The Future of Sound Production: Exploring the Latest Innovations in Audio Technology
תפריט
שלום אורח ::: Thu, 18 Jul 2024, 02:08
logo המגזין הישראלי לטכנולוגיות באודיו ומוסיקה Musical Act Magazine AI

החדשות הרעות: לא יצטרכו יותר מוזיקאים.
החדשות הטובות: זה קורה מוקדם מהצפוי.

Thursday, 09-05-24, 11:50, מקור: Reuven Mansharoff ::: ::: נושא: AI בינה מלאכותית @ 2391

הטכנולוגיה עומדת לשנות את הדרך שבה אנו חווים אומנות



לפני שאמשיך, כל מי שרוצה לקלל את הרגע אליו הגענו, מוזמן לעשות זאת מול כותל הצביעות של ההיסטוריה התעסוקתית. בהקדמה אזכיר מדוע המקצוע שלך היה זמני מאז ומתמיד, כמו כל מקצוע אחר שנעלם עקב התפתחות הטכנולוגיה, ביניהם מקצועות של אלה שכלי טכנולוגיה החליפו אותם, ואתם משתמשים בהם.

פרופורציה

בתקופות הפרימיטיביות, המוזיקה בקעה בצורות בסיסיות כמו הקשות על עצמים עשויים מחומרים מהטבע, מחיאות כפיים ורקיעות ברגליים, וקולות אדם שנועדו להביע רגשות ולתקשר בין אנשים.
עם הזמן, האנושות פיתחה כלי נגינה פרימיטיביים מחומרים טבעיים כמו חלילים מקנים וחצוצרות מעצמות חיה, מה שאפשר מגוון צלילים רחב יותר.
מערכות תיווי מוסכמות של סימנים לייצוג צלילים וקצבים התפתחו בתרבויות קדומות כדי ללמד, להנציח ולשנע תוצרים מוזיקליים, ושכלול כלי הנגינה הוביל ליצירת מוזיקה מורכבת יותר, קומפוזיציות ארוכות ומשוכללות יותר, ולהתפתחות המוזיקה כצורת אמנות מפותחת ורב-גונית.
לאורך הזמן נוצר ענף ראשי, ואיתו תת-מקצועות נלווים, שנתנו שירותים הקשורים בהפקת צליל וקצב. אלה זכו לכינוי מוזיקאים ונגנים, מעבדים ומפיקים, יצרני כלי נגינה וספרות, טכנאי צליל... וכיוון שמדובר באחד הצרכים החשובים לבני אדם, האמנות הזו הציבה דרישה הולכת וגוברת, וכל שאמצעי התקשורת התפתחו, כך קהל הצרכנים ונותני ה׳שירות׳ גברו.
 

כיצד הטכנולוגיה השפיעה על תעשיית המוזיקה עד היום?

הטכנולוגיה השפיעה באופן משמעותי ודרמטי על תעשיית המוזיקה לאורך השנים, ושינתה היבטים שונים של יצירה, הפצה וצריכה של מוזיקה. עם התפתחות הטכנולוגיה, ובמקביל למקצועות אחרים, עולם המוזיקה מצא את עצמו, בכל שלב, מתחדש ומשתכלל, ואף עלויות הפקה והפצה הלכו ופחתו, ובהתאם נעלמו בעלי המקצוע שנדרשו לשירותים מסוימים בענף.

להלן תמצית אבני הדרך המשמעותיות והמגמות העיקריות שעיצבו את התעשייה:
  • פרספקטיבה היסטורית: השילוב בין מוזיקה וטכנולוגיה החל בסוף המאה ה-19 עם המצאת הפונוגרף על ידי תומאס אדיסון. זו הייתה הפעם הראשונה שניתן היה להקליט ולהשמיע מוזיקה מחדש. חידושים מאוחרים יותר, כגון הגיטרה החשמלית והסינתיסייזר, חוללו מהפכה ביצירת המוזיקה וסללו את הדרך לז'אנרים וצלילים חדשים.
  • המהפכה הדיגיטלית: המהפכה הדיגיטלית יצרה שינוי סיסמי בתעשיית המוזיקה. המעבר מפורמטים פיזיים כמו תקליטורים ותקליטי ויניל לפורמטים דיגיטליים כמו MP3 ושירותי סטרימינג הביא לדמוקרטיזציה של הגישה למוזיקה.
    מהפך זה שינה את האופן שבו מאזינים מגלים מוזיקה ונהנים ממנה, כמו גם מאתגר מודלים מסורתיים של הכנסות תוך הצעת נוחות ללא תחרות.
  • הפקה ויצירה מוזיקלית: הופעתם של תחנות עבודה לאודיו דיגיטלי (DAWs), כלי תוכנה וטכניקות הפקה אלקטרוניות הביאה לדמוקרטיזציה של יצירת מוזיקה. לאמנים היו כעת כלים רבי עוצמה בקצות אצבעותיהם, המאפשרים להם להתנסות בצלילים, לשתף פעולה מרחוק ולהפיק מוזיקה באופן עצמאי. שינוי טכנולוגי זה שבר מחסומים, ואפשר למגוון רחב של קולות להישמע בתחום המוזיקה המתרחב ללא הרף.
  • צריכת מוזיקה והפצתה: שירותי הסטרימינג הפכו ללב הפועם של צריכת המוזיקה, מה שגרם לירידה בחנויות המוזיקה המסורתיות. הנגישות של מוזיקה באינטרנט עיצבה מחדש את ערוצי ההפצה, והשפיעה הן על אמנים והן על חברות תקליטים. בעוד שהוא מספק חשיפה לקהל גלובלי, הוא גם מציב אתגרים בנוגע לתגמול הוגן לאמנים.
  • השפעה על עסקי המוזיקה: מהפכת המוזיקה הדיגיטלית הובילה לשינויים מונומנטליים ברוב ההיבטים של עסקי המוזיקה. חומרה ותוכנה ייעודיות להקלטה דיגיטלית הפכו את תהליך ההקלטה לזול ופשוט יותר. הקומפקט דיסקים שיפרו לכאורה את איכות השמע לצרכנים ומזערו את עלויות הייצור וההפצה. טכנולוגיות דיגיטליות הובילו לצמיחה בתעשיית המוזיקה בתחילת הדרך. ואז הגיעה נאפסטר, שחוללה מהפכה בהפצת מוזיקה בכך שאפשרה למשתמשים לשתף ולהוריד מוזיקה באינטרנט בחינם. זה גרם להכנסות בתעשיית המוזיקה לצנוח.
  • השפעת הטכנולוגיה על תעשיית המוזיקה: בעוד שמהפכת המוזיקה הדיגיטלית פגעה ללא עוררין בענקיות תעשיית המוזיקה במונחים של מכירות, היא גם יישרה את מגרש המשחקים בין עסקי המוזיקה הגדולים לקטנים יותר כמו חברות תקליטי אינדי. ההתקדמות בתוכנת ההקלטה הביתית מאפשרת למוזיקאים להקליט בעלות נמוכה. פלטפורמות הפצה דיגיטליות גם מאפשרות לאמנים וללייבלים קטנים לעקוף ערוצי הפצה גדולים יותר הנשלטים על ידי התעשייה. מדיה חברתית ושירותי הזרמת וידאו מאפשרים לאמנים להתחבר ישירות למעריצים.
  • נקודת מפנה היסטורית נקבעה בעקבות התפתחותה של טכנולוגיית בינה מלאכותית (AI) המסוגלת לנתח ולהבין, להציע וליצור יצירות מוזיקליות באופן עצמאי עד לשלב הגימור וההגשה.
    בעבר, התקדמות טכנולוגית כמו סינתיסייזרים והקלטות דיגיטליות השפיעה על האופן שבו מוזיקה נכתבת ומופקת, אך המוזיקאים האנושיים עדיין שמרו על מונופול בתהליך היצירתי עצמו. עכשיו, עם היכולת לאמן אלגוריתמים להלחין, AI מאיימת לפרק את תפקידם המסורתי של מוזיקאים.

אבולוציה של AI בהלחנה של מוזיקה והשלכותיה על עתיד המוזיקאים

החדשות הרעות: לא יצטרכו יותר מוזיקאים. <br />החדשות הטובות: זה קורה מוקדם מהצפוי.

ראשיתה של מוזיקה שנוצרה על ידי AI התבססה דרך יצירת וריאציות על יצירות קלאסיות קיימות, אך המחקר התקדם במהירות לכיוון אלגוריתמים המסוגלים ליצור קומפוזיציות מקוריות לחלוטין. חברות מוזיקה מובילות כבר מנסות לנצל את הטכנולוגיה הזו כדי ליצור תמלילים, מלודיות ואפילו אלבומים שלמים.
בעוד שחלק מהתוצאות נשמעות עדיין מלאכותיות לאוזן האנושית המיומנת, קצב השיפורים בתחום זה הוא מטריד למוזיקאים החוששים שהם יהפכו למיותרים - זאת, בעיקר בשל הצורך הבסיסי של צליל וקצב המובנה אצל האדם, והמסוגל להיות מסופק כהרף עין בידי בינה מלאכותית.
 
מוזיקה הנוצרת על ידי AI מציעה יתרונות משמעותיים לצרכנים. היא יכולה לספק דרישה בלתי מוגבלת לז'אנרים שונים של מוזיקה חדשה במחירים זולים יותר. היא אף מסוגלת להתאים באופן דינמי את הצלילים לטעמים האישיים של המאזינים במהירות שיא. אך זה בדיוק מה שמפחיד את המוזיקאים האנושיים - שהייחודיות והמקוריות שלהם תידחק הצידה לטובת תוכנות המונעות על ידי אלגוריתמים וממוקדות בשיקולים מסחריים.
 
החדשות הרעות: לא יצטרכו יותר מוזיקאים. <br />החדשות הטובות: זה קורה מוקדם מהצפוי.
״מקוריות״?! אחד הטיעונים המרכזיים של מוזיקאים הוא שאף אלגוריתם מתוחכם לא יוכל לשחזר את ההיבטים הרגשיים והיצירתיים האינהרנטיים ביצירת מוזיקה אנושית. הרגשות, החוויות והפרשנויות הייחודיות של כל אמן הן שמזינות את תהליך היצירה עבורם. מנגד, מוזיקה שנוצרת על ידי AI היא תוצר של קוד מחשב הממוקד בדפוסים וחוקים מתמטיים. איך ייתכן שיצירות אלה ישחזרו את האותנטיות והלהיטות של מוזיקה שמקורה בהבעה אנושית?

ובכן, לא קיים מוזיקאי שאינו מושפע אמנותית, אלא אם הוא נולד ונותר במיקום מבודד משאר העולם. אלה שטרחו ללמוד תיאוריה ונגינה אף מושפעים הרבה יותר, כך שלא ניתן להדביק על בינה מלאכותית את יכולתה לנתח וללמוד מוזיקה קיימת. כמו כן זה יהיה פאטתי להגיד על בינה מלאכותית שהיצירה שלה ״ממוקדת בדפוסים וחוקים מתמטיים״, כי אז לא מבינים שמדובר במוח לכל דבר, משוכלל יותר, רחוק מדפוסים וחוקים כפי שהורגלנו בראשית הדרך של יצירות ״מחשב״.
בינה מלאכותית תייצר שילובים, רעיונות ודפוסים שהאדם לא חשב עליהם עד היום, ותביא את האנושות לרמות סיפוק חדשות בכל הקשור לצליל וקצב ולמה שהם גורמים ותורמים למוח, ולא רק אמנותית, אלא גם רפואית, לדוגמה.

אך הנושא הזה שולי לעומת מה שמובטח לנו בזכותה; בתחילת הדרך אולי עוד נהנה מיצירות המחקות יצירות אדם אליהן הורגלנו, החייאה של אמנים שמתו מזמן, או נגלה אמנים מדהימים שאינם קיימים במציאות כלל (הרשת כבר מלאה בהם), אך זו לא המטרה ולא הכיוון - בינה מלאכותית תייצר שילובים, רעיונות ודפוסים שהאדם לא חשב עליהם עד היום, ותביא את האנושות לרמות סיפוק חדשות בכל הקשור לצליל וקצב ולמה שהם גורמים ותורמים למוח, ולא רק אמנותית, אלא גם רפואית, לדוגמה.
דרך אגב, קוד מחשב, כולל בינה מלאכותית, לא צנחו עלינו מהשמיים. הם אינם אלא פרי יצירה של האדם, דמיונו, כשרונו והשראתו, שלא נשכח זאת לרגע.

אלו מקצועות בתחום עומדים בפני הכחדה?



זה הולך להישמע נורא עבור העוסקים בתחום, אך חובה להפנים שמקצועות רבים שהיו קיימים לאורך ההיסטוריה נמחקו תוך ימים ברגע שהטכנולוגיה הציעה פריצת דרך החוסכת כוח או מחשבה של האדם.
כן, ישנם הרבה מקצועות בתחום האודיו והמוזיקה שכבר נמחקו, ומוזיקאים ואנשי סאונד משתמשים באותם כלים שמחקו מקצועות אלה כדי לקדם את עצמם.

  • נתחיל מבתי ספר למוזיקה ולימוד נגינה ו/או סאונד. נכון, הם חשובים להתפתחות המוח והיכולות המוטוריות, כמו גם הבנת הקשר והזיקה בין צליל למוח. מותר לציין שתהליכי לימוד יוחלפו במלואם בידי בינה מלאכותית, בצורה יעילה וקצרה יותר, אך - עצם הלימוד כדי לממש את היכולות הנרכשות לכדי פרנסה ישאפו לאפס! לא יצטרכו את השירותים שלך בתור ״מוזיקאי״. נגמר הסיפור.
  • יצרני כלי נגינה וציוד עזר עוד ייהנו מתקופת חסד של דור שגדל מסורתית על עצמים המפיקים צליל, אך אלה ילכו ויפחתו בתור צרכני כלי נגינה. מותר לציין שגם חנויות בתחום יפוג תוקפן.
  • אולפני הקלטה, כולל הציוד והתוכנות המתוחכמות ליצירה ועיבוד צליל, כבר רואים את הסוף בקצה המטרה - בינה מלאכותית לא צריכה את תהליכי הביניים בין השראה-יצירה-הפקה-עיבוד-גימור; היא מציגה את התוצר הסופי כולל הסאונד הייחודי ספציפי ליצירה, האווירה, האפקטים והמסטרינג. תוצר מלא במקום כל תהליכי הביניים שעד היום דרשו כל אחד מהם בעל מקצוע בפני עצמו.
  • כמה שתוכנות ההפקה וההקלטה השתכללו במשך השנים, הן הופכות מעכשיו לפרימיטיביות בזמן שלצורך יצירת מוצר מוזיקלי כל שנדרש הוא לתאר את המוצר בדיבור, בהקלדה, ובקרוב במחשבה.
  • נשמע ׳רע׳ עד עכשיו?!  ומה עם מוזיקאים ונגנים? פה קיימת מסה של מקצועות ונותני שירותים שעומדת להתאדות מהסיבה הפשוטה שבינה מלאכותית תחליף אותם עם ביצוע זהה/מושלם-יותר בתור התחלה, ובביצועים עתידיים שאף מוזיקאי לא יוכל להגיע אליהם מפאת מגבלה אנושית.
  • תחום ההופעות, הרקדה ושאר אמנויות במה - אלה עוד יהנו מתקופת מעבר ארוכה, לפחות באורך של הדור שגדל הרבה לפני הבינה המלאכותית. תוך שנתיים נתחיל לראות ניצני מהפיכה בתחום הבידור ההמוני, כזה שלא כדאי שאתחיל לדבר עליו כאן, בכלל!
  • תחום סטרימינג מוזיקה - ייהפך לחינמי עד בלתי נדרש לדור הבא. ״מוזיקה״ תופק, ותושמע,  בהתאמה אישית וסביבתית לפי דרישה.
  • אקו״ם - הצחקתם אותה, ישר לפח ההיסטוריה תוך יסורי תופת ומאבק הירואי באוויר הצח.
מי מהקוראים שמצחקק על קביעות אלה מצוי בסכנה המיידית ביותר לכליה, כי הוא פשוט תקוע, ממאן להכיל שיש לו תחליף או שמספיק מבוגר כדי להבין שהוא יישאר עם תחביב בלבד. החכמים מבינכם וודאי שמחים לפריצה של הבינה המלאכותית, ומבינים שידם שלהם עוד נטויה, יחד עם AI.

כיצד מוזיקאי יכול להסתגל לתהליכים נתמכי AI?

החדשות הרעות: לא יצטרכו יותר מוזיקאים. <br />החדשות הטובות: זה קורה מוקדם מהצפוי.

עבודה נתמכת בינה מלאכותית מציעה יתרונות רבים למוזיקאים, משפרת את תהליכי היצירה שלהם, משפרת את היעילות ומרחיבה את טווח ההגעה והיכולות שלהם בתעשיית המוזיקה. הנה כמה יתרונות מרכזיים מרוכזים:
  1. יצירתיות והשראה משופרות: בינה מלאכותית יכולה לסייע למוזיקאים על ידי מתן מקורות השראה חדשים וסיוע בהלחנת מוזיקה. AI יכול לנתח כמויות עצומות של נתוני מוזיקה כדי ליצור מנגינות, הרמוניות ומקצבים המתאימים לז'אנרים או סגנונות מוזיקליים ספציפיים, ולעזור לאמנים להתגבר על מחסומים יצירתיים ולחקור טריטוריות מוזיקליות חדשות.
  2. יעילות ופרודוקטיביות משופרות: מחוללי מוזיקה AI יכולים להפוך משימות חוזרות ונשנות בתהליך הפקת המוזיקה לאוטומטיות, כגון יצירת תבניות תופים או מיקס ומאסטרינג של ערוצים. אוטומציה זו מאפשרת למוזיקאים להתמקד יותר בהיבטים היצירתיים של עבודתם ולהפיק מוזיקה בקצב מהיר יותר.
  3. שיתוף פעולה ויצירה משותפת: אלגוריתמים של בינה מלאכותית יכולים לשמש כשותפים יצירתיים למוזיקאים, לסייע להם לחקור רעיונות מוזיקליים חדשים ולהרחיב את אופקיהם האמנותיים. על ידי השתתפות בתהליך משותף עם בינה מלאכותית, מוזיקאים יכולים להפיק תועלת מהיכולות ונקודות המבט הייחודיות של מערכות אלה, מה שמוביל ליצירת יצירות חדשניות ומקוריות.
  4. דמוקרטיזציה של הפקה מוזיקלית: תוכנות ויישומי מוזיקה מבוססי בינה מלאכותית הופכים נגישים וזולים יותר, ומאפשרים למוזיקאים שאפתנים ליצור מוזיקה באיכות גבוהה ללא צורך בציוד יקר או מומחיות טכנית. דמוקרטיזציה זו מקלה על יותר אנשים להיכנס לתעשיית המוזיקה ולבטא את היצירתיות שלהם.
  5. שיבוט קול ושיפורים קוליים: יישומי AI כוללים טכנולוגיית שיבוט קול, המסוגלת לייצר קולות שלא ניתן להבדיל בינם לבין זמרים אנושיים. טכנולוגיה זו מאפשרת למפיקים לגוון את ערוצי הקול שלהם מבלי להסתמך על זמרי סשן, ובכך משפרת את האפשרויות היצירתיות ומפחיתה את התלות בזמרים אנושיים. גם קולות שלא הכרנו עד כה יתחילו לצוץ...
  6. חיסכון בעלויות: מחוללי מוזיקה AI הם כאמור מבוססי תוכנה ומציגים אלטרנטיבה זולה יותר לציוד הקלטה  ועיבוד צליל מסורתי. עלות-תועלת זו מאפשרת למפיקים בתקציב מוגבל להשיג סאונד מקצועי ללא תג המחיר הכבד, והופכת את תהליך הפקת המוזיקה לדמוקרטי.
  7. על ידי אימוץ AI בתהליכי היצירה שלהם, מוזיקאים יכולים לא רק לשפר את יכולותיהם האמנותיות, אלא גם לנווט בנוף המתפתח של תעשיית המוזיקה בצורה יעילה יותר ולגלות עולמות חדשים לגמרי.
אז היכן המאמר הזה תופס אותך בנקודת החלטה בחיים? סביר להניח שאם אתם בענף, יש לך סיכויים של 50% להרוויח יפה מבינה מלאכותית, לו רק תכילו אותה מיד.
עוד רמז לעתיד המבטיח: שכחו מ״בית-פזמון״...
מוצרי אלקטרוניקה ומחשבים במחירים הזולים ביותר, אספקה מהירה - כמו לרכוש בארץ
  • מוסיקה אלקטרונית
    kimchi SWAMP
    SallyT: inundated by the BAYOU לשרשור המלא אחרון
  • אקוסטיקה, סביבת עבודה
    RE: עזרה בבקשה \ רעש מהקירות
    avruch: שלום טל, קראתי את כל השרשור הזה כמה פעמים, ויש לנו מקרה דומה מאד,... לשרשור המלא אחרון
  • SoundBoard - סאונד מקצועי
    RE: את מי עדיף להרים level של הערוץ או המאסטר הראשי
    ReuvenM: נכתב על זה כאן לא אחת.. שים את המסטר על 0 שים כל ערוץ על 0 וכוון את... לשרשור המלא אחרון
  • SoundBoard - סאונד מקצועי
    RE: שימוש במולטי כבל לpa הראשי
    nimrod: מי אמר שהסיכוך חייב להיות גם מנחושת?..(אולי זה אכן נחושת מסוגסגת או... לשרשור המלא אחרון