תפריט
שלום Anonymous ::: 2024, 08:31
Facebook
musical act magazine המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine
על ההבדלים בין סוגי מיתרים
שרשרת זו הוגדרה כמועילה (340) › תצורת הדפסה
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » גיטרות - Guitars
  BM handmade guitars  
הצטרף: 24 יול' 10
הודעות: 19
על ההבדלים בין סוגי מיתרים
הודעה פורסם: שישי 30 יול',10 14:23   
למען קידום הידע בקרב שוכני הפורום, הנה לכם מאמר קצר שכתבתי על פרמטרים שונים במבנה המיתר והשפעתם על הצליל והתחושת הנגינה.

את המקור ניתן למצוא בבלוג של דף הפייסבוק שלי בקישור: http://www.facebook.com/B.M.handmade.guitars



על ההבדלים בין סוגי מיתרים

כאשר חושבים על שינוי הצליל של גיטרה, לא פעם עולות מחשבות על שיפורים יקרים כגון החלפת/הוספת פיקאפים, החלפת גשר או שיפורים באלקטרוניקה, וישנה נטייה להתעלם מהשינוי הנגיש, הזול והפשוט ביותר לעשייה – החלפת סוג המיתרים.
הסיבה העיקרית לכך (לפי דעתי) היא התקבעות על סוג מסויים של מיתרים שנעשית על כלי ספציפי. התקבעות זו מובילה לשימוש באותם המיתרים על כלים שונים, כאשר בהחלט יש סיכוי שכלים אלה יישמעו טוב יותר (באופן סובייקטיבי!) עם מיתרים אחרים. בפסקאות הבאות אעמוד על ההשפעות השונות על הצליל ועל התחושה שיש למרכיבים השונים במיתר, מתוך תקווה שהדבר יעזור לכם למצוא את הצליל הראוי והמחמיא ביותר לכלים שלכם.
ישנם מספר פרמטרים שמשפיעים על הצליל של המיתר: החומרים שמהם הוא עשוי, סוג הליבה, סוג הליפוף והעובי של המיתר (וכתוצאה מכך המתח שבו הוא מצוי). חשוב לציין שבסקירה זו אתמקד במיתרי מתכת. מיתרי ניילון הם נושא לדיון אחר.

חומרים:

כלים חשמליים-

מיתרים בעלי ליפוף ניקל (pure nickel) - ליפוף ניקל על ליבת פלדה. מיתרים אלה הם בעלי הצליל הכהה (חם) מבין השלושה, ובעלי ההשפעה הנמוכה ביותר על השדה המגנטי של הפיקאפ, מה שמתבטא בעוצמת צליל נמוכה יותר. מתאימים לוינטג' או לאיזון גיטרות בעלות צליל בהיר מדי.

מיתרים מצופי ניקל (nickel plated steel) - הליפוף עשוי מפלדה מצופה בניקל (מתכת רכה יותר), והוא מלופף על ליבת פלדה. זהו הסוג הנפוץ ביותר של מיתרים. והם נמצאים בטווח הביניים בבהירות ובעוצמת הצליל.

מיתרים בעלי ליפוף פלדת אל חלד (stainless steel) – ליפוף פלדה על ליבת פלדה. למיתרים אלה הצליל הבהיר מבין השלושה והם בעלי העוצמה הגבוהה ביותר. החיסרון שלהם הוא שהפלדה (הקשה) שוחקת את השריגים מהר יותר ממיתרי ניקל.

חשוב לציין שמיתרי הפלדה (plain steel) – שלושת המיתרים הגבוהים - עשויים מאותה הפלדה שממנה עשויות הליבות של המיתרים המלופפים ולכן הם זהים בכל סוגי המיתרים.

גיטרות אקוסטיות-

מיתרים בעלי ליפוף ברונזה (bronze wound) – ליפוף ברונזה על ליבת פלדה. למיתרים אלה הצליל הבהיר ביותר אך הוא מתרכך מהר מאוד.

מיתרים בעלי ליפוף ברונזה וזרחן (phosphor bronze) – ליפוף ברונזה וזרחן על ליבת פלדה. למיתרים אלה צליל רך יותר מלאחרים, אך איכותו נשמרת לאורך זמן.


סוג הליפוף:

ליפוף עגול (round wound) – כשמו כן הוא: ליפוף בעל פרופיל עגול. פני השטח המתקבלים הם "משוננים", דבר הגורם למיני חריקות כאשר האצבעות נעות לאורך המיתר. פני השטח גם גורמים לשחיקת שריגים מהירה יותר מהסוגים האחרים. ליפוף זה הוא בעל הצליל הבהיר ביותר מבין השלושה.

ליפוף שטוח (flat wound) – ליפוף בעל פרופיל מרובע. פני השטח המתקבלים הם ישרים, והם גורמים לשחיקה איטית יותר של השריגים. התחושה חלקה יותר והצליל כהה יותר ממיתרים בעלי ליפוף עגול.

ליפוף חצי עגול (half round wound) – ליפוף בעל פרופיל עגול שלאחר ליפופו סביב הליבה נחתך או נלחץ לקבלת פני שטח ישרים. יתרונות התחושה ושימור השריגים של מיתרים עם ליפוף שטוח, יחד עם שמירה יחסית על הצליל הבהיר של מיתרים עם ליפוף עגול.


סוג הליבה:

ליבה משושית (hex core) – השיטה המודרנית לייצור מיתרים. לליבה חתך משושה והליפוף נעשה בעזרת מכונות תחת מתח גבוה, כך שהליבה נמעכת אל מול פינות המשושה ונתפסת בהן. המיתר מרגיש "קשה" יותר והצליל מבריק ו"פאנצ'י" יותר.

ליבה עגולה (round core) – השיטה המסורתית לייצור מיתרים. לליבה חתך עגול, הליפוף נעשה תחת מתח נמוך והוא לא מקובע לליבה כמו שקורה בליבה משושית. למיתר תחושה "רכה" יותר וצליל יותר כהה ורך.


עובי המיתר:

עובי המיתר נמדד באלפיות אינטשים והוא משחק תפקיד מרכזי באופי ונוחות הנגינה, וכן בצליל המופק מהמיתר. ככלל, ככל שהמיתר עבה יותר (בעל מסה גדולה יותר) כך הוא יהיה בעל מתח גבוה יותר בגובה צליל ובאורך נתונים. ככל שהמתח גבוה יותר כך המשרעת (גודל התנודה) של המיתר קטנה וניתן להגיע לאקשן נמוך יותר ללא זמזומים. כמו כן אורך הצליל (סאסטיין) גדל, והצליל הופך ל"שמן" יותר. מצד שני מיתרים עבים הם יותר קשים לנגינה.
בגיטרות חשמליות לא תהיה עלייה משמעותית בעוצמת הצליל ככל שהמיתר עבה יותר, משום שהתוספת למסה של המיתר (שמשפיעה יותר על השדה המגנטי של הפיקאפ) מתאזנת אל מול המשרעת הקטנה יותר שהוא מייצר. בגיטרות אקוסטיות, לעומת זאת, ככל שמיתר עבה יותר (נתון במתח גבוה יותר), הוא אוצר בתוכו יותר אנרגיה שמתרגמת לעוצמת צליל גבוהה יותר.


בסופו של דבר אין כמו הנסיון למען הגעה למסקנות ספציפיות לגבי בחירת מיתרים, אך אני מקווה שנתתי כאן מספיק קווים מנחים כדי לכוון אתכם בכיוון הנכון. אם יש פרמטרים בצליל שאתם מעוניינים לשנות, בדקו אילו מיתרים בדיוק יש לכם, ובהסתמך על מה שאתם מוכנים לשנות בהם (חומר, סוג ליפוף, סוג ליבה או עובי)- תתנסו בסוגים אחרים.

מילה אחרונה על יצרנים:
דאגתי שלא לנקוב בשמות יצרנים ספציפיים משום שישנם רבים וטובים, וכל אחד מהם מרגיש ונשמע אחרת גם כאשר מדובר במיתרים בעלי אותו המפרט. הסיבות לכך הן שימוש בסגסוגות מתכת מעט שונות, ייצור תחת מתחים שונים, שיטות הקשייה והרפייה שונות, ויחסים שונים בין עובי הליבה לעובי הליפוף. גם מעבר למיתרים בעלי מפרט דומה מחברה שונה יכול להביא לתוצאה הרצויה.

בכיף,
בנימין
astond
Act Compatible
הצטרף: 19 ספט' 01
הודעות: 4069
מיקום: gan yavne
הודעה פורסם: שישי 30 יול',10 15:15   
יפה מאוד. מידע חשוב ומועיל.
אני הופך לדביק.
#thumbsup
_________________
Are you a mod or a rocker?
Um no,I'm a mocker

http://www.act.co.il/guide/index.php?gu=shwad&ad=261

?

למכירה בבזאר
 הגב לנושא
שימו לב: ההודעה האחרונה בשרשרת זו נכתבה לפני יותר משנה.
חשוב היטב לפני שיגור מענה לשרשרת זו
   ראשי » גיטרות - Guitars

עמוד 1 מתוך 1

עשוי לעניין אותך :
:: תקנון