקפים למערכות הקלטה - לא חלש מדי, לא חזק מדי ושמירה על טווח ביטחון. גם הסיבות דומות - לכל רכיב יש טווח עצמה שבו הוא מתפקד באופן מיטבי - חריגה מהטווח הזה תביא לאבדן רזולוציה ורעש רקע - או לעיוות.
מיקסר הוא למעשה מערכת כזו שיש בה את הרכיבים העיקריים הבאים: קדם המגבר של המיקרופון, מגבר היציאה של הערוץ ומגבר הסיכום של המיקסר כולו - המאסטר. (ייתכן שאינני מדייק כאן עד הסוף, אבל העיקרון הבסיסי הוא החשוב).
חשוב שתכוון את העצמה באופן נכון בכל אחת מהנקודות האלה - את העצמה הנכונה בקדם המגבר של המיקרופון יש לכוון בעזרת לחיצה על הכפתור "PFL" והתייחסות לנורות החיווי שבמיקסר - אין להגיע לתחום האדום ולא "לקבור" את הסיגנאל בתחתית התחום הירוק.
הפיידר של הערוץ צריך להיות בסביבות ה-0, וכך גם המאסטר.
אם אתה מוצא שעצמת ההקלטה גבוהה או נמוכה מאד, כוון מחדש את רגישות הכניסה במחשב. אם אתה עדיין צריך להתרחק מאד מה-0 עם הפיידר של הערוץ או עם המאסטר, בדוק שוב את ה-Gain בקדם המגבר. המפתח כאן הוא להימנע מקיצוניות, בכל אחד מהשלבים. השאלות הנוספות לגבי המרחק הנכון הן גם עניין של טעם והתוצאה המבוקשת. עם מיקרופון כמו שלך וחדר לא מטופל אקוסטית (סאונד השירותים שאתה מדבר עליו), הייתי מתחיל במרחק של כ-10-20 ס"מ מהמיקרופון. הדרך המקובלת להתמודד עם צליל "קדימה מדי" היא להוסיף מעט ריוורב או דיליי או שניהם. (המרחק קשור גם לעצמה וגם לגוון - בנקודת שיא העצמה בשירה אפשר להתרחק מעט. כדי להשיג צליל עשיר בנמוכים ובפרטים אפשר להתקרב מעט יותר).

3. מיקרופון למגבר אמור להיות עדיף. שוב, תלוי גם בסיגנון ובטעם - נסה בעצמך. אתה יכול לנסות להקליט מיקרופון ולהכניס את יציאת ה-Line של המגבר, אם קיימת, לערוץ נוסף במיקסר. כך תוכל להפנות כל ערוץ במיקסר לערוץ נפרד במחשב. תוכל גם לקנות DI (חפש בפורום) שתאפשר לך לחבר שני כבלים לגיטרה וגם עשויה לשפר את הצליל הישיר שלה.

4. DI עשויה לעזור גם כאן, אם כי זה תלוי מאד בסוג הפיק-אפ. מה עשית עם שני הערוצים השונים שהקלטת (צידוד, עצמה יחסית, EQ)? היכן מיקמת את המיקרופון? ספרים שלמים נכתבו על מיקום מיקרופונים לגיטרה אקוסטית - חפש בפורום. מלבד זאת, המיקרופון שלך לא מתאים במיוחד ליישום זה.

5. אם בכל אחד מהערוצים יש תוכן זהה - אין משמעות. אם התוכן שונה (למשל, מיקרופון וחיבור ישיר) - יש ויש.

6. לא כדאי, אלא אם כן אתה יודע בדיוק מה אתה עושה.

בבקשה.

אני, באופן אישי, דווקא בנאדם די רע, אבל עניתי לך בכל זאת.
השאלות שלך חשובות, אבל נכתב עליהן לא מעט. נסה לחפש קצת יותר בפורום ומובטחני שתמצא מידע רב נוסף.
בהצלחה!
  יוני  
הצטרף: 01 מרץ 03
הודעות: 278
תודה רבה!!!
הודעה פורסם: שבת 03 אפר',04 23:45   
לא ציפיתי לכזאת תשובה מפורטת. עזרת לי מאוד, אתה איש טוב!
אני אנסה ליישם את מה שאמרת לי, ובטח יגיעו גם עוד שאלות בהמשך. אני מבטיח לחפש כמיטב יכולתי תשובות בפורום לפני שאני שואל שאלות.

תודה וחג שמח!

יוני
FUBA
תומך
הצטרף: 16 אוג' 03
הודעות: 1431
הודעה פורסם: ראשון 04 אפר',04 01:39   
מיקרופון דינמי AKG D880

מיקסר BEHRINGER EURORACK UB802 שמשמש אותי בתור פריאמפ

לגבי המיקסר - האם כדאי כבר בשלב ההקלטה לשחק עם האקולייזר שלו? מעבר לזה - יש כפתור LO CUT לכל ערוץ במיקסר, שאני מתאר לעצמי שכשמו כן הוא, חותך נמוכים. האם יש יתרון בללחוץ עליו כבר בשלב ההקלטה?

לשירה במקרה שלך עם ה880 ,לחץ על LOW CUT
Blackmore
הצטרף: 26 פבר' 05
הודעות: 112
מיקום: דרום, איזור אשקלון
הודעה פורסם: שבת 23 אפר',05 17:30   
מהנסיון שאין לי, לא. עדיף לעשות EQ בתוכנה. #smile
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » מתחילים - Newbies

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון